به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، نشست ستاد اقامه نماز استان قم با حضور آیت الله سعیدی تولیت حرم مطهر بانوی کرامت، سیدمحمدتقی شاهچراغی استاندار قم، زرهانی قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور و سایر اعضای این ستاد روز گذشته با موضوع اقامه نماز در مدارس در سالن محراب حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد.

آیت الله سعیدی در این نشست با بیان اینکه یکی از با شکوه ترین کارهای اباعبدالله علیه السلام نمازشان در ظهر عاشورا بود، گفت: نمازی که آشکارا و به جماعت همراه با خطر دشمن اقامه شد این پیام را دارد که نماز را در هیچ حالی نباید عقب انداخت، نماز را آشکار و به جماعت باید خواند و نماز با این ویژگی ها هزینه هم دارد.

وی با اشاره به تأثیر اقامه نماز در جامعه گفت: ائمه جماعات ما باید نمازی بخوانند که پایه ها حکومت اسلامی را تقویت و پایه ها و مکتب معاندان را متزلزل کند زیرا اگر حکومت اسلامی پایه دار و قوی شود نماز، زکات، امر به معروف و نهی از منکر هم احیا خواهد شد.

سید احمد زرهانی قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه قم دو منزلت دارد که یکی منزلت استانی و دیگری منزلت فرا منطقه ای و جهانی است، گفت: بسیاری از برنامه های کلان فرهنگی باید در قم پایه گذاری شود.

وی با بیان اینکه حوادث اخیر نشان داد که بخشی از نسل نو در قلمرو نفوذ تربیتی ما قرار ندارند، گفت: یکی از دلایل این انحراف این است که در مناطق حاشیه شهر مسجد به اندازه کافی وجود ندارد و حضور روحانیان در این مناطق کمرنگ است.

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه امروز برخی از جوانان ما با روحانیت فاصله دارند و دشمن سعی می کند چهره‌ای نادرست از روحانیت به بچه‌ها نشان دهد، افزود: ما اگر می خواهیم این نسل را دریابیم باید از قم شروع کنیم و رصد کنیم که هر مدرسه و هر دانش آموز به کدام روحانی و کدام عالم دینی مرتبط است.

وی با تأکید بر اینکه نسل جوان اگر در معیت عالم دینی نباشد در معیت سرویس های امنیتی بیگانه خواهد بود، گفت: امام جماعت ما باید در حوزه روان شناسی کودک و نوجوان و علوم تربیتی اطلاعات داشته باشد و بلد باشد که چگونه با بچه ها ارتباط بر قرار کند.

در ادامه شاهچراغی استاندار قم ابراز کرد: دستگاه ها و نهادهایی مانند اصناف، مراکز تجاری، ادارات، مدارس و … که جامعه هدف متمرکزی دارند باید روی آنها برنامه ریزی بیشتری شود تا نسبت به اقامه نماز اهتمام بیشتری داشته باشند.

وی ادامه داد: سازمان ورزش و جوانان باید برای ورزشگاه ها و ارتباط نسل جوان با نماز برنامه ریزی کند و همچنین زمینه ها و زیرساخت های لازم برای اقامه نماز زائران و مسافران در مجتمع های بین راهی فراهم شود.

همچنین حجت الاسلام عرب پور مدیرکل ستاد اقامه نماز استان قم در این نشست اظهار کرد: تمام تلاش ما این بوده که در راستای ترویج فرهنگ نماز بتوانیم با برنامه ریزی علمی این فریضه را در جامعه نشر دهیم.

وی با بیان اینکه برنامه های ما در سه محور آموزش، نظارت و تشکیل هیأت اندیشه ورز تعریف و ۷۰ درصد آن عملیاتی شده است، افزود: در بحث آموزش به لطف خدا بیش از ۲۰۰ نشست خانوادگی و دانش آموزی با حضور کارشناسان در مدارس، مساجد، بوستان ها و مجتمع های مسکونی برگزار شده است.

مدیرکل ستاد اقامه نماز استان قم با بیان اینکه دوره آموزشی ائمه جماعات ادارات برای ۹۰ نفر از ائمه جماعات ادارات استان قم برگزار شده است، افزود: دوره‌های آموزشی معارف نماز و دوره آموزش فرهنگ مهدویت را برای کار کنان ادارات برگزار کردیم و  یک دوره آموزشی ۸ ساعته هم برای مدیران کل ادارات استان قم برنامه ریزی شده است که در آینده برگزار می شود.

وی ادامه داد: ترویج نماز در اصناف و بازار از ضروریات جامعه است که امیدواریم با برگزاری دوره های آموزشی بتوانیم این نیاز را برظرف کنیم .

عرب پور با اشاره به فعالیت های نظارتی ستاد اقامه نماز استان قم گفت: تا امروز در نماز جماعت بیش از ۵۰ دستگاه شرکت کردیم و مذاکراتی را با مدیران کل ادارات داشتیم و با تقویت کار گروه نظارت و ارزیابی ستاد اقامه نماز متشکل از نماینده، بهداشت، میراث فرهنگی، بهداری و ستاد اقامه نماز به صورت دوره ای از مجموعه های اقامتی و بین راهی استان قم بازدید می کنیم.

وی افزود: در راستای نظارت و ارزیابی وضعیت نماز در سطح شهر نیز هسته مرکزی یاوران نماز را برای رصد نماز در بوستان ها و دیگر مراکز تجمع مردم تشکیل داده ایم.

مدیرکل ستاد اقامه نماز استان قم تشکیل هیأت اندیشه ورز را سومین محور فعالیتهای خود عنوان کرد و گفت: ما با شناسایی ۴ نفر اساتید دانشگاه، ۴ نفر پیشکسوتان فرهنگی و دو نفر از پیشکسوتان جهاد و شهادت هیأتی اندیشه ورز را برای ارائه طرح های بهتر تشکیل داده ایم.

وی ادامه داد: در بحث خیران مسجد ساز توفیق ما این بوده که در این ۶ ماه ۵ میلیارد تومان آورده برای استان داشته ایم که در راستای تعمیر، تکمیل و ساخت مساجد در نقاط مختلف استان قم هزینه می شود.

عرب پور افزود: از کارهای خوبی که امسال انجام شده جشنواره فجر تا فجر بود که ما ابلاغ کمیته ها و مسئولان جشنواره را انجام دادیم و این کمیته ها فعالیت های خود را به منظور معرفی کراکردهای نماز و شناسایی استعدادها و تولید آثار فاخر در امر نماز شروع کردند.

وی ابراز کرد: در بحث اقامه نماز در مدارس نیز امسال طرح امین قوت بیشتری گرفته و اجرا می شود و جدای از این طرح ما با مرکز تخصصی نماز برای پوشش بهتر نماز مدارس هماهنگ یهای لازم را انجام داده ایم.

سپس رحیمی مدیرکل آموزش و پرورش استان قم با ارائه گزارشی از اقداماتی که در راستای ترویج و تحکیم فرهنگ نماز در مدارس استان قم انجام شده است، گفت: در سند تحول بنیادی صریحا به اقامه نماز در آموزش و پرورش تصریح شده و شورای عالی آموزش و پرورش مصوبه ای دارد که نماز باید در وقت فضیلت در مدارس اقامه شود.

وی با بیان اینکه امسال خوش بختانه از روز اول مهر تقریبا در اکثر مدارس نماز جماعت برپا شد، افزود: یکی از وظایف حدود ۹۰۰ مبلغی که در مدارس داریم اقامه و تبلیغ و فرهنگ سازی نماز است و برنامه ای داریم که دانش آموزان هر مدرسه در هفته یک روز در نزدیک ترین مسجد همراه با مردم اقامه نماز کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم با اشاره به اجرای طرح های متنوع برای حضور دانش آموزان در نماز جمعه گفت: هفته گذشته ۵ نفر از دانش آموزان برتر استان بعد زا اقامهنماز جمعه تقدیر شدند همچنی طرح هر مدرسه ده نفر در نماز جمعه را دنبال می کنیم تا با اجرای این طرح هر هفته ۵ الی ۶ هزار دانش آموز در نماز جمعه حاضر باشند.

وی با اشاره به برگزاری دورهای آموزشی برای ائمه جماعات مدارس گفت: ما به دنبال این هستیم که نماز جماعت مدارس را مردمی محور کنیم و در این راستا از اولیاء برا شرکت در نماز جماعت و مراسم صبحگاه مدارس دعوت می شود.

رحیمی با بیان اینکه باید ارتباط بین مسجد و مدرسه به بهانه های مختلف تقویت شود، افزود: در طرحی مدیران کل و افراد شاخص استان در مدارسی که خودشان در آن تحصیل کرده اند حضور می یابند تا سبب هویت بخشی به دانش آموزان شود.