به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، آیت الله سیدرحیم توکل در سخنرانی شب میلاد امام جواد علیه السلام در حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه وهابیت سؤالی را مطرح می کنند که آیا می تواند کسی در سن کودکی بار امامت را به دوش بکشد، گفت: این سؤال آنها از روی جهل به قران است زیرا در قرآن آمده است که وقتی حضرت مریم(س) حضرت عیسی(ع) را به دنیا آوردند و به میان قوم خود آمدند حضرت عیسی به حرف آمدند و فرمودند خداوند من را پیامبر قرار داد و به من کتاب عطا کرد و من را مبارک قرار داد.

وی ادامه داد: جواب دوم این شبهه این است که ما انسان ها از روح و جسم درست شدیم و تمام فضایل انسان از جمله علم و معرفت و همه کمالات انسان مربوط به روح است بنابراین شاید بدن کوچک باشد ولی مقامات علمی به بدن تعلق ندارد بلکه به روح تعلق دارد و افرادی که این سؤال را مطرح می کنند بدن را با روح اشتباه گرفته اند.

استاد حوزه علمیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرا رسیدن ۲۲ بهمن گفت: اعتقاد ما این است که خداوند علمش و قدرتش بی نهایت است و از هر چیزی آگاهی کامل دارد بنابراین اگر بنا است خداوند اعمال قدرت کند نیاز به شرایطی دارد که از سنت های خداوند است و اگر انسان و قومی در خود آن شرایط را ایجاد کند از عنایات خداوند بهره مند خواهد بود.

وی با بیان اینکه خداوند سرنوشت انسان و قومی را عوض نمی کند مگر اینکه خود آن قوم سرنوشت خود را عوض کند، افزود: خداوند می فرماید اگر دین خدا را یاری کنید خداوند شما را یاری می کند بنابراین یاری دین خدا مقدمه یاری و کمک خداوند است.

توکل ادامه داد: خداوند می تواند خودش اعمال قدرت کند ولی بنا بر این نیست که خدا در هر امری دخالت کند بنابراین مقدمات را به ما سپرده و اگر ما مقدمات را فراهم کنیم خداوند ما را یاری می‌کند و این به نوعی امتحان الهی از انسان‌ها است.

وی با بیان اینکه در قرآن مثال های زیادی از یاری و نصرت الهی نسبت به پیامبران نقل شده است گفت: حضرت ابراهیم(ع) فرزند خود را به قربانگاه برده و از خدا اطاعت کردند آنگاه خداوند ایشان را کمک کرد و به چاقو فرمان داد که گلوی اسماعیل را نبرد، حضرت موسی هم با فرعون مبارزه کردند و از شهر خارج شدند ولی وقتی به دریای آب رسیدند نوبت کمک خداوند شد که دریا را شکافت و حضرت موسی (ع) را نجات داد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: حضرت نوح هم ۹۵۰ سال قوم خود را دعوت کردند و آنقدر حضرت نوح را می زدند که خون آلود می شدند و در این مدت تنها ۸۱ نفر ایمان آوردند ولی حضرت نوح ایستادند و کم نیاوردند و تمام و کمال به میدان آمدند آنگاه نوبت نصرت و یاری خدا رسید و در آن طوفان شدید حضرت نوح به سلامت گذشتند؛ بنابراین اگر می خواهیم خدا ما را یاری کند اول باید ما دین خدا را یاری کنیم و مقدمات یاری خداوند را فراهم کنیم.

وی با بیان این که پیامبر اسلام(ص) هم آزار و اذیت های زیادی را تحمل و در راه دین خدا ایستادگی و مقاومت کردند، افزود: بعد از ۱۳ سال تحمل سختی و رنج خداوند به وسیله یک عنکبوت ایشان را یاری کرد و جانشان را نجات داد؛ بنابراین ما باید در مرحله امتحانات درست عمل کنیم زیرا قدرت خداوند بی نهایت است ولی وقتی اعمال قدرت می کند که ما مقدمات آن را فراهم کنیم.

توکل با بیان اینکه در جنگ بدر تعداد و امکانات دشمنان بسیار زیادتر بود ولی اصحاب به دستورات پیامبر(ص) عمل کردند و در آن جنگ پیروز شدند، گفت: در جنگ بدر مسلمانان چون به امر رهبر الهی عمل کردند به پیروزی رسیدند ولی در جنگ احد چون به امر رهبر خود عمل نکردند و تنگه احد را رها کردند شکست خوردند.

وی با تأکید بر اینکه خداوند برکات خود را وقتی نازل می کند که ما مقدمات آن را به درستی انجام دهیم، افزود: ما باید از تاریخ برای آینده خود عبرت بگیریم که وقتی رهبری به میدان آمد و ملت رهبری او را پذیرفت باید به دستورات رهبر عمل کنیم و از او اطاعت کنیم تا به نتیجه برسیم.