پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها_حسین حسنی: محمد بن علی بن موسی علیه السلام مشهور به امام جواد و امام محمدِ تقی امام نهم شیعیان هستند؛ کنیه ایشان ابوجعفر ثانی است و جواد و ابن الرضا از القاب مشهور ایشان است؛ امام جواد علیه السلام سال ۱۹۵ قمری در مدینه به دنیا آمدند و شیخ طوسی در مِصْباحُ الْمُتَهَجِّد، تاریخ ولادت ایشان را ۱۰ رجب ذکر کرده است.

دوران امامت ۱۷ ساله امام جواد علیه السلام با حکومت مأمون عباسی و معتصم عباسی همزمان بود و ایشان به روش های مختلف با مبارزه فرهنگی با این حکومت های ناحق که به اسم اسلام بر ملت مسلمان حکومت می کردند مبارزه کردند.

امروز میلاد امام جواد علیه السلام با آغاز سالگرد پیروزی انقلاب و ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی مصادف شده است، سالگرد پیروزی ملت مسلمان ایران بر استبداد، استکبار و حکومت وابسته به کفار که به نوعی تحقق هدف و آرمان اهل بیت علیهم السلام بوده است که به شکل های مختلف در قالب های مختلف این آرمان را بیان کرده اند.

جواد الائمه علیه السلام در موارد مختلف خواسته و علاقه خود مبنی بر برپایی حکومت اولیاء خدا را بیان کرده اند که یکی از آن موارد در قنوتی است که از ایشان نقل شده است که توجه و دقت در فرازهای این قنوت در دشمن شناسی، آشنایی با اهداف دشمن و آگاهی از نتایج اطاعت و فرمانبری از دشمن بسیار مؤثر است.

امام جواد علیه السلام در قنوت نماز های خود در قالب دعا می فرمودند «اَللَّهُمَّ أَدِلْ لَأَوْلِيآئِکَ مِنْ أَعْدآئِکَ الظّالِمِينَ الباغِينَ النّاکِثِينَ القاسِطِينَ المارِقِينَ؛ بار الها! اولیاء خودت را بر دشمنانِ ستمگر، طغیانگر، پيمان شکن و بيدادگرت ياری کن».

این فراز علاوه بر معرفی افراد ظالم، ستمکار، پیمان شکن ، بیدادگر و افرادی که با عصبیت های بیجا و متابعت نکردن از ولی خدا به جنگ با او می پردازند به عنوان دشمنان خدا؛ آرمان پیروزی حکومت اولیاء خدا بر جامعه در اندیشه اهل بیت را نشان می دهد.

حضرت در فراز بعدی این دعا به معرفی بیشتر دشمنان خدا پرداخته و فرمودند «الَّذِينَ أَضَلُّوا عِبادَکَ وَ حَرَّفُوا کِتابَکَ وَ بَدَّلُوا أَحْکامَکَ وَ جَحَدُوا حَقَّکَ وَ جَلَسُوا مَجالِسَ أَوْلِيآئِکَ جُرْأَةً عَلَيْکَ وَ ظُلْماً مِنْهُمْ لِأَهْلِ بَيْتِ نَبِيِّکَ عَلَيْهِمْ سَلامُکَ وَ صَلَواتُکَ وَ رَحُمَتُکَ وَ بَرَکاتُکَ؛ آن‏هايي که بندگانت را گمراه و کتابت را تحريف، احکامت را تغییر و حقّت را انکار نمودند و با تجرّي نسبت به تو به جای اوليای تو نشستند و به خاندان پيامبرت – که سلام و درود و رحمت و برکاتت بر آن‏ها باد – ظلم کردند».

این فراز دعای قنوت امام جواد علیه السلام اهداف دشمنان خدا را آشکار می کند که به دنبال گمراه کردن بندگان خدا از طریق تحریف حقایق نازل شده بر پیامبر(ص)، تغییر احکام الهی، انکار حقوق الهی هستند و با جرئت و جسارت خلاف خواسته خداوند عمل می کنند و جایگاه حاکمیت که مخصوص اولیاء خداوند است را غصب کرده و به اهل بیت پیامبر صلوات الله علیها و آله ظلم می کنند.

امام جواد علیه السلام در ادامه این دعا نتایج این نوع رفتار دشمنان را نیز بیان کرده و فرمودند « فَضَلُّوا خَلْقَکَ وَ هَتَکُوا حِجابَ سِتْرِکَ عَنْ عِبادِکَ، وَ اتَّخَذُوا اللَّهُمَّ مالَکَ دُوَلاً وَ عِبادَکَ خَوَلاً، وَ تَرَکُوا اللَّهُمَّ عالَمَ أَرْضِکَ فِي بَکْمآءَ عَمْيآءَ ظَلْمآءَ مُدْلَهِمَّةٍ، فَأَعْيُنُهُمْ مَفْتُوحَةٌ وَ قُلُوبُهُمْ مَعْمِيَّةٌ؛ پس گمراه شده و خلق تو را به گمراهي کشاندند، و پرده پوششت را از بندگانت برگرفتند، اموال تو را در ميان خود دست به دست چرخاندند و بندگانت را به بردگى گرفتند. و اي پروردگار جهان! زمينت را در گنگي و کوري و تاريکي سخت رها نمودند، چشم‏هاي‏شان باز و دل‏هاي‏شان نابينا است»

حضرت در حقیقت به این موضوع اشاره می کنند که عدم پیروی از اولیاء خدا و حاکم شدن غیر اولیاء خدا بر مردم سبب گمراهی مردم و هتک آبرو و عزت آنان، از بین رفتن اموالی که خداوند در اختیار مردم قرار داده و به بردگی و اسارت رفتن مؤمنان می شود به گونه ای که سرزمین ها در تاریکی و ظلمت جهالت فرو رفته و چشمها می بینند ولی دلها کور و نا بینا می شوند.

امام جواد علیه السلام در ادامه می فرمایند: « لَمْ تُبْقِ لَهُمُ اللَّهُمَّ عَلَيکَ مِنْ حُجَّةٍ لَقَدْ حَدَّرْتَ اللَّهُمَّ عَذابَکَ وَ بَيَّنْتَ نَکالَکَ وَ وَعَدْتَ المُطِيعِنَ إِحْسانَکَ وَ قَدَّمْتَ إِلَيْهِمْ بِالنُّذُرِ، فَآمَنَتْ طآئِفَةٌ. فَأَيِّدِ اللَّهُمَّ الَّذِينَ آمَنُوا عَلي عَدُوِّکَ وَ عَدُوِّ أَوْلِيآئِکَ فَأَصْبَحُوا ظاهِرِينَ وَ إِلَي الحَقِّ داعِينَ وَ لِلإِمامِ المُنْتَظَرِ القآئِمِ بِالقِسْطِ تابِعينَ؛ اي پروردگار براي آن‏ها دليلي عليه خودت باقي نگذاشتي، پروردگارا عذابت را هشدار دادي و عقابت را بيان فرمودي و به فرمانبرداران، احسانت را وعده کردي، و بيم دهندگان را به سوي آنان فرستادي پس عده‏اي ايمان آوردند، پس اي پروردگار! ايمان آورندگان را علیه دشمنت و دشمن اوليائت یاری کن تا آشکار و پیروز گردند و به حق دعوت کنند، و از امامِ منتظرِ برپا کننده عدل و داد پيروي نمايند».

فرازهای دعای قنوت امام جواد علیه السلام نشان می دهد که ایشان تا چه اندازه خواهان برپایی حکومت اولیاء خداوند بر زمین بودند و با پیروزی انقلاب اسلامی ایران در عصر غیبت به رهبری ولی فقیه زمان در حقیقت این خواسته ائمه علیهم السلام و بویژه امام جواد علیه السلام محقق شده است.

حکومتی که با خواست و حمایت مردم مؤمن و مسلمان ایران بر حکومت پهلوی که بسیاری از نشانه های حکومت دشمنان خدا که امام جواد علیه السلام در این دعا بیان کردند را دارا بود پیروز شد و این حکومت به رهبری ولی فقیه به عنوان نائب امام زمان عجل الله فرجه الشریف و سپردن حکومت به ایشان پس از ظهور همان حکومتی است که ائمه علیهم السلام برای تحقق آن دعا کردند.

منبع فرازها: مهج الدعوات