به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، نشست شورای توسعه فرهنگ قرآنی استان قم به ریاست آیت الله سیدمحمد سعیدی و با حضور مدیران نهادها و مؤسسات فرهنگی و قرآنی استان قم پیش از ظهر امروز در سالن محراب حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد.

آیت الله سعیدی در این نشست با بیان اینکه هر جا نام و یاد قرآن باشد بدون شک مورد عنایت اهل بیت علیهم السلام است، اظهار کرد: با توجه به حدیث ثقلین باید به قرآن و اهل بیت علیهم السلام تمسک کنیم و ماه مبارک رمضان که در آستانه آن قرار داریم ویژگی های ارزشمندی برای استفاده از قرآن کریم دارد.

وی با بیان اینکه ماه رمضان ماه ریاضت معنوی، مشروع، مورد توجه حضرت ولی عصر عجل الله فرجه الشریف و مورد پسند خداوند است، افزود: انسان برای استفاده از ظرفیت این ماه بزرگ نیاز به نیرو گرفتن دارد و خداوند ماه شعبان را ماه شادی و سرور قرار داد تا شادی، سرور، امید و خودسازی در این ماه صورت گیرد و مؤمنان آماده استفاده از ظرفیت های ماه رمضان شوند.

تولیت حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر اینکه نزول قرآن کار مهمی بود که خداوند با نزول و پایین آوردن ماهیت سنگین قرآن کریم آن را برای مردم قابل فهم کرده است، گفت: در عین حال قرآن به قدری سنگین است که وقتی به پیامبر صلوات الله علیه و آله نازل می شد از نظر بدنی شرایط سختی را تحمل می کردند و باید از این ظرفیت عظیم نهایت استفاده را ببریم.

وی با بیان اینکه کار قرآنی برای نوجوان ها و جوان ها خیلی مهم و پرثمر است، افزود: کار کردن روی نوجوانان و جوانان برای خود آنها، خانواده شان و جامعه ضرورت دارد و حرم مطهر نیز یکی از اولویت های خود را روی این حوزه قرار داده است.

سعیدی کار روی نیت ها و انگیزه های قرآن آموزان و مربیان قرآن را ضروری دانست و گفت: اگر جوانان و نوجوانان قرآن را با انگیزه های خوب یاد بگیرند تأثیر بیشتری خواهد داشت.

در ابتدای این نشست علی اصغر شعاعی مدیر مرکز قرآن و عترت دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با اشاره به طرح استعداد یابی بچه های قرآنی در استان قم، ابراز کرد: این طرح در سال ۸۲ در قم شروع شد و مؤسسه نسیم فردوس از ۶ هزار نفر در سال ۸۵ تست گرفت و ۴۰۰ نفر انتخاب شدند که این افراد اکنون قاریان و مرتلان استان قم هستند و مربیان استعدادهای قرآنی استان شده اند.

وی با بیان اینکه تا کنون ۵ دوره سه ساله برگزار شده است، افزود: در حال حاضر در این طرح ۲۵۰ نفر شامل ۱۰۰ خواهر و ۱۵۰ برادر شرکت کرده اند و امسال برای اولین بار است که ظرفیت حضور خواهران نیز فراهم شده است.

مدیر مرکز قرآن و عترت دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با بیان اینکه امسال ۴۰ نفر قرآن آموز ۶ ساله جذب شده اند گفت: با همکاری آموزش و پرورش بعد زا تعطیلات نوروز قرار است که از همه  مدارس ناحیه یک تست بگیریم و از اول سال هم با همکاری دارالقرآن ریحانه تمام مدارس اطراف دارالقرآن تست گرفته شده و ۱۰۰ دانش آموز مستعد در این مرکز نام نویسی شده اند.

وی با بیان اینکه در ماه مبارک رمضان در مجتمع نور نیروگاه اولین ترتیل خوانی بزرگ آن منطقه برگزار خواهد شد افزود: همچنین استعدادیابی از قرآن آموزان منطقه نیروگاه نیز در مجتمع نور انجام خواهد شد  

شعاعی با اشاره به طرح جذب قاریان ممتاز در آموزش و پرورش برای رشد آموزش قرآن در مدارس گفت: تا کنون یک لیست ۵۰۰ نفره ارائه شده است که در مراحل انجام مقدمات جذب هستند و این کار می تواند در رشد آموزش قرآن بسیار مؤثر باشدو از طرف دیگر باید تمهیدات فراهم شود تا معلمان قرآن مدارس سراسر کشور برای دیده آموزش های قرآنی به قم بیایند تا شاهر رشد در این بخش باشیم.

همچنین عزیزی رئیس اتحادیه قرآن و عترت استان قم با بیان اینکه ۱۴۰ مؤسسه عضو این اتحادیه هستند که ظرفیت های ملی و بین المللی خوبی دارند گفت: یکی از برنامه هایی که در استان قم پیگیری می گنیم این است که به تعداد شهدای استان حافظ قرآن تربیت کنیم.

گفتنی است در این نشست سامانه مائده آسمانی به منظور تمرکز بر آموزش آنلاین قرآن کریم در فضای مجازی در دو بخش قرائت و حفظ زیر نظر سازمان تبلیغات اسلامی معرفی شد و برنامه های متنوع قرآنی سازمان تبلیغات ویژه ماه مبارک رمضان تشریح شد.