به گزارش پایگاه خبری آستان حضرت معصومه سلام الله علیها، امور فرهنگی خواهران حرم بانوی کرامت، ویژه برنامه‌‌ اردوهای بصیرتی به مناسبت ایام فاطمیه با عنوان «یادگار مادری» و با محوریت جنگ شناختی ویژه دانش‌آموزان در حرم مطهر برگزار می‌کند.

ویژه برنامه یادگار مادری از ۱۹ آذرماه آغاز شده و تا ۵ دی‌ماه ادامه دارد، این اردو ساعت ۹ تا ۱۲ با حضور جمعی از دانش آموز یکی از مدارس متوسطه اول شهر قم برگزار و از شبستان حضرت زهرا سلام الله علیها واقع در صحن امام هادی علیه السلام حرم مطهر آغاز می‌شود.

در ابتدای این اردو دانش آموزان نوجوان با حضور در شبستان حضرت زهرا سلام الله علیها پای سخنان کارشناسان خانم که با تخصص‌های مختلف اما متناسب با سن، درک و ویژگی‌های نوجوانان صحبت می‌کنند، می‌نشینند.

سخنرانان با بیان مسائل مورد نیاز نوجوانان و گره زدن این موضوعات به تاریخ و عصر زندگانی حضرت زهرا سلام الله علیها، سعی در افزایش بصیرت دختران نوجوان دارند. سخنرانی این بخش از اردوی یادگار مادری هر روز موضوع متفاوتی دارد که برخی از موضوعات مطرح شده شامل الگوی تعالی دختران، تاریخ، کارشناس کودک و نوجوان و نیز بیان عقاید ویژه نوجوان است.

سپس دانش آموزان به تماشای تئاتری زیبا و تاثیرگذار با موضوع برشی از زندگی حضرت فاطمه سلام‌ الله ‌علیها و نیز شهادت حضرت می‌نشینند و سپس در بالکن صحن صاحب الزمان(عج) حرم مطهر برای بازدید از نمایشگاه بصیرت‌افزایی و جنگ شناختی حاضر می‌شوند.

در بدو ورود به نمایشگاه، از دختران نوجوان در ایستگاه صلواتی، پذیرایی می‌شود و دانش آموزان به تماشای غرفه‌های نمایشگاه می‌روند که این نمایشگاه بصیرت‌افزایی و جنگ شناختی دارای ۶ غرفه است.

در ابتدای این نمایشگاه، غرفه‌ای با نمادسازی شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها شامل در، دیوار و چادر خونین مادر برپا شده است، در این غرفه برخی واژه‌ها و اصطلاحات چون تیری به سمت چادر خونین نشانه رفته‌اند، واژه‌هایی که در این نمادسازی به چشم می‌خورند عبارتند از نشناختن ولی زمان، درگیری داخلی، دنیاطلبی، خیانت خواص، روایت سازی دروغ و حضور منافقین.

کارشناس این غرفه با پرسش از دانش آموزان در رابطه با ارتباط بین این واژه‌ها و چادر خونین، آن‌ها را به چالش می‌کشد، بعد از پاسخ‌های دانش آموزان، کارشناس غرفه با تشریح یک به یک واژه‌ها و ارتباط آن با حوادث زمان حضرت زهرا سلام الله علیها و نیز گره زدن با اتفاقات امروز جامعه، سعی در روشنگری و تبیین مسائل روز دارد.

راه حل و توصیه این غرفه از نمایشگاه برای دختران جهت جلوگیری از انحراف و غفلت، مطالعه و تفکر است تا با ربط واژه‌ها و نمادها با مسائل اجتماع و نیز اندیشه عمیق، دچار اشتباه و سوءبرداشت نشوند.

در غرفه جنگ شناختی است که برای دانش آموزان با عنوان میدان جنگ امروزی مسائل مهمی بیان می‌شود، کارشناس غرفه با بیان اینکه در گذشته جبهه‌های جنگ وجود داشت و دشمن، سلاح و قتل و غارت را با چشم مشاهده می‌کردیم، اما امروز در میدان جنگی که برای ما رقم زده‌اند هیچ یک از این موارد دیده نمی‌شود و ما با انبوهی از بمباران اطلاعات، تصاویر و موسیقی مواجهیم؛ لذا اگر می‌خواهیم از این میدان جنگ به سلامت گذر کنیم باید اطلاعات صحیح را از منابع معتبر و دقیق دریافت کنیم، همان‌طور که در زمان حضرت زهرا سلام الله علیها عده‌ای روایت سازی دروغ انجام می‌دادند، امروز نیز برخی افراد مانند سلبریتی‌ها با روایت سازی‌های دروغ سعی در تشویش اذهان جوانان و نوجوانان ما دارند.

سپس به غرفه‌ سوم با نماد اتاق یک نوجوان و چیدمان مورد علاقه آن می‌رسیم، این غرفه نشان می‌دهد که یک جوان و نوجوان چطور می‌تواند در مواجهه با هجمه‌های زیادی که دشمنان برای تضعیف روحیه و بد کردن حال ما انجام می‌دهند، با یکسری فعالیت‌ها حال خود را خوب نگه دارد، این فعالیت‌ها می‌تواند شامل مطالعه، عبادت، سفر و هر موضوع مورد علاقه نسل نوجوان باشد.

در غرفه چهارم، زنان اقوام مختلف ایرانی با لباس‌های محلی هر قوم زیر پرچم کشورمان به چشم می‌خورند. در این غرفه، اتحاد اقوام ایرانی که دشمن همواره از آن بیم داشته نمود دارد و به نوجوانان دانش آموز تذکر داده می‌شود که دشمنان دائماً به دنبال تفرقه افکنی هستند، زیرا نکته بارزی که انسان‌ها به واسطه آن قدرتمند می‌شوند، اتحاد و همدلی است؛ دلیل استفاده از نماد زن ایرانی در این غرفه نیز موفقیت‌ها وحضور پررنگ زنان در تمام عرصه‌های پیشرفت کشور است.

غرفه خودباوری، پنجمین غرفه نمایشگاه است، در این غرفه دختران نوجوان با نگاه در آیینه‌، با سؤال «خودت را در آینده چگونه تصور می‌کنی» به چالش کشیده می‌شوند، در دیوار این غرفه نیز عکس‌های نمادین از زنان موفق و محجبه ایرانی در عرصه‌های مختلف اعم از علمی، هنری و ورزشی نصب شده است تا به دانش آموزان القا شود حجاب محدودیت و مانع پیشرفت دختران نیست، بلکه با خودباوری، تلاش و پشتکار موفقیت در دسترس است.

غرفه آخر نمایشگاه، غرفه زنان تمدن‌ساز است، در بدو ورود به غرفه، جمله «از ۳۱۳ نفر سپاه امام زمان (عج) ۵۰ نفر زنان هستند» مواجه می‌شویم، کارشناس غرفه آخر با بیان اینکه زن‌ها در حکومت مهدوی نقش ویژه خواهند داشت و این ۵۰ نفر زن فرماندهی را به عهده دارند، جایگاه و شأن زنان و دختران را در مسیر ناهموار ظهور تبیین می‌کند.

پس از اتمام بازدید از نمایشگاه، دانش آموزان مستند «تروکاژ» با محوریت نحوه مدیریت سلبریتی‌ها در غرب را مشاهده کرده و سپس با اقامه نماز جماعت و توزیع غذای تبرکی حضرت معصومه(س) این اردو به پایان می‌رسد.