به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین مومنی در مراسم مناجات خوانی در جمع زائران و مجاوران آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، با اشاره به اینکه معرفت النفس در سعادت و شقاوت انسان نفش مهمی دارد، اظهار کرد: معرفت النفس و شناخت ارزش وجودی اهمیت زیادی دارد؛ زیرا انسان تنها به واسطه شناخت این سرمایه وجودی است که به خوبی می‌تواند از این سرمایه حراست کرده و از این سرمایه وجودی به درستی استفاده کند.

کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها با تاکید بر مقام و منزلت آدمی در مرتبه آفرینش مطابق با احادیث افزود: ملائکه از عقل محض خلق شده است و حیوانات از شهوت محض و انسان در مرتبه وجودی خود هم از نعمت عقل برخوردار است و هم از نعمت شهوت بهره مند است.

وی تصریح کرد: مطابق با احادیث اگر انسان از نعمت عقل بهره گیرد و به کمک عقل، شهوت را مدیریت کند به مقام و فضیلتی بالاتر از فرشتگان دست می یابد.

کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها با بیان اینکه انسان اگر در بهره گیری از نعمت عقل دچار سستی شود و شهوت بر عقل غلبه کند به مقامی پایین تر از حیوانیت سقوط می‌کند، تصریح کرد: رسیدن به مقام و مرتبه ای افضل تر از فرشتگان نیازمند معرفت النفس است و بهترین فرصت برای شناخت نفس دوران جوانی است.

وی جهل را مهم ترین عامل سقوط انسان در ورطه حیوانیت دانست و گفت: انسان جاهل به دلیل عدم آگاهی نسبت به مقام و مرتبه وجودی خویش، خود را به تباهی می کشد؛ در حالی که انسان عالم به کمک علم و عقل خود را از تباهی نجات داده و به سوی نور حرکت می کند.

مومنی علم توام با عمل، معرفت النفس و بهره گیری از نعمت عقل در مدیریت شهوت را از عوامل شکوفایی فضیلت وجودی انسان عنوان کرد و گفت : انسان عبد است و عبد زمانی قادر به پیشرفت خواهد بود که نسبت به مقام و مرتبه عبد و بنده آگاه باشد.

وی عبد را نیازمند مطلق عنوان کرد و افزود: عبد نیازمند مطلق است و باید برابر معبود کرنش کند و همین کرنش برابر معبود است که مومن را به بزرگی می رساند و انسان را به مقامی می رساند که مسجود فرشتگان و اشرف مخلوقات می شود.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به زندگی شهید اول، شهید ثانی و شیخ فضل الله نوری با تاکید بر اینکه این علما توسط انسان های پست تر از حیوانات مورد آزار و اذیت و هتک حرمت واقع شدند، گفت : آنچه موجب می شود که جسد یک شهید بعد از سال ها سالم و درست باقی بماند آگاهی نسبت به مرتبه وجودی و عدم آلوده کردن نفس به گناه و شهوت است؛ زیرا انسان به کمک عقل قادر به مدیریت شهوت و کنترل شهوت است.

وی یادآورشد: بنده ای که نسبت به مقام عبودیت و بندگی خود معرفت داشته باشد، هرگز در برابر وجود مطلق یعنی خداوند خود را به گناه آلوده نمی کند و چنین بنده ای به مقامی بالاتر از فرشتگان دست یافته و در عالم مسجود ملائکه الله و مخلوقات می شود.