به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، پیشینه پذیرایی از زائران حرم مطهر بانوی کرامت به دوره سلجوقی و بیش از ۸۰۰ سال پیش باز می‌گردد که آثاری از نحوه پذیرایی که در آن دوران معمول بوده در موزه فاطمی نگهداری می شود.

پذیرایی با چای نیز حداقل از ۱۰۰ سال پیش در حرم مطهر بانوی کرامت معمول بوده و در صحن امام هادی علیه السلام که قدیمی ترین صحن حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها است آبدارخانه و چایخانه وجود داشته و در برخی اعیاد  مذهبی با چای از مردم پذیرایی می شده است.

در حال حاضر نیز چایخانه حضرتی حرم مطهر بانوی کرامت در صحن امام جواد علیه السلام در راستای تکریم زائران خدمت رسانی می کند.

سعید اسدی رئیس اداره خدمات اماکن حرم مطهر بانوی کرامت در گفت‌وگویی اظهار کرد: چایخانه حضرتی حرم مطهر بانوی کرامت از ۱۹ آذرماه ۱۴۰۰ مصادف با روز میلاد حضرت زینب سلام الله علیها شروع به کار کرده و همه روزه فعال بوده است.

وی افزود: چایخانه حضرتی حرم حضرت معصومه سلام الله علیها هر روز دو ساعت قبل از اذان مغرب آغاز به کار می کند و تا دو ساعت بعد از اذان مغرب این خدمات ادامه دارد.

وی ادامه داد: در چایخانه حرم مطهر روزانه ۴ خادم رسمی و ۱۰ خادم افتخاری مشغول خدمت هستند و به طور متوسط روزانه بین ۶ تا ۷ هزار چای بین مردم توزیع می شود و در اعیاد و مناسبت ها که در دو شیفت ظهر و عصر فعال است روزانه نزدیک به ۲۰ هزار چای توزیع می شود.

وی گفت: با توجه به ورود به فصل گرم سال چایخانه حضرتی حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها از ۲۰ خردادماه به جای توزیع چای به توزیع شربت می پردازد که روزانه حدود ۸ هزار شربت در میان زائران قبل و بعد از اذان مغرب توزیع می شود.

وی با اشاره به استقبال خوب مردم و رضایتمندی از این بخش حرم مطهر افزود: چنانچه مردم برای مشارکت در چایخانه حضرت تمایل داشتند می توانند با مراجعه به پرتال نذورات حرم مطهر بانوی کرامت به نشانی nazr.amfm.ir و یا شماره گیری کد دستوری #۲۵۰*۷۴۱* نذورات خود را به صورت غیر حضوری واریز کنند و در صورت حضور در حرم مطهر دفاتر هدایا و نذورات حرم مطهر و محل چای خانه، پذیرای نذورات مردمی است.