به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی، شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی(ره)، در ادامه تفاسیر آیات سوره بقره با اشاره به آیه ۲۵۴ این سوره و  ذکر «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا»، ندای فرد با صفت مثبت را نوعی احترام توصیف کرد و ابراز داشت: وقتی امام صادق علیه‌السلام به آیات «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا» می‌رسیدند، ندای لبیک سر می‌دادند.

وی خطاب این آیات شریفه را بایدونبایدهای قرآنی به مؤمنان دانست و افزود: ذکر «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَنْفِقُوا مِمَّا رَزَقْنَاكُمْ»؛ ای اهل ایمان، از آنچه روزی شما کردیم انفاق کنید؛ تأکیدی بر این نکته است که هرآنچه انسان دارد از آن ذات اقدس الهی است. خداوند متعال در این خطاب به انسان متذکر می‌شوند که از آنچه به تو داده‌ام انفاق کن.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان این که انسان نباید نسبت به موهبت الهی که خود امر بر بزل بخشی از آن داده، بخل بورزد، اظهار داشت: خمس و زکات، از واجبات الهی است؛ با مالی که خمس آن پرداخت نشده نمی‌توان عبادت و حج به‌جای آورد و زندگی مؤمنانه‌ای را رقم زد.

رفیعی با تأکید بر این که در سیره قرآنی «وَآتِ ذَا الْقُرْبَىٰ حَقَّهُ»[۱]، اولویت در انفاق با فامیل و بستگان است، اظهار داشت: خدا را سپاسگزاریم که کشورمان مملو از خیرینی  است که بخش اعظمی از مقدمات تحصیلات فرزندان را با تأسیس مدارس به دوش کشیده‌اند.

وی با اشاره به این که خداوند متعال برای تحریک انسان برای کمک به دیگران و بار از دوش دیگران برداشتن، آثار ارزشمندی را نسبت به افعال نیک انسان مترتب ساخته است، یادآور شد: خداوند متعال می‌فرمایند؛ «مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا …» [۲]؛ ۱۰ برابر کردن احسان، تنها یکی از آثار کارهای نیکی و احسان است.

رفیعی دایره تأثیرگذاری انساب و اسباب را منحصر در دنیا برشمرد و ابراز داشت: «فَإِذَا نُفِخَ فِي الصُّورِ فَلَا أَنْسَابَ بَيْنَهُمْ يَوْمَئِذٍ وَلَا يَتَسَاءَلُونَ»[۳] و خداوند متعال خطاب به پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله می‌فرمایند؛ «… وَتَقَطَّعَتْ بِهِمُ الْأَسْبَابُ»[۴]؛ وقتی قیامت آغاز گردد، دیگر نسبت‌ها و اسباب کارایی نخواهند داشت.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر در تفسیر ادامه آیه ۲۵۴ سوره بقره با اشاره به ذکر «أَنْ يَأْتِيَ يَوْمٌ لَا بَيْعٌ فِيهِ وَلَا خُلَّةٌ وَلَا شَفَاعَةٌ»، با بیان این که آیه شریفه تأکیدی مجدد بر بی‌اثر بودن بیع، دوستی و شفاعت بی‌مبناست در روز قیامت است، اظهار داشت: خداوند متعال به انبیا، شهدا و مؤمنین اذن شفاعت اعطا می‌کنند. «مَنْ ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ»[۵] شفاعت به اذن الهی مشمول کسانی می‌شود که در این دنیا بخشی از مسیر الی الله را طی کرده باشند.

وی آیه شریفه «يَوْمَ لَا يَنْفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ»[۶] را مصداق قرآنی دیگری بر عدم کارایی اسباب و انساب در روز قیامت ذکر کرد و خاطرنشان ساخت: آیات شریفه «يَوْمَ لَا يُغْنِي مَوْلًى عَنْ مَوْلًى شَيْئًا وَلَا هُمْ يُنْصَرُونَ»[۷]؛ «لَنْ تَنْفَعَكُمْ أَرْحَامُكُمْ وَلَا أَوْلَادُكُمْ»[۸] از جمله آیاتی است که نشان می‌دهد، در روز قیامت تنها اعمال انسان به درد می‌خورد.

رفیعی در بخش دیگری از سخنان خود پسر نوح، ابولهب، زن لوط و… را از دلایل و مصداق‌های قرآنی عدم کارایی نسبت در روز قیامت برشمرد و ابراز داشت: باتوجه‌به فراز پایانی آیه ۲۵۴ سوره بقره که می‌فرمایند؛ «وَالْكَافِرُونَ هُمُ الظَّالِمُونَ»، کافران و انسان‌های گنهکار خودشان به خودشان ظلم می‌کنند که در دعای کمیل ضمن اعتراف به گنهکاری خود از آن به «ظلمت نفسی» یاد می‌کنیم.

سخنران حرم مطهر کریمه اهل‌بیت علیهم‌السلام تصریح کرد: خداوند تبارک‌وتعالی در این دنیا به انسان سرمایه‌هایی اعطا نموده که اگر از آن خوب استفاده نکنیم، با مرگ اثربخشی کل آن سرمایه از دست خواهد رفت.

وی ضمن اشاره به ۵ سرمایه اساسی انسان در دنیا که بدون شک همه آنها را از دست خواهیم داد، اظهار داشت: سرمایه‌های انسان دو قسم کلی و جزئی است؛ سرمایه‌های کلی آن در روایتی از پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله خطاب به ابوذر به‌خوبی بیان شده است؛ «يا أبا ذرٍّ ، اِغتَنِمْ خَمسا قَبلَ خَمسٍ : شَبابَكَ قَبلَ هَرَمِكَ ، و صِحَّتَكَ قَبلَ سَقَمِكَ ، و غِناكَ قَبلَ فَقرِكَ، و فَراغَكَ قَبلَ شُغلِكَ، و حَياتَكَ قَبلَ مَوتِكَ».

رفیعی ضمن تأکید بر اهمیت جوانی، سلامت، توانگری، آسودگی و زندگی، افزود: رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله می‌فرمایند؛ «اى ابوذر! پنج چيز را پيش از پنج چيز غنيمت شمار: جوانيت را پيش از پيريت و تندرستيت را پيش از بيماريت و توانگريت را پيش از تهى دستيت و آسودگيت را پيش از گرفتاريت و زندگيت را پيش از مردنت.» 


[۱] – آیه ۲۶ سوره اسراء

[۲] – آیه ۱۶۰ سوره انعام

[۳] – آیه ۱۰۱ سوره مؤمنون

[۴]  – آیه ۱۶۶ سوره بقره

[۵] – آیه ۲۵۵ سوره بقره

[۶]  – آیه ۸۸ سوره شعراء

[۷] – آیه ۴۱ سوره دخان

[۸] – آیه ۳ سوره ممتحنه