به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، خانم زنجانی روز گذشته در محفل ترتیل خوانی «مائده نور» که در شبستان نجمه خاتون سلام الله علیها آستان مقدس بانوی کرامت برگزار شد، با تبیین شاخصه های جامعه مهدوی بر مبنای نکات تفسیری جز نخست قرآن کریم اظهار کرد: یکی از اصول روزه داری و مهمانی ماه رمضان تفکر در توحید و ارتباط عمیق با مبدا خلقت است.

کارشناس معارفی آستان مقدس بانوی کرامت با اشاره به خطبه نبوی« قد اقبل الیکم شهر الله بالبرکه و الرحمه و المغفره … شهر دعیتم الی ضیافه الله» تصریح کرد: از مصادیق ایمان به غیب که در آیات ابتدایی سوره بقره مورد تأکید قرار گرفته است، ایمان به توحید و توحید محوری است؛ چرا که ارتباط لحظه به لحظه در ماه مبارک رمضان با خالق هستی و خود را در محضر او دیدن،زمینه های توحیدی را در وجود انسان تقویت می کند.

وی ایمان به معاد را از دیگر مصادیق ایمان به غیب عنوان کرد، گفت: توجه به مقصد و غایت هستی موجب تقویت ایمان در وجود آدمی می شود.

زنجانی ادامه داد: از دیگر مصادیق ایمان به غیب، ایمان به امام معصوم غائب از نظر است؛ چرا که در ماه مبارک رمضان با تقویت توحید محوری و معاد محوری ایمان به امام معصوم و حجت الهی نیز در وجود انسان تقویت خواهد شد.

وی افزود: در جامعه معتقد به ولایت امام زمان(عج) اصل بر توحید محوری است؛ بنابراین در جامعه‌ای که توحید محور است معنویت گرایی رشد کرده و زندگی توحید محور انسان را به سمت امام می‌کشاند و انسان خدا گرا در نهایت ولی‌گرا می‌شود.

کارشناس معارفی آستان مقدس بانوی کرامت با اشاره به ویژگی‌های جامعه مهدوی تصریح کرد: جامعه مهدوی دو رویه متفاوت دارد، جامعه منتظر و جامعه دوران ظهور؛ جامعه منتظر جامعه‌ای است که از حضور مستقیم امام معصوم محروم است و جامعه دوران ظهور این نعمت را دارد.

زنجانی ادامه داد: جدای از این دو جامعه، جامعه سومی را می‌توان تصور کرد که خصوصیات مشترک جامعه مهدوی در آن وجود دارد؛ به عبارت دقیق تر اگر جامعه دوران انتظار به سمت غایت و جامعه دوران ظهور تحقق غایات باشد، جامعه مهدوی مفهومی دربردارنده مقومات دو جامعه مورد اشاره و عینی دارد.

وی با تأکید بر اینکه نیاز امروز جامعه حرکت به سمت و سوی جامعه مهدوی است، یادآور شد: جامعه مهدوی باید توحید محور باشد؛ چرا که توحید محوری اساس جامعه مهدوی است.