به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام محمدباقر مشکاتی در گفت‌وگویی با اشاره به حضور و بازدید انگشت شمار توریست های خارجی در موزه فاطمی قبل از شیوع بیماری کرونا اظهار کرد: با اطلاع رسانی مستمری که در سه ساله اخیر در فضای مجازی صورت گرفته و اقدامات و تمهیدات ویژه ای که در سه ماهه اخیر انجام شده، بازدید توریست های خارجی از موزه فاطمی به میزان ۵۰ برابر افزایش یافت است.

وی معرفی مستمر موزه فاطمی در فضای مجازی، هماهنگی و تعامل خوب با اداره روابط بین الملل حرم مطهر، ارتباط گیری با گروه های گردشگری، تورلیدرها و آژانس های مسافرتی قم از سوی اداره موزه آستان در کنار تسهیل حضور گردشگران خارجی در ایران و قم در دولت جدید را از عوامل افزایش بازدید کنندگان غیرایرانی و توریست ها برشمرد.

رئیس اداره موزه فاطمی فراوانی بازدید توریست ها در سه ماه اخیر را حدود ۵۵۰ نفر اعلام کرد و افزود: در سه ماهه اخیر از قاره های اروپا و آسیا توریست داشتیم و بیشترین حضور توریست ها در این موزه از کشور ترکیه به تعداد ۲۵۰ نفر  بود که در قالب چند گروه گردشگری انجام گرفت.

وی ادامه داد: علاوه بر ترکیه، حدود ۳۰۰ نفر نیز از کشورهای لبنان، عراق، پاکستان، هندوستان، تانزانیا، اتریش، یونان، آلمان،  تایلند و آمریکا از موزه فاطمی بازدید داشتند.

مشکاتی تصریح کرد: بازدید سفرای آلمان، اتریش و تایلند در ایران، اسقف یونان، بازدید گروهی رئیس دانشگاه قفقاز به همراه رؤسای برخی مراکز علمی و اندیشکده‌های ترکیه و مسئولان مراکز موزه ای و اسنادی شهر کربلا از بازدیدهای ویژه موزه فاطمی در این مدت بود که با روایتگری متناسب راویان موزه فاطمی همراه بود.

وی ادامه داد: یکی از دلایل اشتیاق توریست های مسلمان و غیرمسلمان به بازدید از موزه فاطمی بازچیدمان و چینش موضوعی و تخصصی اشیاء و آثار این موزه قدیمی است که در سال گذشته رقم خورده است.

رئیس اداره موزه آستان مقدس بانوی کرامت افزود: چیدمان جدید آثار تاریخی و هنری موزه فاطمی با الگوی موزه «محتواگرای توحیدمحور» صورت گرفته که برای همه بازدیدکنندگان از موزه از سراسر ایران و جهان با هر دین، آیین، مذهب، فرهنگ و قومی که باشند، پیام ها، درس ها و داده های ویژه ای در خود جای داده است و راویان موزه به تناسب مخاطبان روایت متفاوتی را ارائه می دهند.

وی گفت: بازدید کننده علاوه بر حظ بصری و تفریحی و انتظاری که از مشاهده آثار موزه ای دارد؛ با اهداف سفر تمدن ساز بانوی کرامت از مدینه به قم و پیشینه معماری، فرهنگی و خدماتی بارگاه فاطمی و نیز با بسیاری از مفاهیم و آموزه های اسلام و تشیع به صورت منسجم و هدفمند بر بستر سناریو و روند چیدمان در تالارعترت موزه فاطمی آشنا می شود.

مشکاتی اظهار امیدواری کرد که با سلسله برنامه ها و اقداماتی که در راستای معرفی روز افزون موزه فاطمی به عنوان اولین موزه عمومی ایران و یکی از غنی ترین و متنوع ترین موزه های اسلامی، در حال انجام است و با اجرای طرح ها و ارتباطاتی که در راستای جذب  توریست و بازدیدکننده خارجی در دست داریم؛ شاهد حضور حداقل ۱۰ درصد از گردشگران خارجی قم در موزه فاطمی باشیم.

وی اضافه کرد: ساعات بازدید از موزه فاطمی همه روزه از شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۸ تا ۱۶:۳۰ و جمعه‌ها از ساعت ۹ تا ۱۶:۳۰ است و علاقه‌مندان برای بازدید از موزه فاطمی می توانند در این ساعات به میدان آستانه، جنب درب یک حرم مطهر بانوی کرامت مراجعه کنند.

رئیس اداره موزه فاطمی گفت: علاقه مندان می توانند برای تهیه بلیت اینترنتی باید به وبگاه قم تیکت به نشانی   www.qomticket.com مراجعه و در بخش بلیت موزه های قم روی گزینه موزه فاطمی رفته و بر روی گزینه انتخاب بلیت کلیک، سپس با انتخاب نوع و تعداد بازدید مبلغ بلیت را پرداخت و بلیت اینترنتی و پیامک تأیید را دریافت کند و هر بلیت تا سه ماه اعتبار خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: کانال موزه فاطمی به آدرس haramqom_museum@ در پیام رسان ایتا و اینستاگرام برای معرفی آثار و ارائه محتواهای مختلف در دسترس عموم علاقه‌مندان است.