به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی ظهر روز بیستم رمضان در سخنرانی بعد از نماز عصر در حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه امیرالمؤمنین علیه السلام در نهج البلاغه می فرماید من از ۶ چیز تعجب می‌کنم، اظهار کرد: تعجب در جایی صورت می گیرد که انسان انتظار ندارد و نسبت به امر غیر عادی واکنش نشان می دهد.

وی اولین مورد از تعجب امیرالمؤمنین علیه السلام را نسبت به افراد بخیل دانست و گفت: حضرت فرمودند تعجب می کنم از افراد بخیل که از فقر خود در آینده می ترسند و مال جمع می کنند ولی همان فقر را الان برای خود فراهم کرده اند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه بخیل ترین آدم کسی است که در واجباتش کوتاهی کند، گفت: در روایت داریم بخل سوء ظن به خدا است و در دعای ابو حمزه ثمالی می خوانیم که خدایا ما خجالت می کشیم که تو نعمت می دهی ولی ما آن را در راه تو خرج نمی کنیم.

وی با بیان اینکه امیرالمؤمنین(ع) فرمودند کار خیر را انجام دهید و کوچک نشمارید، افزود: گاهی اطعام و یک لقمه نان انسان را بهشتی می کند، همانطور که گاهی یک کلمه زندگی را متلاشی می کند و یک اشتباه کشور را به آشوب می کشد در کارهای خیر هم یک کار ساده گاهی آثار فراوانی دارد.

رفیعی با بیان اینکه برخی کارهای کوچک آثار بزرگ دارد، گفت: پیامبر(ص) در میان مردم به اُذُن معروف بودند زیرا به حرف مردم گوش می دادند و اگر امروز هم مسئولان کشور به حرف های مردم گوش کنند و ببینند که مردم چه می خواهند آثار فراوانی در جامعه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه تعجب دوم امیرالمؤمین(ع) از انسان های متکبری است که از نطفه ای متعفن به دنیا آمده و در آخر هم به مردار متعفن تبدیل می شوند، گفت: حضرت در نهج البلاغه فرمودند از انسان مسکین تر کسی نیست زیرا با یک جرعه آب خفه می شود، از نیش یک پشه دردمند می شود، از یک دقیقه بعد خود خبر ندارد و هر کاری می کند نوشته می شود.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: حضرت علی علیه السلام در ادامه روایت فرمودند تعجب می کنم از کسی که در وجود خدا شک می کند در حالی که مخلوقات خدا را می بیند؛ کسی که این مخلوقات را میبیند و خدا را انکار می کند مانند کسی است که غذا را ببیند و آشپز را منکر شود.

وی با بیان اینکه تعجب چهارم امیرالمؤمنین از کسی است که مرده ها را می بیند ولی مرگ را فراموش می کند و به فکر مرگ نیست، افزود: موارد پنجم و ششم از چیزهایی که باعث تعجب امیرالمومنین علیه السلام می شود مربوط به افرادی است که قیامت را فراموش می کنند و افرادی است که به خانه های این دنیای خود می رسند ولی آخرت خود را آباد نمی کنند.