به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حصرت معصومه سلام الله علیها ، خرداد ماه سال ۱۳۴۷بود که دربروجرد و در خانواده‌ای مذهبی کودکی دیده به جهان گشود که نامش را محمود نهادند. همان شخصیتی که سال‌ها بعد سرنوشتش با شهادت در راه قلم گره خورد و تاریخ شهادتش در تقویم روزخبرنگار را رقم زد.

شهید پر آوازه محمود صارمی همزمان با تحصیل به دلیل علاقه‌ای که به ورزش کاراته داشت. در این رشته فعالیت خود را آعاز کرد و با گذراندن دوره‌های مختلف در این رشته موفق به کسب کمربند مشکی و کارت مربیگری در این حرفه شد.

صارمی درسال ۶۷ در کنکور سراسری رشته علوم انسانی پذیرفته شد و دوران تحصیلی را با جدیت و پشتکار پشت سر گذاشت.

وی بنا به وظیفه و احساس مسئولیت از طریق بسیج دانشجویی دانشگاه تهران به جبهه‌های کردستان و جنوب خرمشهر اعزام و ۱۴ماه در جبهه‌ها کنار سایر رزمندگان از میهن اسلامی دفاع کرد.

شهید محمود صارمی سال ۱۳۷۴ با داشتن دانشنامه کارشناسی به استخدام سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی درآمد و به عنوان کارشناس متون خبری فعالیت های خود را آغاز کرد.

این شهید مجاهد با پشتکار فراوان در حین اشتغال در خبرگزاری تحصیلات خود را در دوره کازشناسی ارشد ادامه و موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه شهید بهشتی شد.

سرانجام وی در دی ماه ۱۳۷۵به عنوان مسئول خبرگزاری جمهوری اسلامی راهی کابل افعانستان شد و ۲۶ دی ماه زمانی که افعانستان درگیر جنگ‌های داخلی بود. شهید صارمی در این سرزمین پر آشوب به اسارت درآمد و شهادت رابرحسب وظیفه و رسالت خبرنگاری به جان خرید.

به مناسبت روز خبر نگار برآن شدم تاخاطرات آن روز تلخ را درگفت‌وگوی دوستانه‌ای با خواهرزاده وی بازگو کنیم.

هنگامی که خانواده شهید محمود صارمی ازخبر اسارت شهید خود در افعانستان مطلع شدند. در منزلشان مراسم زیارت عاشورا برپا کردند، همراه با گروهی ازخواهران بسیجی در منزل پدری شهید صارمی برای همدردی با خانواده این شهید مجاهد حضور پیدا کردیم. تمام همسایه‌ها ، مردم و عده‌ای از مسئولان نیز حصوز داشتند و آمده بودند تا برای رهایی محمود صارمی از چنگال طالبان متحجر دعا کنند.

خواهر زاده شهید صارمی می‌گوید که دایی او حدود ۲۰ روز قبل ازسقوط مزار شریف و قبل ازاینکه به اسارت درآید و به شهادت برسد در افعانستان دچار بیماری آپاندیس شد که با مشکلات فراوان و تلاش و پیگیری دوستانش به مدت ۵ ساعت شبانه، تحت نظر دکتر قرار گرفت.

سپس با وضعیتی نا بسامان در محیط کاملا غیر بهداشتی با فقدان امکانات، بدون وجود نور کافی تحت عمل جراحی قرار گرفت. پس از دو روز از این جراحی شهید صارمی به ایران اعزام شد.

باوجود اینکه دوران استراحت شهید صارمی در تهران سپری شد. وی پس از به اوج رسیدن جنگ افعانستان برحسب تکلیف ازطریق خبرگزاری ایرنا با توجه به احساس مسولیت شرعی و حرفه ای کار خبرنگاری و رسالتی که داشت مجددا چهاردهم مرداد ماه سال ۱۳۷۷به کشور افعانستان و محل کارش در مزار شریف اعزام و ۳ روز بعد پس از رساندن خبر سقوط مزار شریف، قتل عام زنان و کودکان بی گناه به ایران و سراسر جهان توسط طالبان اسیر و به مقام بلند شهادت رسید.

خواهر زاده شهید با بغضی که در گلویش گیر کرده بود و اشکی که در چشمانش حلقه بسته بود گفت: هنگامی که پیکر مطهر شهید به زادگاهش بروجرد انتقال یافت، مردم قدرشناس و همیشه درصحنه این شهر و سایر مسئولان کشوری و لشکر در مراسم تشییع شهید مجاهد به طرز باشکوهی شرکت کردند به گونه ای که خیابان مملو از جمعیت بود.
بعد از اقامه نماز پیکر شهید محمود صارمی در جوار آیت الله ا علی احمد نجفی بروجردی و دانشمند فرزانه محمد ابراهیم نجفی بروجردی در گلزار شهدای شهرستان بروجرد آرام گرفت.

شهید محمود صارمی سلاحش ایمان، اخلاص و قلمش بود که مظلومیت مردم ستم دیده، زجرکشیده و مظلوم و بی‌دفاع افعانستان به ویژ مزار شریف را به طور صریح در جهان منتشر کرد.

روحش شاد و راهش پررهرو

نویسنده: سیما حجازی