به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، علیرضا رحیمی در دیدار با آیت الله سیدمحمد سعیدی که دیروز در سالن محراب حرم مطهر بانوی کرامت انجام شد اظهار کرد: از سال ۱۳۷۲ تفاهم‌نامه بین حوزه های علمیه و آموزش و پرورش با رویکرد اصلی استفاده از ظرفیت های حوزه علمیه در آموزش و پرورش منعقد شد که رئیس این ستاد مدیر حوزه های علمیه و وزیر آموزش و پرورش وقت هستند.

وی با بیان اینکه معاونان حوزه علمیه و معاونان آموزش و پرورش از اعضای این ستاد هستند که کارشان سیاست‌گذاری کلی در راستای همکاری ها است، افزود: در استمرار این ستاد در استان ها تشکیلاتی با عنوان کمیته همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش وجود دارد.

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان قم افزود: ریاست هر کمیته با نماینده ولی فقیه و امام جمعه مرکز استان است و نائب رئیس کمیته مدیر کل آموزش و پرورش است و سایر اعضا را مدیر حوزه های علمیه برادران و خواهران، مدیرکل سازمان تبلیغات و دفتر تبلیغات، معاون آموزشی و پرورشی اداره کل آموزش و پرورش و مدیرکل اوقاف هر استان تشکیل می دهند و هر دو ماه یک بار بر اساس آیین نامه اجرایی تشکیل جلسه می دهند.

وی با اشاره به اینکه آموزش و پررورش یک دستگاه زیر ساختی است و اگر بخواهیم آینده نظام را تقویت کنیم الان باید به آموزش و پرورش نسل بعد توجه کنیم، گفت: در بحث تحول نظام آموزشی کشور، آموزش و پرورش به تنهایی قادر به حمل این بار نیست و همه دستگاه های فرهنگی باید به کمک آموزش و پرورش بیایند.

رحیمی با بیان اینکه آموزش و پرورش استان قم از ویژگی های خاصی برخوردار است، افزود: قم بیشترین حجم دانش آموزانی را دارد که برای زیارت به قم می آیند باید از ظرفیت مراکز علمی و فرهنگی متعدد قم که زیر چتر حوزه های علمیه فعالیت می‌کنند استفاده کرد و آموزش و پرورش قم به کل کشور خدمات فرهنگی بدهد.

وی با بیان اینکه در قدم اول باید یک اردوگاه آموزشی و خدماتی در حد ملی در قم داشته باشیم و از این فرصت به نفع اسلام و تشیع استفاده کنیم، افزود: بسیاری از دانش آموزانی که در مناطق مرزی هستند را می‌توانیم در قالب اردوهای تفریحی، زیارتی و آموزشی به قم بیاوریم و شبهاتی که در ذهن دانش آموزان است را برطرف کنیم و از طرف دیگر به همکاران آموزش و پرورش هم آموزش‌های کافی داده شود.

سرپرست اداره‌کل آموزش و پرورش استان قم با اشاره به ظرفیت بی بدیل حرم حضرت معصومه سلام الله علیها در قم گفت: ما ذخیره های تربیتی فراوانی در داخل حرم و اطراف آن داریم که دانش آموزان و حتی معلمان آنها را به خوبی نمی شناسند در حالی که سبک زندگی هر کدام از علمای مدفون در حرم می‌توانند الگوی تربیتی برای نسل جوان و نوجوان ما باشد.

وی با بیان اینکه در استان قم ۲۷۰ هزار دانش آموز و نزدیک به ۱۶ هزار فرهنگی حضور دارند، گفت: یک دوره حرم شناسی باید برای دانش آموزان و معلمان در طول سال برگزار شود تا به همراه یک روایتگر با ظرفیت ها و جایگاه حرم حضرت معصومه سلام الله علیه بیشتر آشنا شوند.

رحیمی با بیان اینکه الان حدود ۷ هزار مبلغ امین در مدارس کشور حضور دارند و حدود ۳۰ هزار مبلغ در مناسبت های مختلف به مدارس اعزام می شوند، افزود: در گذشته راه طلاب برای ورود به آموزش و پرورش مسدود بود و تنها در سه رشته می توانستند وارد آموزش و پرورش شوند ولی با تلاش‌هایی که شده اکنون در ۸ رشته طلاب می توانند در آزمون ورودی آموزش و پرورش شرکت کنند.

وی گفت: در آزمون استخدامی آموزش و پرورش سال ۹۸، ۴۳۰ نفر و در سال گذشته ۱۳۰۰ نفر از طلاب وارد آموزش و پرورش شدند و امسال هم آزمونی برگزار شد و بیش از ۲ هزار نفر از مبلغان امین که در مدارس بودند استخدام آموزش و پرورش شدند و طبق درخواستی که از مقام معظم رهبری کردیم طلبه ها می توانند از این پس دوره سربازی شان را در آموزش و پرورش بگذرانند که ظرفیت این طلاب هم حدود ۴ هزار نفر است.

سرپرست اداره‌کل آموزش و پرورش استان قم افزود: ما در استان قم طرح هر مدرسه یک روحانی را دنبال می‌کنیم تا در این زمینه الگوی سایر استان ها باشیم و هرچه بیشتر دانش آموزان را با دین آشنا کنیم.