به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، طی مراسمی با حضور حجت الاسلام والمسلمین احمدی معاون فرهنگی و حجت الاسلام والمسلمین عبدی مدیریت حرم مطهر بانوی کرامت از لباس قدیمی خادمان حرم در دوره قاجار که در گنجواره مشاغل و مناصب قدیمی حرم قرار دارد، رونمایی شد.

حجت الاسلام مشکاتی در گفت‌وگویی اظهار کرد: مشاغلی از جمله کلیدداری، خزانه داری، سقایی در حرم ، تطهیر و تنظیف حرم، دفترداری تولیت، تولیت آستان مقدس، پذیرای از مهمانان ویژه تولیت، مهمانداری حرم، آشپزی، بخور سوزی، مجمر داری، گلاب پاشی، اسفند دود کنی، دربانی حرم، کشیکی و سرکشیکی، فراشی و جاروکشی حدود ۲۰ شغل قدیمی است که در این گنجواره آثاری از آن به نمایش در آمده است.

وی افزود: با توجه به اسناد قدیمی آستان قم از دوره صفویه و قاجار بیش از ۷۰ شغل قدیمی در حرم وجود داشته است که در حال حاضر موزه فاطمی آثار حجمی و موزه ای حدود ۲۰ شغل را در گنجواره مشاغل و مناصب قدیمی در گنجینه خدمت و خادمان  به نمایش گذاشته است.

رئیس اداره موزه فاطمی با اشاره به رونمایی از لباس خادمان حرم در دوره قاجار گفت: در گذشته برای جذابیت موزه که جنبه مردم شناسی پیدا کند و بازدید کنندگان ارتباط بهتری برقرار کنند و مشاغل، آیین‌ها و فرهنگ‌های مردم آن زمان را بهتر بشناسند لباس خادمان معاصر حرم به نمایش در آمده بود ولی برای اینکه این گنجواره حالت تاریخی پیدا کند و بتوانیم دیرینگی مشاغل را به نمایش در آوریم تصمیم گرفته شد که لباس دوره قاجار خادمان حرم بازطراحی و دوخته شود که در حال حاضر در قامت یک فراش حرم به نمایش در آمده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه این لباس خصوصیات ویژه دارد و شبیه قبا بلند است نشان از نوع پوشش، فرهنگ، آداب و باورهای مردم قم در آن دوره دارد.

مشکاتی افزود: مریم نجم آبادی زاده طراح و دوزنده افتخاری این لباس بوده و برای نمایش در موزه نیز این لباس به تن یک مانکن پوشانده شده و برای دادن چهره طبیعی به این خادم فراش، مریم صدری گریمور مطرح صدا و سیمای قم به صورت افتخاری کار گریم این مانکن را به عهده گرفت که از این دو بانو نیز در این مراسم تجلیل شد.