به گزارش پایگاه خبری آستان حضرت معصومه سلام الله علیها، خانم وفادار در محفل معارفی ویژه بانوان در حرم بانوی کرامت اظهار کرد: اگر غیر از آب گل آلود و غیرصاف، آب دیگری برای وضو نداریم و وقت نماز تنگ است به مقداری که برای وضو و یک رکعت نماز وقت ندارد فرد می‌تواند تیمم کند و اگر وقت دارد احتیاط واجب آن است که صبرکند تا آب صاف شود و سپس وضو بگیرد و مبادرت به تیمم ننماید.

کارشناس احکام و پاسخگویی به مسائل شرعی حرم گفت: اگر آب وضو در ظرف طلا یا نقره باشد و غیر از آن آب دیگری وجود ندارد و نمی تواند آب را در ظرف دیگری بریزد. باید تیمم کند. اگر آب دیگری دارد چنانچه در ظرف عصبی یا طلا ونقره وضوی ارتماسی بگیرد وضو باطل است.

وی گفت: اگر در صورت یا دست‌ها بریدگی یا زخمی است که خون آن بند نمی آید وآب برای آن ضرر ندارد باید در آب کر یا جاری فرو برد و قدری فشار دهد که خون بند بیاید و بعد وضوی ارتماسی بگیرد. چنانچه بعد از بند آمدن، دوباره خون جاری شد وضو به صورت ارتماسی صحیح است و اگر خون جاری نشد به صورت ترتیبی نیز می‌شود وضو گرفت.

وفادار ترتیب در وضو را شرط صحیح بودن وضو دانست و خاطرنشان کرد: وضو را به ترتیبی که گفته می شود باید به جا آورد یعنی اول صورت، سپس ابتدا دست راست و سپس دست چپ را بشوید و در آخر، سر و پاها را مسح کنید.

وی افرود: چنانچه وضو گیرنده ترتیب را رعایت نکند وضویش باطل است و در مسح دوپا احتیاط مستحب آن است که مسح پای راست را با دست راست و مسح پای چپ با دست چپ مقدم بدارد.

کارشناس مسائل شرعی حرم اظهار داشت: کسی که نمی‌تواند وضو بگیرد باید نایب بگیرد تا او را وضو دهد. چنانچه نایب مزد هم بخواهد. درصورت توانمندی موظف است به نایب خود مزد دهد. ولی باید شخص خودش برای وضو نیت کند و با دست خود مسح کند. چنانچه توانایی مسح کردن راندارد. باید نایب او دستش را بگیرد. تا بادست خودش سر و پاهایش را مسح بکشد. و اگر مسح کشیدن برای او سخت باشد باید از دست او رطوبت بگیرد و با همان رطوبت سر وپاهایش را مسح کنند. واحتیاط واجب این است که تیمم هم یرای آن انجام دهند. بنابراین بیمار هرکدام از اعمال وضو را که می تواند انجام دهد نباید درآن کمک بگیرد وخودش موظف است انجام دهد.

وی افزود: از دیگر شرایط صحیح بودن وضو، پاک بودن اعضای وضو می باشد.

وفادار خاطرنشان کرد: اعضای وضو موقع شستن و مسح کردن پاک باشد مگر اینکه به وسیله وضو گرفتن وشستن صورت ویا دست ها ، اعضای وضو خود به خود پاک شود.

وی تصریح کرد: در اعضای وضو گیرنده نباید مانعی از رسیدن آب به سایر عضوها وجود داشته باشد چرا که اگرمانع وجود داشته باشد وظیفه وضو گیرنده وضوی جبیره ای یا تیمم خواهد بود.

وفادار ادامه داد: در مورد پوست های چرب، اگر کسی پوست او چرب است چنانچه چربی آن طوری است که جرم ندارد و آن جرم مانع رسیدن آب به پوست نیست وضو صحیح است اما اکر احراز کند که محل وضو طوری چرب است که مانع رسیدن آب به محل می باشد. ابتدا باید جرم را بر طرف کند سپس وضو بگیرد.

وی افزود: وضو گیرنده اگر می داند چیزی به اعضای وضو چسبیده اما شک دارد که از رسیدن آب به آن جلوگیری می‌کند یا نه، باید آن را برطرف کند و یا آب را به زیر آن برساند.

وی افزود: درمورد کاشت ناخن، به هیچ وجه وضوی جبیره‌ای یا تیمم صحیح نمی‌باشد زیرا ناخن مصنوعی مانع رسیدن آب به ناخن اصلی که از اعضای وضو می باشد می‌شود بنابراین ابتدا باید مانع را برطرف کرد و بعد وضو گرفت.

وفادار شرط قبولی نماز را در وضوی صحیح دانست و تاکید کرد که در وضو شرایط سیزده گانه رعایت شود.