به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، حجت الاسلام و‌المسلمین عباسی خراسانی طی سخنانی در اولین سالروز بزرگداشت علامه حسن زاده آملی ، بعد از نماز عشاء در شبستان امام خمینی(ره) حرم بانوی کرامت اظهار داشت: وقتی رفتار بزرگان از یک جمعی تحول ایجاد می کند باید مجالس بزرگداشت آنان  نیز برای کسانیکه به دنبال سیر و سلوک هستند تحول ایجاد نماید.

وی افزود: بررسی شخصیت سیر و سلوکی ، عرفانی و معرفتی علامه حسن زاده آملی در یک جلسه امکان پذیر نیست اما به قدر امکان باید بازگو شود.

استاد حوزه علمیه تاکید کرد: انگیزه آفرینش جز عبادت چیز دیگری نیست و تمایز انسان با دیگر مخلوقات به علم و دانش و معرفت است.

سخنران حرم بانوی کرامت اضافه کرد: بر اساس روایات مردم سه دسته هستند که عبارتند ازعالم ربانی، یا متعلمانی که در محضر علما کسب فیض می کنند و یا کسانی هستند که حزب باد هستند و ثباتی ندارند.

شاگرد برجسته علامه حسن زاده آملی تاکید کرد: مرحوم علامه حسن زاده آملی به مرحله ای رسیدند که یک عالم ربانی شدند که معنای ربانی شدن این است که حرف خدا را می زنند و در این دنیا دو مرتبه متولد شدند چرا که حقیقت ربانی شدن یعنی تولدی دوباره در مسیر زندگی که نیاز به مراحل و مراتب خاصی دارد.

وی افزود: دلیل اینکه مرحوم علامه حسن زاده آملی یک عالم ربانی شدند این بود که ایشان اهل برنامه شخصی و نگهبان نفس خود بودند و مدیریت نفس را به درستی انجام دادند.

سخنران حرم بانوی کرامت در ادامه گفت: تمام اندیشه و کلام مرحوم علامه حسن زاده آملی کاملا خدایی بود و خود را در محضر خدا می دانست و همه را دعوت به خدا می نمود.

وی افزود: حالات عرفانی علامه حسن زاده آملی مثال زدنی است چرا که وی حتی یک مرتبه هم مخاطبان را دعوت به خود نکردند.

عباسی خراسانی تاکید کرد: علامه حسن زاده آملی در یک قله عرفان و معرفتی قرار داشت که به مقام دستگیری از دیگران رسیده بود و برای تمام حالات اجتماعی، فرهنگی، عرفانی و سیاسی خود برنامه داشتند.

کارشناس مذهبی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها خاطر نشان کرد: ایشان مقید به انجام اربعینیات مختلف بودند و سیر و سلوک های مختلفی را برای خود انجام می دادند.

وی تاکید کرد: نوشته‌ها و کتاب‌های توحیدی، معرفت نفس و موضوعات معادی مرحوم حسن زاده آملی دارای منبع فیض هستند و لازم است جوانان به آن‌ها مراجعه کنند.

عباسی خراسانی خاطر نشان کرد: علمای ربانی به مراتب بعد از مرگ بیشتر می‌توانند منشا  و منبع فیض باشند.

سخنران حرم بانوی کرامت اظهار داشت: علامه حسن زاده آملی بیش از چهل سال قرائت سوره واقعه در هر شب را ترک نکردند و این باید یک الگو باشد برای کسانیکه به دنبال سیر و سلوک هستند.

وی خاطر نشان کرد: یکی دیگر از خصلت‌های ایشان این بود که ایشان یک سالک توحیدی بودند و همواره خود را ملزم به زیارت حرم بانوی کرامت می دانستند.

عباسی خراسانی تاکید کرد: از حالات و نوشته‌های ایشان نباید غفلت کنیم چرا که ایشان دارای چشم برزخی و یک گوش الهی  بودند.

استاد حوزه علمیه یادآور شد: ایشان یک عالم خستگی‌ناپذیر در تحصیل ، تدریس و عبادت بودند به همین خاطر لازم است طلبه‌ها سیر علمی علمای ربانی را برای خود الگو قرار بدهند.