به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، حجت الاسلام والمسلمین سعیدی آریا، شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی(ره)، در ادامه بحث ایمان و امید را جزء واجبات این روزها توصیف نمود و اظهار داشت: امام صادق علیه السلام در روایتی می فرمایند؛ « المؤمنُ حَسَنُ المَعونةِ ، خفيفُ المَؤونةِ، جَيّدُ التّدبيرِ لِمَعيشتِهِ ، لا يُلْسَعُ مِن جُحْرٍ مرّتينِ»، مؤمن، ياورى خوب و كم خرج و كم زحمت است؛ زندگى اش را خوب اداره مى كند؛ از يك سوراخ دوبار گزيده نمى شود.

وی در ادامه ضمن تأکید بر این که مومن کمک‌کاری خوب و بدون منت است، با بیان این که مومن در همراهی و یاری رسانی هیچ دردسری برای انسان ایجاد نمی کند، خاطرنشان ساخت: مومن برای زندگی دنیایی خود خوب فکر نموده، مبتنی بر حساب و کتاب و فهم اولویت‌ها، زندگی اش را اداره می‌کند.

سعیدی آریا افزود: فهم اولویت ها، حسن معیشت و مدیریت نسبت به زندگی در بازاریان قدیمی به گونه‌ای بود که وقتی درآمد ویژه ای به دست می آوردند و معامله کلانی انجام می دادند، ان را یک دفعه در زندگی تزریق نمی کردند و همواره تعادل زندگی خود را حفظ می نمودند.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر با اشاره به این که در روایات اسلامی ارتباط و در هم تنیدگی فروانی میان  زندگی دنیا و آخرت وجود دارد و کسی که در امور دنیا تنبل است به اخرت ان امیدی نداشته باشید، خاطرنشان ساخت: انسان مومن از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شود و همواره از تجربیات عبرت می گیرد و حواس جمع است.

وی در بیان حدیثی از رسول الله صلی الله علیه و اله، با بیان این که هیچ وقت از مومن تقدیر نمی شود و مومن کسی است که انتظار تشکر از فردی ندارد، تصریح کرد: مومن همچون برادری دلسوز برای دیگر مومنان است؛ در جامعه مومنانه افراد نسبت به یکدیگر دلسوزی دارند و بدون توقع همواره به دنبال همیاری دیگر هستند.

سعیدی آریا ضمن تأکید بر این که مردانگی و اخوت همواره در میان مومنین موج می زند و به دنبال برطرف سازی سد راه یکدیگر هستند، خاطرنشان ساخت: انسان مومن، هیچگاه خیرخواهی برادر مومنش را ترک نمی کند و همیشه او را نصیحت می کند.

وی بر اهمیت تکرار نصایح  و گستره تاثیرگذاری آن در جامعه اشاره نمود و با بیان این که تکرار نصیحت از الزامات نهادینه سازی در جامعه است، خاطرنشان ساخت: گفته شده است، در امر و به معروف و نهی از منکر آنجایی که احتمال تاثیر وجود ندارد، بیاد نگردد؛ باید دقت نمود که در بسیاری از موارد تاثیر امر به معروف و نهی از منکر در تکرار آن نهفته است و تکرار آن واجب است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در تبیین روایت « المومن اذا وعظ اذ درجت»، با اشاره به این که مومن وقتی نصیحتی را می شنود، «قَبُولٍ مِمَّن یَنصَحُهُ» می‌گردد، یادآور شد: گاهی انسان به خاطر نزدیک بودن به یک موضوع، متوجه زوایای مختلف آن نمی گردد و یک نفر از دور بهتر می تواند انسان را در جریان ضعف ها و کاستی ها قرار دهد.

وی در ادامه تبیین روایاتی از اهل بیت علیهم السلام با تاکید بر این که مؤمن در همه شرایط و به هرچیزی که می‌نگرد از آن عبرت می‌گيرد، اظهار داشت: وقتی به مومن تذکر می دهند، آن را با دل و جان می‌پذیرد و وقتی کسی در موردش کار اشتباهی می کند، اهل بخشیدن است.

سعیدی آریا با بیان این که روش مومن دوری از مظاهر دنیاست و دائما به دنبال پرهیز از گرفتاری در آن است، یادآور شد:  مولی الموحدین علی علیه السلام می فرمایند؛ «ا تزعم انک جرم ثقیل و فیک انتوی العالم الاکبر»؛ آدمی فکر می‌کند یک موجود کوچک است، در حالی‌که عالمی بزرگ در درون انسان نهفته است و نزد ذات اقدس الهی از ارزش و جایگاه بالایی برخوردار است؛ لذا این دنیا اصلا ارزش بسط و پست آن شدن را ندارد.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر ضمن اشاره به این که مومن در تزاحم دین و دنیا دین را انتخاب می کند و عزت و سیادت خود را در قناعت جستجو می کند، تصریح کرد: انسان مومن سرشار از حسنات و زیبایی هاست و همواره تلاش خود را بر آخرتش متمرکز ساخته، در دین خود استوار و قوی است.

وی به ویژگی دور اندیشی مومن در کلام مولی الموحدین علی علیه السلام اشاره نمود و با تأکید بر این که توکل اعتنای به لوازم است، نه اعتماد به لوازم، خاطرنشان ساخت: مومن در عین اعتنای به لوازم، تنها به ذات اقدس الهی اعتماد دارد و مومن در مسیر هدایت اعم از پذیرش و یا گویش هدایت، سرشار از نشاط و سرور است.

سعیدی آریا در بخش دیگری از سخنان خود تبیین آیات الهی و ذکر روایات و احادیث اهل بیت علیهم السلام را رمز ماندگاری کلام انسان توصیف نمود و ابراز داشت: امام رضا علیه السلام می فرمایند؛ «إِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا» اگر مردم زیبایی های گفتار ما را می دانستند، از ما پیروی می کردند.