به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام؛ خانم همتی در رواق حضرت خدیجه(س) بابیان اینکه ساختار زندگی درجامعه کنونی که عصردانش، آگاهی، تکنولوژی و فناوری اطلاعات است و از شکل سنتی به صنعتی تغییر یافته است، گفت: والدین باید در این شرایط تغییر مختصات نظام تربیتی در درون خانواده و در فضای اجتماعی رابپذیرند و در صدد شناخت درک و آشنایی با رفتارهای کنونی، سعی کنند ساعاتی را برای کسب آگاهی مهارت و فن زندگی اختصاص دهند.

این استاد حوزه در ادامه فراگیری مهارت برقراری ارتباط و چگونگی کنترل احساس را برای والدین ضروری دانست و افزود: وقت اختصاصی گذاشتن برای فرزندان، دوری از برخورد پلیسی در منزل، ایجاد فضای مشارکت و همکاری، عدم مقایسه فرزندان با یکدیگر و با عدالت برخورد کردن با آن ها، نداشتن انتظار بیش از حد توان فرزندان، ایجاد انگیزه جهت تحصیل، اشتغال، ازدواج و فرزندآوری ازجمله مواردی است که والدین موظفند در تربیت فرزندانشان لحاظ کنند.

همتی گفت: اگر جنگیدن برای دفاع از کیان میهن و کسب رزق حلال جهاد مرد محسوب می شود و چنین جهادی به منزله ۶۰۰ سال عبادت است، جهاد زن نیز خوب همسرداری، خانه داری و فرزند پروری است.

همتی اظهار داشت: برای داشتن نسل پویا و فعال باید انگیزه فرزندان را در زمینه های تحصیل، اشتغال، ازدواج و حتی فرزند آوری بالا برد.

وی علت عدم انگیزه جوانان برای ازدواج و در ادامه فرزند آوری را رفتار نامناسب والدین دانست و خاطرنشان کرد: والدینی که پیوسته سختی های زندگی را مطرح می کنند، زمینه عدم مسئولیت پذیری را درفرزندان به وجود می آورند.

وی افزود: خانمی که با همسر عصبانی و بداخلاق خود مدارا می کند، با وجود اکراهی که از رفتار ناشایست مرد در تمام وجودش ایجاد می شود، برای رضای خدا همسرش را تکریم می کند تا محیط امن و آرام برای خانه و خانواده به ارمغان آورد، این گونه جهاد کردن زن در خانه به منزله آن سجده ای است که فرشتگان به دستور خداوند بر آدم کردند.

کارشناس معارفی حرم با بیان این که زمان، ارزشمندترین سرمایه ای است که انسان می تواند آن را صرف مهمترین وگرانبهاترین کارها نماید، گفت: والدین باید بدانند که اختصاص وقت مناسب برای کودکان سرمایه‌گذاری بزرگی محسوب می شود و در شکل گیری شخصیت کودکان اهمیت ویژه ای دارد.

استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: یک دقیقه وقت بیشتر برای کودک، ارزشی به مراتب بالاتر از صدها دقیقه وقت در نوجوانی و جوانی دارد. همچنین کودکان افرادی که برایشان وقت بیشتری گذاشته و با آنها بازی می کنند را بیشتر دوست دارند، چرا که دوران کودکی در شکل گیری شخصیت و ثبت خاطرات نقش مهمی دارد و ارتباط با والدین می تواند به تحکیم روابط آن ها و ایجاد حس صمیمیت بیشتر در بزرگسالی کمک کند.

همتی تصریح کرد: مهم ترین و اساسی ترین آرزوی هرخانواده مسلمانی داشتن فرزندان دیندار و صالح است و بدون شک مهم ترین نقش تربیتی در این امر به عهده والدین است. پس از خانواده این امر خطیر برعهده مدرسه و اجتماع است که به باورها و شخصیت کودکان شکل صحیح و اسلامی می دهد.

وی افزود: اصولاً کودکان تحت تاثیر محیط و فضای حاکم براطرافشان هستند و وقتی در فضای خاصی قرار می گیرند، ناخودآگاه مطابق آن فضا رفتار می کنند.

همتی با تأکید بر استجابت دعا و پذیرفته شدن توبه درماه رجب اظهارداشت: والدین دراین ماه برای فرزندانشان بسیار دعا و طلب استغفار کنند، چرا که دعای والدین در حق فرزندان موجب عاقبت بخیری و سعادت آنان خواهد شد.

کارشناس معارفی حرم در ادامه با اشاره به سخن پیامبر اکرم(ص) در بیان عظمت و اهمیت ماه رجب اظهار داشت: بر اساس این سخن، خدای متعال درآسمان هفتم فرشته ای به نام «داعی» قرار داده است که هرگاه ماه رجب فرارسد، آن فرشته دعوت کننده، هرشب تا صبح گوید: «خوشا به حال کسانی که به ذکر الهی مشغولند، خوشابه حال کسانی که با میل و رغبت تمام رو به سوی درگاه خدا آرند و خداوند می فرماید: من همنشین کسی هستم که با من همنشین باشد و مطیع کسی هستم که فرمان مرا ببرد و آمرزنده ام کسی را که از من طلب آمرزش کند؛ ماه رجب ماه من، بنده هم بنده من و رحمت از آن من است. هرکس مرا دراین ماه بخواند، پاسخ دهم و هرکس از من چیزی بخواهد، به او عطا کنم و هرکس ازمن هدایت جوید، هدایتش کنم».