به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، آیت‌الله میرباقری، شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی(ره)، در ادمه تبیین و تفسیر فرازهایی از آیات سوره آل عمران و بیان داستان جنگ احد و سختی هایی که پیش روی جبهه اسلام آمد، به ضعف‌های آشکار شده در این مسیر اشاره کرد و اظهار داشت: ضعف‌هایی که انسان در سیر زندگی گرفتارش می‌شود، در بزنگاه ها و میدان صحنه های سخت او را دچار سستی می‌سازد.

وی با تأکید بر این که کسی که نگاه محدودی نسبت به طرح الهی داشته اول و آخر این طرح را نبیند زود احساس شکست می‌کند، خاطرنشان ساخت: انس و همراهی با کتاب خدا و اولیاء الله، پرده‌های جهل نسبت به طرح الهی را کنار می‌زند. انسان هر اندازه بزرگ شود، به همان اندازه وسعت طرح الهی را درک و هیچ گاه خود را از دایره نقش آفرینی در این طرح خارج نخواهد ساخت.

میرباقری شهدا را شاهدان طرح الله و مردان میدان صحنه‌های سخت دانست و ابراز داشت: در صحنه های سخت، کسانی که می‌توانند گره‌های کور را باز کنند، کشف و شناخته می‌شوند؛ چرا که صحنه‌‌های سخت طرح الهی است که در تداول قدرت، سختی و جابه جا شدن ها، مؤمن از غیر مؤمن شناخته شده، شاهدان امت سربرخواهند آورد.

وی با بیان این که وقتی انسان در صحنه سخت آزمون الهی قرار می‌گیرد، ظرفیت خود را می شناسد، افزود: مؤمنین در صحنه‌های سخت، ضعف‌هایشان را کشف و آن را اصلاح می‌کنند؛ خداوند متعال وقتی می‌خواهد فرد یا جامعه‌ای را خالص سازد، آن را در دل امتحان‌ها قرار می‌دهد. اگر کسی در مواجهه با لغزش‌ها مسیر اصلاح و ادامه راه را در پیش گیرد، مصداق آیه شریفه «وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ»[۱] خواهد بود.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر ایستادگی و پایداری در نقش آفرینی طرح الهی را مهمترین پایه درک پیروزی‌ها توصیف نمود و اذعان داشت: بازشناسی مجاهدان و صابران از دیگران و خالص‌سازی مؤمنین مهمترین دلیل شکل‌گیری صحنه‌های سخت است.

میرباقری در بخش دیگری از سخنان خود بر اهمیت استقامت در مسیر الهی و همراهی با امام تأکید نمود و خاطرنشان ساخت: شکر نعمت مسیر هدایتی که توسط رسول الله صلی الله علیه و آله و ارسال قرآن باز شده، در گرو انس با آیات الهی، همراهی با امام و ادامه دادن این مسیر الهی است.

وی صحنه عاشورا را برجسته‌ترین تجلی یاری ولی خدا در سخت‌ترین شرایط توصیف نمود و اظهار داشت: خداوند متعال می فرمایند؛ « وَكَأَيِّنْ مِنْ نَبِيٍّ قَاتَلَ مَعَهُ رِبِّيُّونَ كَثِيرٌ فَمَا وَهَنُوا لِمَا أَصَابَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَمَا ضَعُفُوا وَمَا اسْتَكَانُوا وَاللَّهُ يُحِبُّ الصَّابِرِينَ»[۲]؛ کسانی که در راه ایمان و دین خدا پایداری می‌کنند، محبوب الهی بوده، به رضوان الله که بالاترین درجه بهشت برین است، دست می‌بایند.

میرباقری در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر این که طرح بزرگ خدا با تمام فراز و نشیب‌ها و صحنه‌های جانسوزی که دارد، پایانی جز پیروزی نیست، یادآور شد: در صحنه‌های سخت، مؤمنین از غیر مؤمنین جدا شده، مؤمنین خالص، مجاهدان در راه الهی بهشتی و شاهدان امت که واسطه بین رسول الله و امت هستند شناخته می‌شوند.


[۱] آیه ۱۳۹ سوره آل عمران

[۲] آیه ۱۴۶ سوره آل عمران