به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان طی سخنانی در ادامه سلسله مباحث جهاد تبیین، بعد از نماز عشاء در شبستان امام خمینی(ره) حرم بانوی کرامت گفت: یکی از ضرورت‌های جهاد تبیین و فعالیت تبلیغی و گفتگو با دیگران در خصوص حق، ضرورت تکلیفی و ارزش بالای سخن گفتن در خصوص حقائق است.

وی افزود: طبق روایت، نصیحت و دلسوزی غریزه مومن است و اگر کسی مومن باشد نمی‌تواند جلوی خود را بگیرد و باید در متن جامعه حقایق را بازگو نماید.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: شیعه‌گری با زبان یکی از علائم مکتب تشیع است و ضرورت‌های اجتماعی جهاد تبیین در باطن شیعه نهفته است.

پناهیان تاکید کرد: یکی از نقایص بسیار مهم آموزش و پرورش نبود تعلیم سخن‌وری و گفتگو و دکلمه کردن نسبت به دانش‌آموزان است.

وی اظهار داشت: بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان باطن پاکی دارند و اگر بلد باشند از حقایق دفاع کنند بسیار موفق آمیز می توانند در جامعه ظاهر شوند.

سخنران حرم بانوی کرامت در ادامه گفت: متاسفانه بسیاری از زنان محجبه‌ ما نسبت به دفاع خوب و تبیین درست اثرات حجاب زبان ضعیفی دارند به همین خاطر باید بلد باشند به نحو درست از حجاب دفاع نمایند و تاثیرات مثبت حجاب و صدمات عدم حجاب را بازگو نمایند و از احساس عزت و امنیت حجاب و ضربات عدم حجاب سخن بگویند.

پناهیان تاکید کرد: حتی متاسفانه بسیاری از مدیران خوب و شایسته ما سخن‌وری بلد نیستند و نمی توانند سخنان خود را به درستی بیان و بازگو نمایند.

وی افزود: سخنوری باید یکی از شرایط وزرای محترم باشد تا بتواند مقاصد و مطالب خود را به مدیران و معاونان خود درست بازگو نماید تا از این طریق در عرصه مدیریتی خود مثبت ظاهر شوند.

استاد حوزه علمیه اظهار داشت: مطالعات دیوان سعدی، حافظ، فردوسی، دیوان مولوی بسیار مهم است و باید همگی به ادبیات و سخن‌وری مسلط شویم تا بتوانیم مطالب خود را به صورت درست و ادیبانه منتقل نماییم.

وی خاطر نشان کرد: اگر نتوانیم سخن‌وری را در خود تقویت نماییم نمی‌توانیم در دفاع از دین با کلمات صحیح و درست و زیبا دفاع کنیم و در حقیقت جزو کسانی می شویم که مکتب اهل‌بیت علیهم السلام را ترک کرده و نسبت به آن بی تفاوت شده ایم.

پناهیان تاکید کرد: لازم است خانم‌های محجبه به درستی از حجاب خود دفاع کنند و روایت‌های شیرین و اثرات مثبت حجاب را حکایت کنند.

وی افزود: همانطور که نوشتن زیبا یکی از صفات مثبت انسان است سخن گفتن زیبا و درست هم نشانه علاقه به دین است.

سخنران حرم بانوی کرامت اظهار داشت: ترک وظیفه در زبان بسیار هولناک است به همین خاطر مسلط، مسلح و توانمند شدن بسیار مهم و تکلیف شرعی است اما غالبا نیروهای مذهبی توانایی کافی برای نوشتن و سخن گفتن ندارند.

پناهیان تاکید کرد: اهل‌بیت علیهم السلام همواره قوانین عالم هستی را برای مردم بازگو می‌کنند که باید از این مطالب به درستی استفاده و در زندگی اجرا نمود.

وی افزود: اگر عده ای بخواهند در خصوص حق حرف بزنند ممکن است عده ای دوست نداشته باشند، به همین خاطر ترک کلام می کنند تا مبادا رابطه و محبوبیتشان در جامعه و میان مردم از دست رود که وای بر اینگونه انسان‌ها چرا که ذلت دنیوی و اخروی را برای خود انتخاب کرده اند.

پناهیان اظهار داشت: نیروهای غیرمذهبی نباید نسبت به نیروهای مذهبی احساس عداوت داشته باشند و اگر نصیحت و تذکری از سوی نیروهای مذهبی انجام می شود به خاطر وظیفه اجتماعی و تکلیف شرعی است و اصلا قضاوتی در خصوص شخصیت مقابل نمی‌کنند.

سخنران حرم بانوی کرامت در پایان گفت: اگرعده‌ای در جامعه صاحب منصب، صاحب نفوذ، مشهور و… باشند اما به خاطر ترس از دست دادن اعتبار و شهرت خود، ساکت باشند، مورد لعن خدا قرار می گیرند و حسابشان در قیامت با کرام‌الکاتبین است.