به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها خانم دریاباری در محفل سخنرانی بانوان در رواق حضرت خدیجه(س) حرم مطهر با اشاره به اعیاد شعبانیه گفت: ابعاد وجودی حضرت ابوالفضل العباس(ع) برگرفته ازشخصیت والای معنوی و عظمت اخلاقی ایشان بود که از جمله این صفات ارزشمند، فداکاری، ایثار، شجاعت، دلیری، رشادت جسمی و روحی، زهد و تقوای الهی، فتوت و جوانمردی بود.

وی افزود: بر این اساس و به دلیل برخورداری از فضایل بی شمار وجود حضرت عباس (ع) سرشار از کتیبه ها و القاب پسندیده ای گردید که هرکدام بیانگر یکی از ابعاد وجودی وزندگی پرنور اوست.

دریاباری یکی از فضایل ارزشمند حضرت عباس (ع) را ولایتمداری ایشان دانست و عنوان کرد: این شاخصه که سرمنشاء آن یقین است، حضرت ابوالفضل العباس(ع) را در واقعه عاشورا به حدی پیش برد که برای شهادت در رکاب برادر، حتی لحظه ای درنگ نکرد تا به شهادت رسید.

کارشناس معارفی حرم اظهار داشت: یقین حضرت عباس(ع) نقش وی را در واقعه عاشورا پررنگ کرد و به او جلوه ای دیگر داد.

وی با بیان این که یقین از ایمان وایمان ازاسلام برتر وبالاتر است، گفت: حضرت ابوالفضل العباس(ع) در این اتفاق عظیم درمسیری قدم گذاشت که با بصیرت به آن اندیشید، همان طور که در زیارت نامه حضرت عباس(ع) می خوانیم ایشان شخصیتی است که بدون هیچ پرسشی مطیع اوامر امام زمانش است، درحالیکه بزرگان قوم سعی در نصیحت ولی امر خود امام حسین(ع) داشتند. حضرت ابوالفضل العباس(ع) بدون کوچکترین سخنی همان را پذیرفت که امام از ایشان درخواست کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه امام صادق(ع) در زیارت‌نامه آن حضرت می فرمایند که در روز قیامت همه شهدا -که بالاترین مقام را در بهشت دارند- به مقام بالای حضرت ابوالفضل العباس (ع) غبطه می خورند گفت: این از بصیرت حضرت عباس(ع) سرچشمه می گیرد که اعتقاد به خدا و روز قیامت و تسلیم در برابر خداوند انسان را به این درجه از ایمان خواهند رساند.

دریاباری با بیان اینکه اگر حضرت عباس(ع) عظمتی پیداکرد، نه به سبب فداکاری در راه برادر بلکه به سبب معرفت کامل و یقین نسبت به مقام ولایت و فداکاری دراین راه بود که ایشان را به مقام باب الحوایجی رساند، اظهار داشت: حضرت ابوالفضل العباس(ع) از فرزندان امیرالمومنین است که ایشان پس از حضرت امام حسن وامام حسین علیهماالسلام و زینب کبری سلام الله علیها سرآمد فرزندان امیرالمومنین است که درتاریخ شخصیت بزرگی ازخود به منصه ظهور رساند.

دریاباری خاطرنشان کرد: اولین نکته ای که نشان از ولایت مداری قمربنی هاشم دارد، جواب منفی ایشان به امان نامه شمر در عصر تاسوعاست. قمربنی هاشم در جواب آن ها فرمودند: ما هرچه داریم فدای اباعبدالله و امان نامه دشمن را نپذیرفت.

استاد حوزه ابراز داشت: حضرت عباس علیه السلام به سبب اوج معرفت به ذات مقدس امام زمان خود و بصیرت فوق العاده ای که داشتند جان خود را در راه ولایت نثار کردند، برخلاف آنچه در بین عوام و برخی ناآگاهان رایج است که ابوالفضل العباس به دلیل جانفشانی در راه برادر شایسته چنین جایگاهی شد، باید گفت جانفشانی در راه برادر فضیلت برای حضرت عباس (ع)نیست، چراکه بسیاری از افراد هستند که حاضرند جان خود را برای برادر فداکنند. لذا اگر آن حضرت عظمتی پیدا کرد به سبب شناخت و معرفت کامل و یقین نسبت به مقام ولایت در زمان خود و فداکاری در راه ولایت بود.

این استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه اطاعت محض از ولی فقیه در زمان غیبت امام معصوم علیه السلام از وظایف اصلی همه مسلمانان است، اظهار داشت: اگر می خواهید به سعادت دنیا وآخرت برسید و عاقبت به خیرشوید، با الگو پذیری ازحضرت ابوالفضل العباس علیه السلام مطیع ولی فقیه باشید.

دریاباری خاطرنشان کرد: حضرت عباس(ع) دست راستشان قطع شده بود و درآن وضعیت درد و زخم تمام توجه اش به مولا و امام خود بود و درآن حالت خطاب به امام و مقتدای خود با قسم می گوید: به خدا قسم اگر دستانم قطع شود، من باز هم از امامم، دینم و از رهبرم دست برنخواهم داشت.

وی افزود: بالاترین و اوج ولایتمداری قمر بنی هاشم زمانی بود که وقتی امام زمانش از ایشان درخواست کرد که به جای پیکار درمیدان نبرد برای کودکان تشنه آب بیاورد، حضرت ابوالفضل(ع) با وجود شجاعتی که در نبرد با دشمن داشت، بدون هیچ اعتراضی درخواست امام زمانش را اجابت کرد.