به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر حیدری کاشانی در سخنرانی یکشنبه شب حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه خداوند در قرآن به ما دستور می‌دهد که باید اهل سرعت و سبقت در خیرات باشید، تا به هدف خلقت نائل شوید، اظهار کرد: ۸ آیه در قرآن داریم که دستور به سرعت و سبقت می دهد و از واژه های «سارعوا»، «سابقوا» و «فاستبقوا» استفاده کرده است.

وی با بیان اینکه سرعت و سبقت گرفتن به سمت مغفرت و جنت در قرآن کریم توصیه شده است، گفت: اینکه مغفرت بر جنت مقدم شده به خاطر این است که مغفرت لازمه ورود به بهشت الهی است و ابتدا باید آفت‌هایی که به جان و روح ما وارد شده باید با طلب مغفرت که استغفار نامیده می شود پاک سازی شود تا لیاقت ورود به بهشت را پیدا کنیم.

سخنران حرم بانوی کرامت با بیان اینکه مقصد انسان بهشت است و انسان برای رسیدن به بهشت‌های الهی آفریده شده است، گفت: امام رضا علیه السلام فرمودند که برای هر یک از انسان‌ها یک بهشت وجود دارد که وسعت آن به پهنای آسمان‌ها و زمین است و ما تا کنون حتی نتوانستیم آسمان اول را به درستی کشف کنیم و ببینیم.

وی ادامه داد: پیامبر(ص) فرمودند وسعت آسمان اول به نسبت آسمان دوم مانند یک حلقه انگشتری است که در یک بیابان وسیع افتاده باشد و نسبت آسمان‌های بالاتر نسبت به آسمان قبلی خود همینطور است.

حیدری کاشانی با بیان اینکه انسانی که متقی باشد به بهشت‌های الهی می‌رسد، گفت: خداوند انسان را از روح خودش آفریده است بنابراین انسان میل به نعمت‌های بی‌نهایت دارد و به همین خاطر بهشت‌هایی با این وسعت برای او آماده شده است و انسان باید قدر خود را بداند.

وی گفت: اهل بهشت چهار علامت دارند که اولینش چهره باز و همراه با تبسم و لبخند، ویژگی دوم زبان نرم و فصیح، سومین ویژگی قلب مهربان و چهارمین ویژگی دست سخاوتمند و عطابخش است.

کارشناس مذهبی حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه انسان‌ها در قیامت به سه دسته تقسیم می شوند، گفت: یک دسته اصحاب یمین هستند که خوش عاقبت و بلند مرتبه هستند، دسته دوم اصحاب شمال و بد عاقبت هستند و یک دسته هم السابقون السابقون هستند که از مقربان درگاه الهی هستند و در جنات نعیم ساکن می‌شوند.

وی با بیان اینکه خداوند در آخر سوره واقعه می‌فرماید مقربان درگاه الهی از روح، ریحان و جنات نعیم بهره‌مند می‌شوند، گفت: در روایت است که جنات نعیم بهشت ولایت و امامت است و علامه طباطبایی می‌فرماید هر جا واژه نعیم در قرآن آمد به معنای ولایت، امامت و مهدویت است و السابقون السابقون کسانی هستند که سبقتشان در اطاعت و پیروی از ولایت و امامت است.