به گزارش  پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها ، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا رنجبر شب گذشته در مراسم جشن شب میلاد حضرت امام عصر (عج) که در شبستان بزرگ امام خمینی (ره) حرم مطهر برگزار شد رنج و سختی، مصائب و گرفتاری‌های انسان را از مصادیق جاذبه‌های الهی توصیف کرد و اظهار داشت: همان‌گونه که یک شکارچی ماهر تیغ خود را برای شکاری بی‌ارزش هزینه نمی‌کند و با تیرهای خود در تلاش است آهو که نشان از صلابت و زیبایی‌ها است را شکار کند, خداوند متعال در انتخاب بندگان همانند چنین شکارچی عمل می‌کند.

معاون فرهنگی نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به تبیین چرایی جاذبه بودن سختی‌ها در سنت الهی پرداخت و عنوان داشت: راز این هویت از سنت‌های الهی  بروز و ظهور استعدادهای مؤمنان  در قلب سختی‌ها است؛ همچنان که خداوند متعال در آیه ۴ سوره بلد گواهی داده است که «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فی کَبَدٍ؛ که بی‌تردید ما انسان را در رنج و مشقّت آفریده‌ایم (کامش توأم با ناکامی و لذایذش همراه با تلخی است)»

کارشناس رسانه ملی قلب مشکلات را محل ظهور استعدادهای انسان توصیف کرد و گفت: عنصر باارزش الماس در ابتدا زغال سنگی بوده که براثر سوختن در آتش سخت به الماس تبدیل می‌شود.

استاد حوزه و دانشگاه اهل‌بیت علیهم‌السلام را «طور خدا» توصیف کرد و گفت: طور خدا به معنای آن است که خداوند برمدار اهل‌بیت بنده را شیدای خودکرده است بر ای ن مدار باید توجه داشت که لفظ معنایی دارد و عالم معنایی درحالی‌که بنده از آن معنایی می‌فهمد امام برمدار عالم معنای آن برای بندگان هدایتگری می‌کند.

وی افزود: خداوند متعال مزد امامت حضرت ابراهیم را چنین توصیف کرده است که «وَ إِذِ ابْتَلی إِبْراهیمَ رَبُّهُ بِکَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّی جاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرِّیَّتی قالَ لا یَنالُ عَهْدِی الظَّالِمینَ؛ و (به یاد آر) هنگامی‌که ابراهیم را پروردگارش به اموری بیازمود، پس او همه را به نحو کامل انجام داد پروردگارش گفت: همانا من تو را برای مردم امام و پیشوا کردم.» بر این مدار آن‌قدر آزمایشات سخت حضرت ابراهیم (ع) را فراگرفت تا اصالت امامت در وی ظهور کرد همچنان که وفاداری حضرت ابوالفضل العباس در بلای کربلا به نمایش درآمد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رنجبر بابیان این‌که امام در ادبیات قرآن تنها به معنای پیشوا نیست، ابراز داشت: امام در سیاق آیات قرآن کریم همواره به معنای تصرف ولی خدا در تمام هستی توصیف‌شده است.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها با اشاره به‌واژه «بِکَلِماتٍ» اظهار داشت: کلمه در ادبیات قرآن کریم به معنای سخنی با مفاهیم عظیم عالم معنا بر این اساس هر نشانه با ظاهر مادی در ادبیات قرآن گویای معنایی عظیم در ادبیاتت معیار قرآن کریم است همچنان که امام معصوم علیهم‌السلام فرموده است «مَنْ کَانَتْ لَهُ فِکْرَةٌ فَلَهُ فِی کُلِّ شَیْ‌ءٍ عِبْرَةٌ؛ کسی که در کارها اندیشه کند پس در هر چیزی برای او عبرت است.»

انتهای پیام//۱۱۲