پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها/ حکایت عظمت و رفعت حضرت فاطمه معصومه (ع) حکایتی است که حتی پیش از تولد آن حضرت آغاز می شود، آن جا که امام جعفر صادق (ع) نیز پیش از تولد فرزند خود، موسی بن جعفر (ع)، از دیار «قم» سخن به میان آوردند و از این که پاره ای از تن اهل بیت (ع) در آن جا دفن خواهد شد تا این شهر، حرم اهل بیت (ع) و عُشّ آل محمد (ص) لقب گیرد.
بُوَد قم در امواج دریای فیضش
چو ماهی که در موج دریا شناور
مزار شریفش مَلَک راست، قبله
حریم رفیعش فلک راست، محور.
قم، مزارِ نورانی دختر امام هفتم، خواهر امام هشتم و عمه چهار امام معصوم علیهم السلام را مانند نگینی در بر گرفته و به نیابت از «مدینه منورّه» ای که مزار ملکوتی حضرت فاطمه زهرا(س) را در خود مخفی نگاه داشته است؛ «خانه مادری» همه ی دوستداران و ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت (ع) شناخته می شود.
سلام خدا باد بر زائر او
که باشد به زُوّار زهرا (س) برابر.
بدون شک حضرت معصومه (س) یکی از باعظمت ترین شخصیت های تاریخ است، امامزاده ای رفیع و واجب التعظیم که زیارتنامه اش را یک امام معصوم یعنی امام علی بن موسی الرضا(ع) نوشتند تا پس از حضرت قمر بنی هاشم(ع) و حضرت علی اکبر(ع)، سومین امامزاده ای باشند که یک امام معصوم، زیارتنامه اش را انشاء فرموده است.
آن بانو از معدود امامزادگانی است که چندین امام معصوم (ع) به زیارتش سفارش کرده و همچنین چهار امام معصوم یعنی امام صادق، امام کاظم، امام رضا و امام جواد (ع) درباره شأن آن بانوی کرامت روایت نقل کرده اند:
ثنایش نیاید ز غیر از ائمّه
مدیحش نباشد به خِلقت مُیسّر.
همچنین تاریخِ زندگی امامزادگان نشان می دهد که از حدود ده هزار امامزاده در ایران عزیز اسلامی، حدود ۴۰۰ امامزاده در قم مدفون هستند که گُل سرسبد آنها، حضرت کریمه اهل بیت و شفیعه محشر(س) است و انبوه دیگر امامزادگان، در جوار ایشان مدفونند.
باید گفت یکی از مهم ترین دلایل شأن آن بانوی آسمانی، علم و دانش حضرت است.
نقل است که وقتی گروهی از شیعیان برای یافتن پاسخ پرسش های خود به مدینه و به خانه حضرت باب الحوائج، موسی بن جعفر (ع) مراجعه کردند، آن حضرت در خانه نبودند و حضرت معصومه (س) – که در آن زمان سنّ کمی داشتند – پرسش های مکتوب آن گروه را از ایشان دریافت کردند و پس از ساعتی، پاسخ مکتوب پرسش هایشان را تحویل دادند.
این جمع از شیعیان در راه بازگشت به شهر و دیار خود با امام کاظم (ع) برخوردند و ماجرا را نقل کردند. پس از آن بود که حضرت، مکتوبات را از نظر گذراندند و جمله ماندگار «فِداها أبوها … پدرش به فدایش» را بر زبان مبارک جاری ساختند:
وجود وی از دوره خُردسالی
جلالِ مُجسّم، کمالِ مُصوّر
سِزَد مادر علم و فضلش بخوانم
اگر چه به عمرش نکرده ست شوهر.
در عین حال باید توجه داشت که حضرت معصومه (س) یکی از معتبرترین مُحدّثان تاریخ اسلام هستند که بسیاری از روایات نقل شده از آن حضرت، روایاتی درباره ولایت و ولایت پذیری است.
و اما دلیل دیگر بر مقام والای آن بانوی کرامت، دفاع آن حضرت از امامان معصوم (ع) و همین مقام «ولایت پذیری» ایشان است.
همان ولایت پذیری بود که حضرت معصومه (س) را به سفر از مدینه به مرو و در حقیقت به «هجرت در راه خدا» کشاند و به بیان دیگر، آن حضرت با این جهاد عملی، به فرمان امام معصوم زمان خود گردن نهاد که بر اساس نصّ صریح قرآن کریم، «آنان که در راه خدا هجرت و مجاهده می کنند و در این راه، مرگ آنان را درک می کند، اجرشان نزد خداست و هیچ ترس و اندوهی به آنان نمی رسد».
اکنون سال هاست که این مزار و مرقد نورانی و ملکوتی، با تربیت شاگردان بسیار، هدایتگر نسل های مختلف مردم و ایجادکننده بسیاری از نهضت ها و جریان ها و از جمله تأسیس حوزه علمیه قم و همچنین نهضت انقلابی حضرت روح الله (ره) بوده است:
ز خاکش درخشیده خورشید فیضی
که فیضیّه آن را گرفته ست در بَر.
و اینک این مضجع نورانی، همه دلدادگان و عاشقان این مکتب را به سوی خود فرا می خوانَد تا همه بتوانند از خوان کرم بانوی کرامت (ع) و از فیض عالم گسترِ حضرت مادر (س) توشه ای برگیرند:
بیایید در عُشّ آل محمّد (ص)
بگیرید حاجات خود را از این در
خلایق از این در گرفتند حاجت
حوائج در این خانه دارند سنگر
حریم امامان معصوم ما، قم
بتولش بُوَد دخت موسی بن جعفر.

نویسنده: حسن شیخ‌حائری