به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، مردم عراق هر ساله حماسه پیاده‌روی اربعین حسینی را از حدود ۱۰ روز مانده تا اربعین از نقاط مختلف عراق آغاز می‌کنند به صورتی که در سه الی چهار روز منتهی به اربعین در مسیر نجف به کربلا باشند اما این مسیر طی سال‌های گذشته مورد استقبال زائران ایرانی قرار گرفته است.

سال‌های قبل از دو سال گذشته که شرایط خاص کرونایی در حضور گسترده مردم ایران در پیاده‌روی اربعین تاثیرگذار بود و این حضور را کم رنگ کرد مردم ایران در مسیر پیاده‌روی نجف به کربلا حضور گسترده‌ای داشتند و پیش از حضور مردم عراق یعنی حدود هفت الی ۸ روزه مانده به اربعین از نجف اشرف به سمت کربلا حرکت می‌کردند.

دو سال کرونایی مانع حضور بخش قابل توجهی از زائران اربعین در عراق شد اما امسال زائران اربعین به تلافی دو سال قبل حضوری چشم‌گیر و غیرقابل وصف در حماسه اربعین دارند و جالب این است که پیاده‌روی با حضور چشم‌گیر ایرانی‌ها از حدود ۱۱ روز مانده به اربعین آغاز شده است.

خادمان موکب آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) همانند سال‌های گذشته ۱۳ روز مانده به اربعین به عراق اعزام شدند تا در روزهای نخست به زیارت اعتاب مقدس مشرف شوند و مقدمات میزبانی از زائران اربعین را فراهم سازند؛ خادمان موکب درحالی که قرار بود از هفدهم شهریورماه درب موکب آستان مقدس قم را باز کنند امسال با توجه به حضور پرشور زائران در مسیر پیاده‌روی دو روز زودتر از موعد یعنی از شب پانزدهم بستر اسکان را برای زائران فراهم ساختند و از شب شانزدهم شهریورماه، چهارشنبه شب نیز ارائه خدمات مختلف رفاهی را آغاز کردند.

موکب آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) شب گذشته با توزیع غذای تبرکی حضرتی از زائران اربعین میزبانی کرد و در بخش اسکان نیز استقبال زائران به میزانی بود که حیاط موکب نیز برای اسکان زائران مورد استفاده قرار گرفت.

سال‌های گذشته از ظرفیت حیاط موکب آستان در روزهای منتهی به اربعین حسینی استفاده می‌شد اما امسال ۱۱ روز مانده به اربعین حیاط موکب مکانی برای اسکان زائر شد که این نشان از حضور گسترده زائران در مسیر پیاده‌روی و استقبال ویژه آن‌ها از موکب آستان مقدس قم است.

حضور زودهنگام زائران در مسیر نجف به کربلا مواکب این مسیر را غافل گیر کرده است و برخی از مواکب همانند سال‌های گذشته این روزها درحال برپایی موکب خود هستند و در این میان خادمان موکب بانوی کرامت این روزها در تکاپو هستند تا غرفه‌ها را برپا و ارائه خدمات فنی و تخصصی از جمله تعمیر کیف، کفش، عینک، ویلچر و ارائه خدمات فرهنگی از جمله حسینیه‌های کودک ویژه دختران و ویژه پسران را دنبال کنند.

موکب آستان مقدس در عمود ۱۰۸۰ مسیر پیاده‌روی اربعین در حدود ۱۸ کیلومتری کربلای معلی مستقر است و تا روز اربعین حسینی از زائران میزبانی خواهد کرد.