به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی طی سخنانی در ادامه سلسله مباحث تفسیری چهارشنبه شب‌ها در شبستان امام خمینی(ره) حرم بانوی کرامت گفت: در هفته های گذشته تا آیات ۲۲۰ سوره بقره مورد بررسی قرار گرفت که مباحث طلاق بود.

وی افزود: طلاق در دین اسلام با اینکه حلال است اما مذموم و مبغوض است و توصیه نشده و برعکس ازدواج و تشکیل خانواده در اسلام ممدوح و پسندیده و بسیار مورد سفارش دین قرار گرفته است.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: متاسفانه در سال های اخیر شاهد افزایش طلاق در جامعه و کاهش ازدواج بودیم و این یک واقعیت نگران کننده است.

رفیعی تاکید کرد: عوامل متعددی زمینه ساز طلاق است که قبلا مورد بررسی قرار گرفته است و اغلب طلاق ها مربوط به سال های اولیه ازدواج و میان زوج های جوانان است.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی یادآور شد: یکی از مهم ترین عوامل طلاق، عجله و عدم شناخت کافی قبل از ازدواج و رعایت نکردن فرهنگ کفو و همتایی میان زوجین و خانواده ها است به همین خاطر توصیه می شود حتما شناخت قبل از ازدواج میان زوج های جوان صورت بگیرد.

سخنران حرم بانوی کرامت اظهار داشت: فضای مجازی و ارتباطات غیر شرعی میان جوانان بنیان خانواده ها را مورد آسیب قرار داده و متاسفانه فرهنگ استفاده درست از فضای مجازی در میان جوانان نهادینه نشده و به افزایش طلاق دامن زده است.

وی در ادامه گفت: روابط پنهانی، خیانت، بیکاری، فقر و دخالت اطرافیان از دیگر عوامل طلاق در جامعه است که لازم است راهکاری متناسبی در راستای زدودن این عوامل ارائه داد.

رفیعی افزود: گاهی خانواده ها نظارت و مراقبت از زندگی فرزندان خود را با دخالت قاطی می کنند و به خود اجازه می دهند در جزئی ترین مسائل زندگی فرزندان خود اظهار نظر و دخالت کنند که همین مسئله به افزایش طلاق ها منجر می شود.

سخنران حرم بانوی کرامت تاکید کرد: از آیات ۲۲۸ سوره بقره احکام طلاق است که یا طلاق رجعی است یا بائن که در طلاق رجعی مرد می توانند بعد از طلاق رجوع کند و نیازی به خطبه عقد نیست.

وی یادآور شد: اگر مرد رجوع کرد اما مجددا به اختلاف منجر شد بازمرد می تواند مرتبه دوم طلاق رجعی بدهد و رجوع کند اما در مرتبه سوم دیگر نمیتواند طلاق رجعی بدهد و دیگر حق رجوع وجود ندارد و مرد حق ندارد بدون محلل به همسر سابق خود رجوع کند.

رفیعی خاطر نشان کرد: خداوند می فرماید اگر هم قرار است طلاقی صورت بگیرد باید با نیکی و احسان صورت بگیرد و از اذیت و آزار دور باشد.

استاد حوزه علمیه اظهار داشت: اگر مردی به زن خود هدیه داده است جایز نیست هنگام طلاق از همسر خود پس بگیرند مگر در صورتی که طلاق خلع صورت گرفته باشد و مرد تمایل به عدم طلاق دارد اما زن درخواست طلاق دارد و تمایلی به ادامه زندگی با مرد را ندارد.

وی در پایان گفت: نگه داشتن عده بعد از طلاق از حدود الهی است و نباید این حدود الهی شکسته شود و متاسفانه عده ای در فضای مجازی این حدود را زیر پا می گذارند و برای خود حرام خدا را حلال می کنند در حالیکه حرام خداوند تا قیامت حرام است چرا که گناه از کم شروع می شود اما به کم ختم نخواهد شد و آرام آرام دامنه گناه گسترش پیدا می کند و هر کسی حدود الهی را بشکند ستمگر است.