به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، خانم ربانی در سخنرانی به مناسبت آغاز امامت امام زمان (عج) در رواق حضرت خدیجه (س) حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به آیه ۱۴۸ سوره بقره اظهارداشت: ظاهر این آیه اشاره به جمع نمودن مردم در روز قیامت دارد که یوم الجمع است؛ ولی در احادیث بسیاری از پیشوایان معصوم (ع) به جمع نمودن اصحاب خاص حضرت مهدی (عج) از اطراف زمین برای قیام با آن حصرت تفسیر شده است.

 وی افزود: در روایت است که اصحاب امام زمان (عج) شب‌هنگام از روی فرش خانه خود ناپدید می‌شوند و صبح را در مکه خواهند بود و همچنین نقل شده است که بعضی از آن‌ها نیز در آن روز، روی ابرها حرکت می‌کنند و همگان نام پدر و حسب‌ونسب آنان را می‌دانند.

 کارشناس معارفی حرم مطهر بانوی کرامت تصریح کرد: امام حسن عسکری علیه‌السلام بسیار هوشمندانه فرمودند «یکی از نشانه‌های مؤمن زیارت اربعین است» زیرا زیارت اربعین محبان امام حسین علیه‌السلام را دور هم جمع می‌کند و مردم پیام حسینی را به همدیگر مخابره می‌کنند.

 وی گفت: در آن هنگام که مهدی موعود (عج) بر دیوار مکه تکیه می‌زنند و می‌فرماید من فرزند حسین (ع) هستم، مردم از شرق و غرب عالم هستی متوجه می‌شوند که مکتب مهدی موعود (عج) همان مکتب امام حسین علیه‌السلام است و از این طریق مردم امام زمان خود را می‌شناسند و در اطرافش حلقه می‌زنند.

 ربانی یکی از ملاک‌های سنجش ایمان در عصر غیبت را زیارت اربعین دانست و گفت: در روایات آمده در عصر ظهور، مردم هرچه دارند با یکدیگر تقسیم می‌کنند و این چیزی است که در پیاده‌روی اربعین عینیت یافته است.

 وی ابراز داشت: برقراری صلح و آرامش و متوجه‌شدن دل‌ها به سمت امام علی علیه‌السلام از دیگر ویژگی‌هایی است که درباره عصر ظهور گفته شده است که در اربعین به‌روشنی شاهد آن هستیم.

 کارشناس معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در ادامه گفت: در این پیاده‌روی شیعه، سنی، مسیحی و پیروان دیگر ادیان و مذاهب همه یکپارچه و متحد ندای آزادگی و شور حسینی را سر می‌دهند و همه در زیر یک پرچم آن هم پرچم سرخ حسینی گرد هم آمده‌اند.

 وی گفت: محبت، همدلی، ازخودگذشتگی، بخشش و موارد بسیاری از فضائل اخلاقی در جریان اربعین به‌صورت خودجوش خود را نشان می‌دهد و این همان شرایط و زمینه‌هایی است که هنگام ظهور حضرت مهدی (عج) به وقوع می‌پیوندد.

 ربانی خاطرنشان کرد: در هنگام ظهور، پیروان ادیان و مذاهب الهی نسبت به امام زمان (عج) اظهار تمایل و دوستی نشان می‌دهند و ندای ایشان همچون ندای ابراهیم خلیل (ع) به‌صورت ملکوتی و باطنی به تمام انسان‌های آزاده و حقیقت‌جو از هر دین و آیین و مذهبی خواهد رسید.

 وی با بیان اینکه یکی از وظایف و تکالیف شیعه در عصر غیبت مسئله انتظار است، ابراز کرد: منتظر یعنی زمینه‌ساز ظهور موعود و هر قدر انتظار شدیدتر باشد تلاش برای آمادگی از طریق پرهیز از گناه و کوشش در راه تهذیب نفس و به‌دست‌آوردن خوبی‌ها بیشتر می‌شود .

 کارشناس معارفی حرم مطهر بانوی کرامت گفت: شخص منتظر با امید زندگی می‌کند، موانع را کنار می‌زند، راه را برای ظهور و دیدار مولایش هموار می‌کند، با نیرنگ‌بازان و دروغ‌پردازان می‌ستیزد و هدفش مشاهده دولت کریمه امام زمان (عج) است.

 وی با اشاره به اینکه امروز در جنگ ترکیبی و شناختی به سر می‌بریم افزود: اگر بخواهیم با دشمنان خود مبارزه کنیم باید با ابزار، شیوه‌ها، روش‌ها و تاکتیک‌های دشمن آشنا باشیم.

 ربانی با اشاره به شکست دشمن در ایجاد تحریم، فشار و اقدامات تروریستی علیه جمهوری اسلامی ایران، گفت: جنگ امروز به‌مراتب بسیار پیچیده‌تر از جنگ دوران دفاع مقدس است؛ زیرا امروز دشمن در بسیاری از میدان‌ها ورود کرده و مقابله با جنگ ترکیبی نیازمند هوشیاری همه مسئولان و مردم است.

 وی با تأکید بر اینکه دشمنان ایران اسلامی از آینده انقلاب می‌ترسند، افزود: باید با روایت‌های درست و جهاد تبیین مصونیت ایجاد کرد؛ چراکه جنگ امروز، جنگ شناختی، با ابزارها و میدان‌های خاص خود است و اگر خوب عمل نکنیم عواقب خطرناکی برای ایران و اسلام خواهد داشت.