به گزارش پایگاه خبری آستان حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، آیت‌الله سید محمد سعیدی در خطبه نماز جمعه ۲۳ تیرماه قم که در مصلی قدس قم برگزار شد، عنوان کرد: اخلاص و تقوا دو عنصر و ملاک برای اعتبار و قبول اعمال است.

وی با اشاره به روز مباهله گفت: مباهله به معنای لعنت و نفرین کردن به دروغگو است. خداوند راه مباهله و کیفیت آن را مشخص کرد و فرمود: «بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم، شما هم فرزندان خود را؛ ما زنان خویش را دعوت نماییم، شما هم زنان خود را؛ ما از نفوس خود دعوت کنیم، شما هم از نفوس خود؛ آن‌گاه مباهله کنیم؛ و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم.».

وی افزود: زمانی که مسیحیان نجران، اهل بیت (ع) و پیامبر (ص) را دیدند متوجه شدند اگر تن به مباهله بدهند و پنج تن آل عبا (ع) دست به درگاه خداوند بلند کنند، احدی از مسیحیان نجران زنده نخواهند ماند، به همین خاطر تسلیم شدند.خطیب جمعه قم در رابطه با اهمیت سفر راهبردی رئیس جمهور به قاره آفریقا بیان کرد: کشورهای آفریقایی فرصت‌های متعددی برای سرمایه گذاری ایران دارند همچنین مقصدی برای صادرات صنایع ما محسوب می‌شوند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه دیپلماسی دولت حکایت از فرصت‌های جدی و دستاوردهای بیشتر برای ایران اسلامی دارد، اظهار کرد: امیدواریم ثمره این سفرها در معیشت مردم و سفره مردم نیز دیده شود.

آیت الله سعیدی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب با مبلغان گفت: رهبر معظم انقلاب، نیاز کشور را به فعالیت‌های تبلیغی متکی بر تحقیق را بیشتر از فعالیت‌های کنونی دانستند.

وی اضافه کرد: ایشان بیان کردند که ایمان مردم، پایه و قوام نظام اسلامی است به همین خاطر حفظ دین مردم از اوجب واجبات است و علاوه بر روش های سنتی باید از انواع روش‌های متکی بر علم و گسترش ابزارهای مختلف صورت بگیرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: حادثه کربلا اگرچه از نظر زمانی کوتاه‌ترین جنگ بوده است اما از نظر امتداد، طولانی‌ترین مبارزه حق طلبان با باطل در طول تاریخ است.

خطیب جمعه قم با اشاره به هفته امر به معروف و نهی از منکر بیان کرد: هر نهضت در جهت حفظ مسیرش در رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده‌اش نیاز به طراحی و تدوین فرآیند آسیب شناسی و اصلاح نمودن مستمر با شیوه‌های روش مند و درونی برای کاهش آستانه آسیب پذیری دارد.

وی ادامه داد: دو اصل گران قدر و موثر امر به معروف و نهی از منکر، مهم‌ترین راهبرد آسیب شناسی و فرآیند اصلاح طلبی اسلام در جهت صیانت از نظام اسلامی است.تولیت حرم حضرت معصومه (س) اضافه کرد: از مردم غیرت‌مند تشکر می‌کنم که با برنامه‌های خوب خود در هفته عفاف و حجاب، پیام اسلام و نظام اسلامی را به دیگران به خصوص به مروجان فساد و ابتذال رساندند.

وی یادآور شد: رضا شاه در دروان حکومت خود، چند کار را انجام داد که مجموعه آن دین زدایی و اسلام ستیزی بود. او برای رسیدن به اهدف شومی که دشمنان به او تلقین کرده بودند از راه مبارزه با حجاب وارد شد و با زور و کتک چادر و روسری از سر زنان بر می‌داشت و مردم معترض به این امر را نیز در مسجد گوهر شاد به رگبار بست.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: در آشوب های اخیر بهانه‌ای برای حجاب زدایی درست کردند و بهاییان و منافقین به صحنه آمدند و آرزو داشتند عده‌ای که در حجاب، پوشش کامل را ندارند به آن‎ها ملحق شوند اما از همین افراد سیلی محکمی خوردند.

امام جمعه قم ادامه داد: از سران قوا می‌خواهیم که با روش حکیمانه و تنظیم قانون برای جلوگیری از این ابتذال در جامعه اقدام کنند و برای کسانی که از نظر دینی و مذهبی توجه ندارند، تبیین شوند و کسانی که توجه دارند و گول خوردند به صف مومنین بپیوند و از قانون حمایت کنند و با کسانی هم که قصد لجاجت دارند به شدت برخورد کنند.

آیت‌الله سعیدی در خطبه اول عنوان کرد: درجه تقوا با درجات قرب انسان به سوی خدا و کرامت انسان، نسبت مستقیم دارد و هرچه انسان باتقوا باشد به خدا نزدیک‌تر می‌شود.

وی افزود: خداوند در حدیث قدسی می‌فرماید: «أعْدَدْتُ لِعِبَادِی الصَّالِحِینَ مَا لا عَیْنٌ رَأَتْ، وَلا أُذُنٌ سَمِعَتْ، وَلا خَطَرَ عَلَی قَلْبِ بَشَرٍ، برای بندگان نیکم، نعمت‌هایی (در بهشت) فراهم کرده‌ام که هیچ چشمی ندیده، هیچ گوشی نشنیده و به قلب هیچ انسانی خطور نکرده است».

وی با اشاره به تفسیر آیه ۷۳ سوره توبه بیان کرد: یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ جَاهِدِ الْکُفَّارَ وَالْمُنَافِقِینَ وَاغْلُظْ عَلَیْهِمْ ۚ وَمَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ ۖ وَبِئْسَ الْمَصِیرُ؛ یغمبر با کافران و منافقان جهاد و مبارزه کن و بر آن‌ها بسیار سخت‌گیر، و مسکن و مأوای آن‌ها دوزخ است که بسیار بد بازگشتگاه و منزلگاهی است.»

تولیت حرم حضرت معصومه (س) اظهار کرد: منافقین در رفتار و برنامه‌هایشان به شدت دورو و دوگانه بودند همچنین درصدد براندازی نظام و حکومت اسلامی بودند که این امر را در منافقین عصر حاضر نیز شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه خداوند در این آیه به پیامبر (ص) می‌فرماید که با منافقین سخت‌گیر باشد و جهاد کند، اضافه کرد: جهاد در فرهنگ اسلام صرفا جنگ و مبارزه مسلحانه نیست بلکه متناسب با مورد، به معنای مقاومت و تلاش در راه رضای خداوند است.

خطیب جمعه قم بیان کرد: سخت‌گیری با منافقین بعد از نشان دادن نرمش‌ها، محبت‌ها، گذشت‌ها و اتمام حجت‌های فراوانی است که پیامبر اکرم (ص) و حکومت اسلامی به کار بردند تا شاید دست از لجبازی بردارند اما چون اثر نکرد فرمان برخورد صادر شد.