به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین محمد سعیدی آریا در سخنرانی شام میلاد امیرالمؤمنین(ع) در حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به هدایتی که امیرالمؤمنین برای بشریت آورده است، اظهار کرد: پیامبر(ص) علی بن ابیطالب علیه السلام را به عنوان میزان و معیار معرفی کردند و اگر انسان می خواهد اعمال خود را بسنجد باید با امیرالمؤمنین(ع) بسنجد.

وی با بیان اینکه چطور باید اعمال خود را با امیرالمؤمنین(ع) بسنجیم گفت: شهید مطهری در کتاب سیری در نهج البلاغه گفته است که حضرت علی علیه السلام ۱۰۵ صفت متفاوت در خطبه متقین بیان کرده اند که انسان باید خود را با آن صفات مورد سنجش قرار دهد.

کارشناس مذهبی حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه ما باید با تقوایی که امیرالمؤمنین(ع) روی آن تأکید دارند رفتار کنیم، افزود: اولین فضیلتی که امیرالمؤمنین(ع) فرمودند گفتار درست و صادقانه است که انسان باید مراقب گفتار خود باشد که درست سخن بگوید و امام صادق علیه السلام می فرمایند عصبانیت گفتار انسان را تغییر می دهد.

وی ادامه داد: دومین ویژگی انسان متقی این است که روش آنها در زندگی میانه روی است به این صورت که چه وضع زندگی‌اش خوب باشد و چه بد میانه رو است؛ سومین ویژگی انسان با تقوا هم راه رفتن بر اساس تواضع است به این صورت که نوع نگرش و عملکردش نسبت به زندگی تواضع است و او را کبر و خودبرتربینی نمی‌گیرد.

سعیدی آریا گفت: افراد متقی چشمشان را از چیزی که خدا حرام کرده است می پوشانند و نه تنها تصاویر و نگاه های حرام بلکه حتی به مادیات هم زیاد نباید نگاه کرد زیرا نظر به مال دنیا انسان را از خدا غافل می کند و رسیدن به دنیا را آرزوی ما قرار می دهد.

وی با بیان اینکه  کلام اهل بیت تاریخ مصرف ندارد و بر اساس فطرت همه انسان ها در طول تاریخ بیان شده است، افزود: حضرت علی علیه السلام در خطبه متقین فرمودند افراد باتقوا گوش های خود را وقف شنیدن علمی که به نفعشان است می کنند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: حضرت می فرمایند افراد متقی بلا و آسایش برایشان فرقی نمی کند و روحیاتشان عوض نمی شود ولی افرادی که با تقوا نیستند به محض اینکه پول و قدرت به سراغشان می آید طغیان می کنند و همه چیز را فراموش می کنند و از طرف دیگر اگر مشکل و فقر به سراغشان بیاید باز هم منکر همه چیز می شوند و از زمین و زمان شکایت می کنند.

وی گفت: حضرت می فرمایند اگر خدا برای افراد متقی مدت مشخصی برای زندگی قرار نداده بود روحشان در بدنشان قرار نمی گرفت زیرا آدم با تقوا تعریفش از دنیا قفس است و دنیا را مسافرخانه و محل گذر می داند.

سعیدی آریا بیان کرد: انسان کارهای خود را باید برای خدا انجام دهد و هر کاری که برای غیر خدا انجام دهیم اسراف عمر است.