به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، آیت الله سیدمحمد سعیدی در خطبه های این هفته نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد، اظهار کرد: تقوا در اسلام یک اصل بسترساز برای زندگی بهتر در این جهان است زیرا از نظر اسلام آن زندگی بهتر است که هم دنیای انسان را تأمین کند و هم زندگی پس از مرگ او را ساماندهی کند.

وی با اشاره به تفسیر آیه ۴۲ سوره توبه گفت: این آیه راجع به افرادی است که از رفتن به جبهه شانه خالی می‌کردند و خداوند به پیامبر(ص) می فرماید اگر برای این افراد راه، آسان به نظر می آمد با تو همراهی می کردند ولی برای بسیاری از آنها راه سنگین و سخت به نظر می آید و به دروغ با تو سخن می گویند.

نماینده ولی فقیه در استان قم با بیان اینکه این آیات به بیان حالات و رفتار منافقانه عده ای پرداخته است که در راه اسلام اخلال گری می‌کردند، افزود: خداوند در جنگ تبوک از اعمال و رفتار آنها پرده برداری می کند و می فرماید منافقان کسانی هستند که وقتی می بینند جهاد برایشان زحمت دارد و به زندگی دنیای آنها لطمه می زند با آن مخالفت می کنند.

وی با بیان اینکه خداوند ابتدا به حالات روانی منافقان اشاره می کند که به دنبال راحتی دنیا هستند، گفت: خداوند در رابطه با عاقبت بد این افراد به پیامبر(ص) می‌فرماید اینها به زودی نزد تو می آیند و قسم می خورند که اگر ما توان داشتیم با شما به جنگ می آمدیم ولی قرآن می‌فرماید آنها با این دروغ ها خودشان را هلاک می‌کنند.

سعیدی با بیان اینکه بر پایه برخی روایات قسم دروغ سبب ویرانی خانه‌ها است و سرزمین‌ها را خالی از سکنه می‌کند، افزود: خداوند می فرماید آنها دروغ می گویند و با این دروغ خود را نابود می کنند زیرا افرادی که برای توجیه گناه خود به دروغ قسم می خورند شبیه خود کشی است و خود را نابود می‌کنند.

وی ادامه داد: این مربوط به جنگ تبوک نیست بلکه در هر جامعه ای گروه تنبل، طماع و فرصت طلب همیشه وجود دارند که منتظرند لحظات پیروزی فرا رسد و آنگاه خود را به عنوان جهادگر جا بزنند تا بدون زحمت از ثمرات جهاد دیگران بهره ببرند ولی به هنگام سختی‌ها هر کدام به سویی فرار می‌کنند و برای عمل خود بهانه می‌تراشند.

تولیت حرم مطهر بانوی کرامت تصریح کرد: بر مدیران لازم است که این گروه از افراد را از آغاز شناسایی کنند و اگر قابل هدایت نیستند آنها را از حوزه مدیریت خود دور کنند.

وی در خطبه دوم با اشاره به پایان ماه رجب و آغاز ماه شعبان گفت: پیامبر(ص) در این ماه، فراوان روزه می گرفتند و اذکار و ادعیه زیادی برای استفاده از فرصت های این  ماه وارد شده است که باید به آن توجه داشته باشیم.

سعیدی با اشاره به اینکه سوم شعبان ولادت امام حسین علیه السلام است، افزود: پیامبر(ص) در رابطه با این مولود مبارک فرمودند برای حسین علیه السلام در دل‌های مؤمنان محبتی ژرف و پنهان است و حسین دری از درهای بهشت است؛ سوگند به کسی که جانم در دست او است از حسین در آسمان بیش از زمین یاد می شود و او زیور آسمان و زمین است.

وی ادامه داد: روز ولادت امام حسین علیه السلام در تقویم ما روز پاسدار نام گذاشته شده است که یادآور عزم غرور آفرین پاسداران این مرز و بوم است به ویژه سردار سلیمانی که یکی از پاسداران سرآمد این انقلاب و نظام اسلامی بود.

امام جمعه قم افزود: چهارم شعبان روز ولادت حضرت عباس علیه السلام است که امام سجاد علیه السلام در شأن ایشان فرمودند برای حضرت عباس علیه السلام در پیشگاه خداوند منزلتی است که تمام شهدا در روز قیامت بر ایشان غبطه می‌خورند و این روز نیز در تقویم جمهوری اسلامی ایران به نام روز جانباز نامیده شده است؛ ما این روز را به همه جانبازان به ویژه مقام معظم رهبری تبریک می گوییم؛ همچنین پنجم شعبان میلاد حضرت سجاد علیه السلام است که این روز را هم به مؤمنان تبریک می‌گوییم.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در سخنرانی روز مبعث پیامبر(ص) یکی از مهم‌ترین شعارها و جهت‌گیری‌های پیامبر(ص) را مقابله با جاهلیت دانستند، افزود: ایشان تصریح کردند که این جاهلیت امروز هم وجود دارد و تمام مؤلفه‌های جاهلیت عصر پیامبر(ص) در جاهلیت امروز غرب نیز مشاهده می شود.

سعیدی با تأکید بر اینکه انقلاب اسلامی ما باز تولید مبعث پیامبر(ص) است که در این عصر اتفاق افتاد، افزود: امام راحل توانستند بر اساس تعالیم اسلام، آموزه های بعثت، پیام غدیر و نهضت درس آموز عاشورا، اسلام ناب را باز تولید کنند و ظرفیت مرجعیت شیعی در عصر غیبت را تبدیل به انقلاب اسلامی کنند.

وی ادامه داد: اراده امت مسلمان ایران در مسیر اراده الهی قرار گرفت، و این افراد از پیامبر(ص) الهام گرفتند تا خورشید تابناک اسلام ناب محمدی بعد از ۱۴۰۰ سال در ایران اسلامی طلوع کرد و بر اساس پیام عاشورا و جان‌فشانی مردم نظریه ولایت فقیه عینیت پیدا کرد.

نماینده ولی فقیه در استان قم با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران امتداد انقلاب انبیا است، گفت: نهضت پیامبر(ص) فرا زمانی و فرا مکانی است و تا ظهور منجی عالم بشریت این نهضت و انقلاب ادامه خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب در سخنرانی روز مبعث بر پیوستگی دین اسلام با عرصه سیاست تأکید کردند و نقطه اوج نهضت پیامبر(ص) را تشکیل حکومت نبوی دانستند که یکی از اهداف آن مبارزه با جاهلیتی بود که امروز هم دنیا با شکل جدید آن روبرو است.

سعیدی با بیان اینکه جاهلیت امروز برای فروش سلاح های خود جنگ‌های ملی و منطقه ای را براه می اندازد، افزود: جاهلیت جدید و نظام سلطه تولید کننده بحران است و برای حیات خود مافیای ثروت، قدرت، شهوت و جنایت ایجاد می کند.

وی با تأکید بر اینکه راه پایان بخشیدن به این جاهلیت این است که مدیریت جهان به دست انسان صالح بیفتد و نظم جهانی بر اساس قانون الهی شکل بگیرد، افزود: تکلیف امروز ما این است که برای رسیدن به حکومت صالحان بر زمین تلاش و جهاد کنیم.

امام جمعه قم با اشاره به اراده و تلاش زیاد دولت برای بهبود اوضاع معیشتی مردم، گفت: استمرار وضعیت گرانی در خصوص کالای اساسی مردم را به سختی و رنج انداخته و با وجود تخصیص منابع زیاد به کالاهای اساسی باز هم این کالاها با قیمت گران عرضه می شود که لازم است در این زمینه بازنگری صورت بگیرد و گرانی کالای اساسی کاهش یاید