پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها| عید فطر یکی از دو عید بزرگ مسلمین جهان است که مخصوص امت خاصی از جامعه مسلمین نیست بلکه از شرق تا غرب عالم هرجا هر مسلمانی باشد این روز روز عید او است و برای تمام امت اسلامی از هر ملیت، قومیت، نژاد و زبان مایه شادمانی و خوشحالی است.

امسال عید فطر نسبت به سال‌های گذشته برای مسلمانان ویژه تر است و شادی مضاعفی برای همه مسلمانان جهان دارد زیرا تحولی عظیم در جهان اسلام را شاهد هستیم که سال ها منتظر و چشم به راه این تحول بوده ایم؛ امام رضا علیه السلام در روایتی فرمودند «روز فطر، بدین‌جهت عید قرار داده ‌شده تا مسلمانان، اجتماعی داشته باشند که در آن روز برای خدا گرد هم آیند و او را بر نعمت‌هایی که به آنان داده، ستایش کنند.» و چه نعمتی بالاتر از اتحاد و وحدت میان مسلمین جهان که خواری و ضعف مستکبران عالم را به دنبال داشته باشد.

عید فطر همانطور که در قنوت این نماز می خوانیم، مایه شرف و بزرگی اسلام و پیامبر اسلام و مایه افزایش و گسترش میراث معنوی پیامبر گرامی اسلام است و زمانی ما می توانیم این عزت و بزرگی را به معنای واقعی جشن بگیریم که جهان اسلام را از زیر یوق مستکبران عالم خارج کرده باشیم و این جز با اتحاد مسلمانان عالم تحقق نخواهد یافت.

 اتحاد و وحدتی که امسال بارقه های امید را  پس از سال‌ها عناد و دشمنی در دل‌های مسلمین جهان روشن کرد و در صدر اسلام نیز مولای متقیان امیرالمؤمنین علیه السلام به خاطر آن سکوت کردند و از حق واقعی خود گذشتند.

همانطور که امام خمینی(ره) بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران فرمودند «عید فطر مبارك آن روزى است كه تمام دولت‌هاى اسلامى با ملت‌ها با هم باشند و همه با هم، هم‌صدا و همه با هم، هم‌مقصد و اسلام را در همه‌جا زنده كنند و همه ممالك اسلامى متحد شوند تا اينكه دست ابرقدرت‌ها را از ممالك خودشان قطع كنند. (صحيفه امام، ج‏۱۳، ص۹۳) این یک آرمان برای انقلاب اسلامی ایران است که روزی همه اسلام هم صدا و متحد بر علیه دشمن واحد بایستند و به ریسمان خداوند چنگ زده و از تفرقه بپرهیزند.

عید فطر مظهر اجتماع و اتحاد است همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند «روز عید فطر، روز امت اسلامی است و امروز امت اسلامی به مایه‌های اشتراک و وحدت و احساس عزت و عظمت، بیش از همیشه نیازمند است.» (بیانات‌ در دیدار کارگزاران نظام به مناسبت عید سعید فطر ۰۲/۰۸/۱۳۸۵)؛ یا در جای دیگری فرمودند «جا دارد که امروز، امّت سعی کند یکپارچگی، وحدت، هماهنگی و همدلی در میان خود را – همچنان که نام یک امّت از این همه خبر می‌دهد – برای خود حفظ کند. امروز وظیفه‌ این امّتِ بزرگ، در مقابل وجود مقدس نبیّ اکرم علیه و علی ‌آله الصلاة و السلام این است که عزّت و شوکت امّتِ اسلامی را با حفظ وحدت پاس بدارد. (بیانات در خطبه‌های نماز عید فطر ۱۱/۱۲/۱۳۷۳)

رهبر معظم انقلاب در بیانات دیگری می فرمایند « نماز عید فطر مظهری از وحدت در هر نقطه‌ای از نقاط دنیای اسلام است. این عید برای وجود مقدس نبی اکرم یک ذخیره است، وسیله‌ شرف و کرامت و ازدیاد مقام عالىِ متعالىِ آن وجود مقدس است. کِی این خصوصیات ‌حاصل می‌شود؟ آن‌وقتی که این عید، عید آشتی‌کنان دل‌های مسلمانان با یکدیگر باشد. هم در ابعاد ملی این حرف صادق است، ‌هم در ابعاد وسیع امت اسلامی این حرف صادق است‌. (‌بیانات در دیدار کارگزاران نظام در روز عید سعید فطر ۲۱/۰۷/‌۱۳۸۶)

عید فطر عید اجتماع مسلمانان و تضرع و خشوع همگی مسلمین در برابر خدای متعال است تا روزی این جهان از هر چه شر است پاک و به هرچه خیر است آراسته شود؛ این عید عید معنویت و توجه به خدای بزرگ به عنوان وجه مشترک همه مسلمین جهان است تا ندای توحید سر داده و همه مردم آزاده جهان را متوجه خدای بزرگ کنند.

آری همانطور که فطر به معنای شکافتن و بازشدن بندهای ممنوعیت از خوردن از جامعه مسلمین است، زمانی عید واقعی و مایه خوشحالی بیشتر امت اسلام خواهد شد که باز شدن و شکافتن زنجیرهای استکبار جهانی از گردن مسلمین جهان را شاهد باشیم و این جز در سایه اتحاد مسلمین و قدرتمند شدن آنها در برابر مستکبران عالم فراهم نخواهد شد.

بنابراین امسال باید اتحاد دو قدرت بزرگ جهان اسلام را به فال نیک گرفت و همین مسأله عید فطر امسال را ویژه تر از سال‌های قبل می کند تا شاید شاهد آشتی کنان دلهای مسلمانان با هم باشیم و قدرتی عظیم را علیه دشمنان خداوند شکل دهیم و سر آغازی بر حکومت جهانی مهدی موعود عجل الله فرجه الشریف باشد ان شاء الله.