به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، ماه مبارک رمضان ماه ضیافت الهی است و سفره خیرات و برکات الهی برای همه مؤمنان پهن شده است از این رو در این ماه بزرگ سفارش زیادی به سفره داری، انفاق در راه خدا، سیرکردن گرسنگان و افطاری دادن به روزه داران شده است.

حجت الاسلام والمسلمین سید حسین مؤمنی کارشناس معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در رابطه با سفره داری در ماه مبارک رمضان با بیان اینکه این ماه مبارک ماه ضیافت الهی است تأکید کرد که یکی از راه هایی که به شدت در جلب محبت خدا، برآورده شدن حوائج، رفع غم و گرفتاری و برطرف شدن بلا از زندگی ها مؤثر است پهن کردن سفره است.

وی ادامه داد: در این ماه مبارک همانطور که سفره ضیافت الهی در همه خانه ها پهن است ما نیز باید سفره دار باشیم.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت گفت: اگر کسی در این ماه سفره ای را پهن کند و نیاز نیازمندی را رفع کند ولو به اندازه یک خرما و یا یک حبه قند خدا یقینا به آن توجه می کند و چندین برابر آن را متوجه زندگی ما و بچه هایمان خواهد کرد.

در منابع روایی ما نیز روایات متعددی در باب ثواب افطاری دادن به روزه داران نقل شده است که هر انسان مؤمن و پیرو اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام را به ارزوی دستیابی به آثار و برکات دنیوی و اخروی این امر خداپسندانه ترغیب می کند.

حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله فرحزاد سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در رابطه با ثواب عظیم افطاری دادن به روزه داران، ابراز کرد: پیامبر(ص) در خطبه شعبانیه فرمودند اگر کسی در ماه مبارک رمضان یک مؤمن روزه دار را افطاری دهد مثل این است که بنده ای را در راه خدا آزاد کند و علاوه بر آن افطاری دادن به روزه داران آمرزش گناهان را به دنبال خواهد داشت.

وی ادامه داد: برخی از اصحاب پیامبر(ص) به ایشان عرض کردند ما توانایی افطاری دادن را نداریم؛ ایشان فرمودند با افطاری دادن در ماه مبارک رمضان از آتش جهنم فاصله بگیرید ولو به نصف یک دانه خرما.

کارشناس معارفی حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها، تصریح کرد: اگر نمی توانیم سفره افطاری پهن کنیم خوب است به انداره توان خودمان با دادن چای و خرما، یا شربت و نوشیدنی و یا افطاری دادن با مشارکت چند نفر دیگر از این ثواب عظیم خود را محروم نکنیم.

از دیگر ابعاد افطاری ماه مبارک رمضان آداب افطاری دادن در این ماه پر خیر و برکت است که در روایات بیان شده است.

حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در رابطه با آداب افطاری دادن و انفاق در ماه مبارک رمضان با توصیه به اینکه خوب است هر کسی در ماه رمضان ولو یک نفر را به غذا و سفره افطار خود بیفزاید، گفت: میزبانی از روزه داران باید با احترام باشد و این طور نباشد که همه عالم بفهمند که من افطاری دادم و یا به فلان فقیر انفاق کردم.

وی اظهار کرد: در روایات داریم وقتی به کسی کمک می کنیم اول تعجیل کنیم، دوم منت نگذاریم و سوم پنهانی و مخفیانه کمک کنیم.

لازم به ذکر است حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها با توجه به اینکه محل حضور زائران و روزه داران زیادی از شهر مقدس قم و یا شهر های دیگر است در طول ماه مبارک رمضان هر شب سفره افطاری ساده را برای زائران این حرم نورانی پهن می کند و روزانه ۴ هزار پرس غذای گرم و ۱۰ هزار بسته افطاری ساده را در میان نمازگزاران این حرم مطهر توزیع می کند.

همچنین برای اینکه عموم مردم بتوانند از ثواب افطاری حرم مطهر بانوی کرامت بهره مند شوند امکان مشارکت در افطاری نیز برای همه افراد فراهم شده و علاقه مندان می توانند وجوه خود را به شماره کارت ۶۲۸۰۲۳۱۳۴۰۰۰۴۰۰۰ واریز کنند و یا با مراجعه به نشانی اینترنتی nazr.amfm.ir در این امر خیر حرم مطهر بانوی کرامت سهیم باشند.