به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، آیت الله سیدمحمد سعیدی تولیت آستان مقدس بانوی کرامت شب گذشته در مراسم صُفّه خدام حرم امام رضا علیه السلام در دارالحفاظ این حرم مطهر شرکت کرد.

روضه منوره حضرت ثامن الحجج علیه آلاف التحیه و الثناء که قبله آمال شیعیان و محبان اوست، بیش از دوازده قرن قدمت دارد و بر اساس شواهد موجود از همان ابتدای شهادت حضرت و به خاکسپاری پیکر پاک امام در مکان کنونی، قرائت قرآن کریم در روضه منوره رضوی معمول و دائر بوده است چنانکه قاریان اطراف روضه منوره حاضر شده و به تلاوت قرآن مجید می پرداختند، از این رو تعدادی قرآن وقف آستان قدس رضوی گردید که در داخل حرم مطهر نگهداری می شد.

در سال ۱۲۷۶ه-.ق فرد خیری به نام امام وردیخان بیات مختاری از این سنت استقبال نمود و طی وقفنامه ای عواید موقوفه ای را جهت مخارج این مراسم تعیین نمود و مقرر داشت حفاظ در رواق توحیدخانه در صبح و شام  به تلاوت کلام الله مجید بپردازند و دوازده بند خواجه نصیر نیز خوانده شود تا مدت‌ها این مراسم در توحیدخانه انجام می شد، تا اینکه صاحب‌نظران از باب شکوه وعظمت این مراسم و نیز از باب نزدیک بودن به روضه منوره و تبدیل به احسن نمودن موقوفه، با توجه به سوابق آن در دارالحفاظ، این رواق را مکان مناسبی برای انجام مراسم صفه دیدند، از این رو انجام مراسم به دارالحفاظ انتقاال یافت.

برنامه صُفّه چنین است که ابتدا مقدمات انجام مراسم توسط فراشان در مکان خاصی انجام می شود، پس از آن تعداد چهارده عدد لاله، رحل و قرآن در قطع بزرگ آورده شده و در سمت چپ و راست رواق درهر طرف هفت عدد به طور یکسان قرار داده می شود. قرآنها و رحلها از اطاق مخصوص با احترام وی‍‍ژه دست به دست می چرخند و در جای خود قرار داده می شوند. سپس توسط یکی از خدمه شمع‌های درون شمعدان‌ها روشن می‌گردد و خدام و فراشان کشیک روز پس از ورود به مکان برگزاری مراسم صفه در سمت چپ و راست با حالت خضوع و خشوع و احترام و سر کشیک و معاون و سادات در صدر رواق می نشینند ضمن اینکه یک عدد شمعدان به طور مجزا در محل استقرار سر کشیک قرار می گیرد.

با ورود خدام به رواق و جای گرفتن سرکشیک و معاون در وسط و بالای رواق و استقرار خدام در دو طرف آنان مراسم آغاز می شود، در این هنگام حفاظ ضمن تلاوت حدود یک جزء قرآن هر کدام یک فقره از مدیحه را با صدای بلند و زیبا می خواند آنگاه به نام مبارک علی بن موسی الرضا علیه السلام که رسید همگی قیام نموده و بعد از ادای احترام مجددا می نشینند و مراسم ادامه می یابد و به مجرد شروع فقره چهاردهم و بیان نام مبارک حضرت قائم آل محمد (عج) بار دیگر همگی قیام نموده و عرض ادب می‌کنند.