پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها_فاطمه قاسمی: خداوند جهان را در قدر معین خلق کرده است و هر چیزی قدر معینی دارد، قدر معین آسمان ها، سیارات، ماه و خورشید این است که در مدار معین به دور خورشید خود در حرکت باشند و نه ماه را سزاوار است که بر خورشید پیشی گیرد و نه روز را اجازه هست که بر شب پیشی گیرد؛ زیرا هر چیزی را قدر معینی است.

خلقت عالم بر قدر معین

حتی زندگی در این عالم قدر معینی دارد و هر چیز بر مدار قدر معین خلق شده است به گونه ای که حتی گردش ذرات درون اتم بر قدر معینی استوار است و خلقت عالم آنچنان بر قدر معینی استوار است که حتی آن را می توان با ابزارهای ریاضی به دقت اندازه گیری کرد به شکلی که حرکت ذرات درون اتم قابل اندازه گیری است، فاصله زمین تا خورشید و سایر کرات قابل اندازه گیری است و بر مدار سال نوری قدر معین زمین و زمان و کهکشان ها اندازه گیری می شود؛ اما یک پرسش در میان این شگفتی قدر معین پیش می آید که چگونه است که عالمی که با این قدر معین ریاضیات اندازه گیری شده است قرار است این زندگی کوتاه زمینی مزرعه ای باشد برای کشت و تولید برای آخرتی ابدی و نامعین، چگونه قرار است عمر محدود زمینی قدر معین ابدیت را پاسخگو باشد.

از نظر بشریت و دنیا پرستان مادی گرا این عمر محدود زمینی نمی تواند پاسخگوی قدر معین ابدیت نامعلوم باشد؛ بنابراین چون این دنیا و بهره زمانی عمر نامحدود است به استناد نظر دنیاپرستان باید دنیا را به لذت جویی و خوش گذرانی گذراند چون محال است که از مدت محدود بتوان برای بی نهایت و ابدیت برداشت کرد؛ در حالی که اگر عینک تقوا و اسلامی به چشم بزنی خواهی دید که چگونه خداوند با قدرت ایمان و تقوا از همین محدود بی نهایت می سازد.

چگونه خداوند از محدود بی نهایت می سازد

خداوند با قدرت ایمان و تقوا نه از ۵۰ سال و یا ۸۰ سال و یا ۱۰۰ سال که در این دنیا بسیار عمری طولانی محسوب می شود بی نهایت می سازد؛ بلکه خداوند با نگاه به قدرت ایمان و تقوای بندگان با عمر ۱۸ ساله دختر رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم بشریت را هدایت کرده و نجات داده و بی نهایت می سازد.

حضرت زهرا سلام الله علیها در تمام عمر همان گونه که پدرش رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود که « انا بشر مثلکم» این بانو نیز زندگی به مانند ما داشت، خود فرزندانش را به دنیا آورد، به امور خانه رسیدگی می کرد، همسرداری می کرد، به بانوان مسلمان آموزش می داد و به هنگام نبرد با کافران، در پشت جبهه یاریگر جهادگران فی سبیل الله و پرستار مجروحان بود.

حال چگونه است که فاطمه زهرا سلام الله علیها در زندگی مانند ما به مقامی می‌رسد که مانند شب قدر، قدر مقام و منزلتش برای بشریت ناشناخته است؛ رمز رسیدن به این قدر و فضیلت نامعلوم چیست؟.

رمز رسیدن به قدر و فصیلت نامعلوم فاطمی

رمز این قدر در برنامه‌ریزی دقیق و حرکت در مسیر بندگی و فرمان ولی خدا است؛ برای نمونه در روایت‌ها بیان شده که حضرت زهرا سلام الله علیها بسیار شب زنده داری می کردند و مناجات می کردند برای همین هم پاداش زیادی در عبادت های فراوان نصیبشان می شد.

وقتی این مطلب را به جوانان امروزی می گویی بیان می کنند ما نماز را به کمی و اندکی وقت به جا می آوریم حال چگونه می خواهیم تمام شب را عبادت کنیم؛ در حالی که جوانان نمی دانند این سخن وسوسه شیطان است؛ چرا که اهل بیت و رسول خدا صلی الله علیه و آله همواره زمان خود را به سه بخش تقسیم می کردند.

بخشی برای امور خانه و کارهای شخصی، زمانی برای رسیدگی به امور مردم و بخش سوم زمان خود را برای عبادت می ‌گذاشتند برای نمونه حضرت زهرا سلام الله علیه در ابتدای غروب خورشید بعد از خوردن شام خودشان و فرزندانشان می خوابیدند تا بدن استراحت کافی داشته باشد و پس از آن از نیمه شب شرعی که بدن به اندازه کافی استراحت کرده بود از خواب بیدار شده و فرزندانشان را هم بیدار می کردند تا به عبادت مطالعه و امور این چنینی بپردازند.

امروزه هم علم پزشکی اثبات کرده است که اگر شخصی پس از غروب آفتاب و صرف شام بخوابد و بعد از نیمه شب شرعی و ساعت ۱۲ شب از خواب بیدار شود نه تنها بدن سالم می ماند بلکه می تواند به عبادت و انجام سایر کارها بپردازد و بدن به هیچ وجه با این نظم در خواب پیر و فرسوده نمی شود.

خداوند در زندگی دنیا زمان‌ها و رمزهایی قرار داده است که از این فرصت ها و رمزها می توان برای ابدیت و آخرت نامحدود بهره برداری کرد.

برای نمونه خداوند در قرآن کریم فرموده است که یک ساعت تفکر بهتر از ۷۰ سال عبادت در زندگی است؛ بنابراین مشخص است که اگر بنده ای حتی یک روز عمر کند و در این یک روز تفکری خالص داشته باشد تفکری که برای او ماهیت خلقت و هدف از زندگیش را مشخص کند مانند عابدی است که ۷۰ سال عبادت کرده و با یک ساعت تفکر مفید انسان ثوابی به اندازه ۷۰ سال عبادت را به دست می آور.

با دقت در این حدیث می توان فهمید که خداوند در این زندگی محدود دنیا فرصت ها و قدرهایی قرار داده است که انسان با بهره مندی از همین فرصت ها و قدرها می تواند ابدیتی بسیاز زیبا برای خود به ار مغان آورد برای نمونه شخصیتی که مانند حاج قاسم سلیمانی با نابودی داعش جان هزاران انسان را در زمان حال و آینده نجات داده است ثوابی به دست آورده که نمی توان آن را با هیچ ماشین حساب ریاضی محاسبه کرد.

شب قدر، شب ساختن ابدیت از قدرهای محدود و کوچک

یکی از فرصت هایی که خدا در این زندگی محدود به آدمی داده که با آن آخرتی نامحدود و ابدی بسازد شب قدر است، شبی که نه تنها سرنوشت یکساله بشریت به دست ولی خدا و امام زمان عجل الله در این عالم مشخص می شود، بلکه انسان در این شب با مناجات دعا و طلب مغفرت به درگاه الهی می تواند با یک شب زنده داری از فرصت یک شب تا سحر برای خود آخرتی نامحدود و ابدیت بسازد.

جایگاه شب قدر در آیات و روایات

در آیات و روایات آمده است، شب قدر آن شبی است که در طول سال شبی به خوبی و فضیلت آن یافت نمی شود و عمل در این شب از عمل در طول هزار ماه بهتر است و تقدیر امور سال در این شب رقم می‌خورد و فرشتگان و روح که اعظم فرشتگان الهی است در این شب به اذن پروردگار به زمین فرود می آیند و به محضر امام زمان(عج) می رسند و آنچه را که برای خلق مقدر شده برآن حضرت عرضه می دارند.

همچنین در روایت آمده هنگامی که شب قدر می شود منادی از آسمان هفتم از پشت عرش ندا سر می دهد «که خدا هر که را در این شب به زیارت مزار امام حسین(ع) آمده می آمرزد، هر کسب این شب را احیا بدارد روایت شده خداوند تمام گناهانش را می آمرزد هرچند این گناهان به شماره ستارگان آسمان و سنگینی کوه‌ها و پیمانه دریاها باشد، هر کسی در این شب صد رکعت نماز به جا آورد فضیلت بسیار دارد و هر عملی که انسان در این شب انجام دهد از عمل در طول هزار ماه بهتر است».

شب قدر فرصت ساخت نعمات نامحدود و ابدی بهشتی از ساعت‌های محدود زمینی

بر اساس آنچه که در آیات و روایات از شب قدر بیان شد می توان نتیجه گرفت که خداوند با قرار دادن شب قدر در برنامه زندگی انسان به او فرصتی داده که با استفاده از این فرصت می تواند از یک شب محدود با فرصت چند ساعته برای خود آخرتی نامحدود و ابدیتی بسیاز زیبا بسازد.

فرصت شب قدر را برای ساختن ابدیت و نعمات نامحدود و بی انتهای بهشتی از دست ندهیم

برخلاف تفکر دنیا پرستان که به بهانه محدود بودن فرصت عمر روی به لذت جویی، لهو ولعب وگناه و دنیا پرستی آورده و خود را غرق در خوشی و لذت کرده اند؛ با نگاه به آیات قرآن و احادیث و با عینک دین و حرکت در مسیر امام و ولی خدا و پیروی از اهل بیت و رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم همین زندگی محدود دنیا را حتی اگر به قدر یک ساعت باشد می توان به فرصتی برای ساخت آخرت نامحدود و ابدیت تبدیل کرد.

مومن در پناه ایمان و تقوا حتی با نجات یک انسان می تواند بشریت را نجات دهد همانگونه که حضرت زهرا سلام الله علیها به عنوان دختر رسول خدا و مادر ائمه و الگوی امامان معصوم با عمر کوتاه ۱۸ ساله خود با استفاده ار فرصت های زندگی و تقوا همین ۱۸ سال را به ابدیت و بی نهایت تبدیل کرده و به قدر شان و عظمت این بانو بلند مرتبه است که به مانند شب قدر، قدر و منزلت آن تنها برای خدا شناخته است.

بنابراین ما هم با استفاده از فرصت شب قدر و توبه در این شب و حرکت در مسیر دین و تقوا با داشتن حتی یک نیت خیر که به مرحله عمل نرسیده، با حمایت از اسلام و انقلاب اسلامی با بستر سازی برای حضور با کارآفرینی و ایجاد اشتغال با فرزند آوری و افزایش جمعیت مؤمنان و کمک به گسترش و توسعه فرهنگ ناب اسلامی می توانیم از فرصت محدود دنیا حتی اگر به قدر یک ساعت باشد با تقوا و ایمان ابدیت و آخرتی نامحدود بسازیم فرصت شب قدر را برای ساختن ابدیت و نامحدودها ازدست ندهیم.