به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها،  سیدمحمدتقی شاهچراغی در نشست شورای سیاستگذاری کنگره شهدای استان قم که در سالن محراب حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد، اظهار کرد: استان قم شروع کننده کنگره های استانی شهدا بوده در حال حاضر هم مقرر شده است که کنگره شهدای روحانی این استان برگزار شود و در آبان ماه ۱۴۰۱  نیز اجلاسیه نهایی ۶ هزار و ۹۰ شهید استان قم برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه در استان قم در زمینه جمع آوری و تبدیل آثار زندگی شهدا به تولیدات کارهای قابل توجهی انجام نشده است، گفت: آنچه از برگزاری کنگره های شهدا مهم است تولیدات و به تعبیر مقام معظم رهبری آثار ماندگار آن است که در حوزه مکتوبات، صوت و تصویر به جای بماند.

استاندار قم ادامه داد: دولت جدید فرصتی است که می توان کارهایی را برای شهدا در این دولت انجام داد، با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مواردی را مطرح کردیم از جمله تولید یک فیلم بلند با موضوع زندگی شهید زین الدین و همچنین کتاب عکس برای شهدای استان که این مسئول از این طرح ها استقبال کرد.

وی گفت: ما بنا داریم که ظرفیت‌های استانی را برای پشتیبانی و بهتر برگزار شدن این کنگره پای کار بیاوریم تا همانطور که خواسته مقام معظم رهبری است همه مردم استان به شکلی با موضوع کنگره که ایثار و شهادت است مرتبط شوند.

در ادامه حاجی زاده معاون سیاسی استاندار قم ابراز کرد: مقام معظم رهبری تمام کنگره های شهدا را رصد می کنند و وقت خود را اختصاص می دهند و تولیدات را با دقت می بینند و تذکر می دهند و با بیان نکات خود دریچه‌های جدیدی را برای برگزار کنندگان باز می کنند.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری نسبت به تحریف و فراموشی سبک زندگی شهدا نگرانی هایی دارند، گفت: یکی از راه های علاج جامعه برگشت به سبک زندگی شهدا است که باید از این الگوها درس بگیریم تا مشکلات جامعه به حداقل برسد.

معاون سیاسی استاندار قم گفت: ما سه سطح برای این کنگره تعریف کردیم که سطح اول تبیین کنگره و اهداف آن برای مسئولان، سطح دوم تبلیغ کنگره و سطح سوم نیز در زمان اجرا، تهییج است که همه جامعه متأثر از نام و سیره شهدا شوند.

وی با بیان اینکه ما تمرکز خود را در این کنگره بر روی تولیدات گذاشته ایم، گفت: تا کنون بر اساس آمار بیش از ۱۵۰ کتاب به چاپ رسیده است و در انتشارات جمکران ۴۰۰ سوژه در رابطه با دفاع مقدس جمع آوری کرده ایم که هر کدام از این سوژه ها قابلیت تولید کتاب، فیلم و دیگر آثار ماندگار را دارد.

حاجی زاده گفت: ما در بحث فضای مجازی هم با همکاری آموزش و پرورش لشکر حضرت قاسم را طراحی کردیم که مثل زمان جنگ گروهان بندی، دسته بندی و گردان بندی انجام دهیم و دانش آموزان را تحت آموزش قرار دهیم تا در ترویج سبک زندگی شهدا در فضای مجازی از این ظرفیت استفاده کنیم و یک لشکر سازماندهی شده در فضای مجازی داشته باشیم.