به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، آیین تکریم خادمان اربعین حسینی مواکب «باب نجاة الامة» زیر نظر کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور پیش از ظهر امروز با حضور آیت الله سعیدی در سالن محراب حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد.

آیت الله سعیدی در این مراسم با اشاره به سوره مبارکه کوثر اظهار کرد: کوثر به معنای خیر کثیر است که یکی از مصادیق آن حضرت زهرا سلام الله علیها هستند.

وی یکی از مصادیق خیر کثیر را برپایی موکب ها و خدمت به اهل بیت علیهم السلام دانست و گفت: موکب ها محلی برای ترویچ پاکی و عفاف است و از دیگر ویژگی های موکب ها می توان به محلی برای ایثار و احسان به مردم بودن و تبیین و ترویج اسلام واقعی اشاره کرد.

تولیت حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه تمام فعالیت های موکب فرهنگی است، گفت: حتی خدمات مادی موکب ها مانند توزیع غذا و اسکان هم هدف دار است و در راستای ترویج فرهنگ اسلامی و دعوت به صراط مستقیم است.

وی با بیان اینکه کارهای فرهنگی باید شبکه ای باشد و این منافاتی با مردمی بودن ندارد گفت: فعالیت مردمی و هیأتی به معنی خدمت کردن فارغ از عناوین و اعتبارات مادی است و این فعالیت ها باید با نظم و هدف هماهنگ صورت بگیرد تا تأثیر گذاری بیشتری داشته باشد.

در ابتدای این مراسم نیز حجت الاسلام خداداده رئیس ستاد کانونهای مساجد کشور با اشاره به شناسایی بیش از ۲۰۰ موکب در کانون های مساجد کشور در حوزه های داخل کشور، مرزهای شرقی و غربی کشور و موکب های مسیر پیاده روی اربعین در کشور عراق گفت: یکی از دغدغه های اصلی ما این است که فعالیت موکب ها از شکل مردمی خارج نشود زیرا آسیب زا است.

وی افزود: در موکب های مستقر در کشور عراق حدود ۲۱۰ سرود میدانی، ۲۳ نمایش عروسکی، ۱۵ تئاتر آیینی به زبان عربی و فارسی، ۲۴ ایستگاه نمایش فیلم و موکب های هنری برای کارهای تبلیغاتی و طراحی پوستر اجرا شده است که بخشی از کارهای فرهنگی موکب ها است.

در این مراسم از تعدادی از موکب داران شاخص تقدیر به عمل آمد و از بیرق قرارگاه مرکزی مواکب باب نجاة الامه برای مراسم اربعین ۱۴۰۲ رونمایی شد.

غبارروبی مضجع شریف حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها پایان بخش این مراسم بود که در شبستان حضرت زهرا سلام الله علیها برگزار گردید.