به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، آیت الله عباس کعبی در سخنرانی جمعه شب حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به ایمان و نقش آن در تحقق زندگی پاک و خوشبختی واقعی اظهار کرد: ایمان نقطه آغاز برای خود سازی، جامعه پردازی و تمدن سازی در گام دوم انقلاب اسلامی است.

وی با بیان اینکه ایمان نقطه آغاز حرکت ملت ایران در نهضت امام خمینی(ره) و بستر ساز پیروزی انقلاب اسلامی بود، افزود: پشتیبان و نقطه اتکا و چراغ هدایت و پایه دعوت همه انبیاء الهی و ائمه علیهم السلام ایمان به خدا است.

استاد حوزه علمیه با تأکید بر اینکه مهمترین وظیفه هر مسلمان برای خود و خانواده اش تحقق ایمان در همه ابعاد زندگی است، گفت: ما دو نوع ایمان داریم که یکی ایمان سطحی و عوامانه و ناشی از تقلید و سنت های اجتماعی است و دیگری ایمان آگاهانه و عمیقی است که سرمایه بزرگ زندگی انسان است.

وی با اشاره به تفاوت اسلام و ایمان خاطرنشان کرد: اسلام نظم عمومی زندگی را تأمین می کند و در چارچوب اسلام امنیت جانی، مالی و آبرویی انسان تأمین و معاملات، مناکحات و زاد و ولد انسان صحیح می شود ولی علاوه بر اسلام ما نیاز به ایمان هم داریم زیرا نجات اخروی مبتنی بر ایمان و عمل صالح است و اسلام ظاهری به تنهایی کفایت نمی کند.

کعبی افزود: اسلام مانند به تابعیت در آمدن در یک کشور است که هر کس شهادتین را به زبان بیاورد مسلمان می شود و هر کس شهادت به ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام هم داد شیعه می شود ولی این اسلام و تشیع ظاهری است. خداوند در آیه ۱۷۷ سوره بقره می فرماید ارزش واقعی آن است که انسان به خداوند، روز قیامت، فرشتگان الهی، قرآن کریم و انبیاء الهی ایمان واقعی بیاورد و در بعد عملی اهل انفاق باشد، نماز بخواند، زکات بدهد، وفای به عهد داشته باشد و در خوشی و ناخوشی مقاومت کند.  

وی با بیان اینکه ما به همه انبیاء الهی ایمان داریم و هیچ تفرقه ای بین انبیاء الهی قائل نیستیم، افزود: اخیرا رژیم غاصب صهیونیستی برای تحریف دین الهی و جداکردن امت اسلامی از هویت واقعی خودش نقشه شیطانی کشیده اند و دینی را ابداع کرده اند به نام دین ابراهیمی و می گویند مشترکات همه ادیان ابراهیمی را بگیریم و همه یک دین مشترک داشته باشیم و یکی از اهداف سفر پاپ به این منطقه که با آیت الله سیستانی هم دیدار کرد این بود که این دین مجعول را جا بیندازند که شکست خوردند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه برخی در قالب چندگانه گرایی دینی می گوید که همه ادیان اهل نجات هستند، گفت: شرط اهل نجات بودن متدینان این است که به همه انبیاء الهی ایمان بیاورند و این ایمان باید به پیامبر اسلام صلوات الله علیه و آله ختم شود.

وی با بیان اینکه ایمان دارای بعد نظری و عملی است، گفت: انسان باید علاوه بر ایمان قلبی در عمل هم التزام به دین داشته باشد و اینکه برخی می گویند دلت باید پاک باشد حرف درستی نیست؛ قرآن کریم در آیات ۱۳۵ و ۱۳۶ سوره بقره یهود و نصارا را تخطئه می کند و می گوید اگر شما راست می گویید باید هم به همه انبیاء ایمان داشته باشید و هم اهل عمل صالح باشید.

کعبی با اشاره به ابعاد ایمان در مقام عمل اظهار کرد: یک بعد ایمان ارتباط با خداست که عبادت ها را شامل می شود که به آن ایمان عبادی می گوییم ولی یک بعد دوم ایمان هم وجود دارد که نامش ایمان سیاسی است به این صورت که اگر کسی ارتباطش با خدا در عبادات خوب باشد ولی پیرو رهبران الهی و تابع ولایت پیامبر و آلش نباشد مؤمن نیست.

وی افزود: ما معتقد به ولایت اهل بیت علیهم السلام هستیم و این ولایت چند بعد دارد که یک بعد مهم آن زعامت سیاسی است و اگر این بعد را قبول نداشته باشیم ایمانمان ناقص است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه تبلور ولایت پیامبر و اهل بیت ایشان در عصر غیبت در مرجعیت و ولایت فقیه است، گفت: مؤمن در عصر غیبت در بعد عبادی باید تابع یکی از مراجع باشد و در بعد سیاسی باید تابع ولایت فقیه باشد.

وی با اشاره به آیه ۶۲ سوره مبارکه نور اظهار کرد: خداوند در این آیه تصریح می کند که انحصارا مؤمن کسی است که در امور مربوط به اجتماع مؤمنین که همان امور سیاسی است، تابع ولایت باشد.

کعبی اظهار کرد: بعد سوم ایمان هم ایمان اجتماعی است و خداوند در آیه ۹ سوره حجرات می فرماید مؤمنان فراتر از مرزهای قومیتی و اختلاف سلیقه ها برادران هم هستند بنابراین برادری و احساس همبستگی از نظر اعتقادی شرط ایمان است و از نظر فقهی هم واجب شرعی است.