به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حسین مؤمنی، شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی(ره)، ضمن اشاره به بیانی از وجود مقدس امام هادی علیه‌السلام، با تأکید بر این‌که شیطان با حربه‌های مختلف انسان را از وادی شکر دور می‌سازد، اظهار داشت: بزرگ جلوه دادن نداشته‌ها و بی‌مقدار کردن داشته‌ها از قوی‌ترین حربه‌های شیطانی برای دوری انسان از وادی شکر است.

وی با تأکید بر این‌که هیچ‌گاه نباید ظاهر زندگی دیگران را با عمق زندگی خود مقایسه نمود، تصریح کرد: یقیناً داشته‌های انسان بسیار بیشتر از نداشته‌هاست؛ باید شاکر نعمت باشیم، چراکه شکر نعمت، نعمت انسان را افزایش می‌دهد.

آثار نعمت ایمان، عافیت و روحیه قناعت

سخنران محفل معارفی حرم مطهر ضمن اشاره به روایتی، ایمان، عافیت و روحیه قناعت را بارزترین نعمت الهی نسبت به انسان توصیف نمود و یادآور شد:  انسان باید همواره دعا کند تا نعمت‌هایی که خداوند متعال به انسان اعطا نموده، گرفتار ناسپاسی‌مان نشوند و در مقابل وسوسه‌های شیطانی سالم بماند و انسان را به عالی‌ترین درجه نعمت رهنمون سازد.

وی بابیان این‌که به‌واسطه نعمت ایمان، آتش جهنم بر بدن انسان حرام می‌گردد، خاطرنشان ساخت: ایمان باور درونی و قلبی و مرتبه‌ای بالا از تسلیم شدن انسان در برابر ذات اقدس الهی است، که در اعمال صادره از انسان خود را نشان می‌دهد. امام علی علیه‌السلام می‌فرمایند؛ « الإيمان معرفة بالقلب و إقرار باللّسان و عمل بالأركان»؛ کسی که ایمان به خداوند متعال داشته باشد، قطعاً مراقب اعمالش خواهد بود.

مؤمنی عافیت را رهایی انسان از گرفتاری‌های دنیا توصیف نمود و یادآور شد: مراقبت از نماز در مقابل ابتلائات و گرفتاری‌های دنیا، مهم‌ترین راهکار رسیدن انسان به عافیت و استدامت حضور در این وادی است. به‌واسطه عافیت، انسان لذت عبادت را درک می‌کند.

قناعت مهم‌ترین پایه رستگاری و بیمه سلامت دین

وی  آراستگی به روحیه قناعت را مهم‌ترین پایه رستگاری انسان در دنیا و آخرت برشمرد و اذعان داشت: رضایت به نعمت‌های الهی و تسلیم بودن در برابر خواست خداوند متعال تنها مسیر رسیدن به قناعت است؛ « القانِعُ غَنيٌّ و إنْ جاعَ و عَري ». قناعت نه تنها دروازه ورود به آرامش در زندگی است، بلکه قناعت و رضایت بر نعمت‌ها، سلامت دین را بیمه می‌کند.

مؤمنی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به روایتی از امام زمان(عج)، بر اهمیت خواندن نافله، قرائت زیارت عاشورا و خواندن جامعه کبیره تأکید نمود و اظهار داشت: در سلام‌های نخستین زیارت جامعه کبیره فضائل بی‌شماری وجود دارد که جایگاه اهل‌بیت علیهم‌السلام در آن معرفی‌شده است.

وی معرفی مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام را از دیگر فرازهای زیارت جامعه کبیره دانست و بابیان این‌که مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام، ترویج توحید و تبلیغ معارف ناب الهی است، اظهار داشت: آنچه از رحمت خدا بخاطر عبادت می‌خواهد به بندگان برسد، از قبل اهل‌بیت علیهم‌السلام است و برای سیر به سمت خدا امضای امام معصوم علیهم‌السلام شرط است.

جامعه کبیره، دوره کامل امام شناسی

مؤمنی ثمره رابطه با ولایت و تولی و تبری را از دیگر فرازهای جامعه کبیره دانست و ابراز داشت: هر آنکس به اهل‌بیت علیهم‌السلام تمسک جست در وادی ایمن قرار گرفت و هرکسی با اهل‌بیت علیهم‌السلام جنگ نموده مشرک شد.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر جامعه کبیره را امام شناسی کامل دانست که در آن صفات اخلاقی ائمه علیه‌السلام به‌خوبی تبیین و معرفی‌شده است، خاطرنشان ساخت: در فراز پایانی زیارت جامعه کبیره، رضایت معصوم علیهم‌السلام عامل تطهیر عبادت و نجات انسان برشمرده شده است؛ لذا معرفت و شناخت آخرین درخواستی است که انسان در این جامعه بدان تأکید می‌کند.

ادعای رهاسازی امت اسلام بعد از رحلت رسول‌الله(ص) خلاف دستور قرآنی و به‌دوراز مشی و سیره نبوی

وی در بخش پایانی سخنان خود به عیدالله الاکبر عید غدیر اشاره و بابیان این‌که ۴۰ آیه از آیات الهی به تعبیری درشان امام علی علیه‌السلام نازل‌شده است، خاطرنشان ساخت: بر اساس آیاتی از قرآن کریم خداوند متعال به حضرت موسی می‌فرمایند، وقتی به ۴۰ روز عبادت می‌روی، جانشینی برای خود انتخاب کن؛ بدون شک پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله بعد از خود جانشینی معرفی کردند؛ چراکه عدم معرفی جانشین توسط رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله خلاف دستور قرآنی است.

مؤمنی با تأکید بر این‌که ادعای رهاسازی امت اسلام بامشی و سیره عملی پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله سازگاری ندارد و منطبق باعقل نیست، تصریح کرد: هیچ فردی در میان امت رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله نیست که ۴۰ آیه از قرآن کریم تأویل به ایشان شده، در حد و اندازه امام علیه علیه‌السلام بدان توجه شده باشد.

وی در ادامه ضمن اشاره به مصادیقی از آیات الهی درشان امام علی علیه‌السلام به ویژگی‌های شخصیتی مولی‌الموحدین علی علیه‌السلام اشاره نمود و اذعان داشت: خداوند متعال می‌فرمایند؛ « إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ»[۱]، سرپرست و ولیّ شما، تنها خداست و پیامبر او و آن‌ها که ایمان آورده‌اند؛ همان‌ها که نماز را برپا می‌دارند، و در حال رکوع، زکات می‌دهند. این آیه شریفه بدون هیچ شک و ابهامی درشان علی بن ابی‌طالب علیه‌السلام نازل‌شده است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در تبیین فرازهایی از خطبه غدیر با تأکید بر این‌که هرکسی مخالف امام علی علیه‌السلام باشد، مورد لعنت قرارگرفته، رحمت خدا متوجه موافقان اوست، اظهار داشت: امام علی علیه‌السلام محکم و متشابه قرآن کریم را به‌خوبی می‌داند؛ پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله در خطبه غدیر می‌فرمایند؛ «مَنْ عادی عَلِیّاً وَلَمْ یَتَوَلَّهُ فَعَلَیْهِ لَعْنَتی وَ غَضَبی» هر آن که با علی بستیزد و بر ولایت او گردن نگذارد، نفرین و خشم من بر او باد!.

مؤمنی در پایان با تأکید بر این‌که وقتی علی بن ابیطالب قامت نماز می‌بندد وجود او در آسمان‌ها سیر می‌کند، اظهار داشت: بر اساس روایتی از پیامبر اسلام صلی‌الله علیه و آله اخلاص، ایمان و شجاعت امام علی علیه‌السلام بی‌مانند است.


[۱]آیه ۵۵ سوره مائده