به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی در ادامه سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم طی سخنانی بعد از نماز عشاء در شبستان امام خمینی(ره) حرم بانوی کرامت اظهار داشت: آیات ۲۴۴ و ۲۴۵ سوره بقره در خصوص جهاد با جان و جهاد با اموال است.

وی افزود: طبق آیه ۲۴۴ باید انسان ها در راه خدا جهاد و مبارزه کنند و هر نوع جهادی هم پسندیده نیست بلکه باید این جهاد فی سبیل الله باشد.

استاد حوزه علمیه خاطر نشان کرد: گاهی مواقع جنگ و جهاد برای کشور گشایی و … است که مورد پسند اسلام نیست بلکه باید جهاد در راستای محافظت از دین و در راه خدا باشد.

رفیعی تاکید کرد: آیه ۲۴۵ نیز به مسئله جهاد با اموال و قرض الحسنه پرداخته است که واژه قرض الحسنه در این آیه مطلق است و کمک های مختلف مادی را شامل می شود و به معنای جدا شدن از اموال است.

وی یادآور شد: حدود ۷ مرتبه کلمه قرض الحسنه در آیات قرآن تکرار شده است که نشان دهنده اهمیت موضوع کمک های مادی است.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی در ادامه گفت: طبق روایت وارده از نبی گرامی اسلام هر کسی یک درهم به کسی قرض بدهد خداوند به وزن کوه احد برای آن شخص جبران خواهد کرد.

سخنران حرم بانوی کرامت اظهار داشت: متاسفانه فرهنگ سنت قرض الحسنه کم است و باید بانک‌ها سرعت بیشتری در اعطای وام های قرض‌الحسنه داشته باشند و افراد بیشتری بدون ضامن وام های قرض الحسنه دریافت کنند.

وی تاکید کرد: بسیاری از افراد مستاجر هستند و صاحب خانه‌ها هم مبالغ اجاره و رهن را بالا برده‌اند و در این شرایط افرادی که توان مالی زیادی دارند باید به مستاجرها کمک کنند و پول خود را برای قرض‌الحسنه و رهن دیگران وقف کنند.

رفیعی خاطرنشان کرد: لازم است اموالی که برای کار خیر و …داده می شود از اموال حلال و کسب شده از راه مشروع باشد نه اینکه انسان از اموال حرام انفاق کند.

سخنران حرم بانوی کرامت افزود: طبق روایت انفاق مال باید بی ریا، بی منت، سریع، حلال، مخفیانه و با حفظ آبروی شخص گیرنده همراه باشد.

وی اظهار داشت: یکی از ارزش های دینی در جامعه اسلامی در کنار جهاد جانی، جهاد مالی است چرا که این جهاد می تواند انسان را به خداوند نزدیک کند.

رفیعی تاکید کرد: هیچگاه انفاق باعث نمی شود اموال انسان کاهش پیدا کند چرا که خداوند وعده افزایش آن را داده است.

استاد حوزه علمیه خاطر نشان کرد: در کمک های مالی خیرین باید اولویت سنجی شود و بر اساس نیازهای ضروری جامعه این اموال هزینه شود.