به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، آیت‌الله سید محمد سعیدی در خطبه‌های این هفته نمازجمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد در جریان‌شناسی نفاق در عصر پیامبر اکرم (ص) از منظر سوره توبه اظهار کرد: به‌طورکلی خداوند در آیات سوره توبه بیان می‌کند که چهره نفاق و منافقان در بخش‌های مختلف اقتصادی، اخلاقی، سیاسی، اجتماعی و ابعاد دیگر چگونه خود را نشان می‌دهد.

 وی با بیان اینکه خداوند در آیات ۷۵ و ۷۶ سوره توبه با مؤمنان پیمان می‌بندد و آنها تعهد می‌دهند که اگر خدا از فضل خود ما را بهره‌مند سازد صدقات را می‌پردازیم و از صالحان خواهیم شد، گفت: قرآن به ما می‌گوید اسلام منافقان اسلام مقطعی و موضعی است و وقتی خداوند از لطف خود به آنها بخشید از پرداخت صدقات بخل می‌ورزند و تنها در هنگام فقر، ضعف و نداری اسلام را قبول دارند؛ ولی وقتی به مال‌ومنال رسیدند کفر و نفاقشان ظهور و بروز پیدا می‌کند.

 تقوا در برابر دشمن یعنی به خبرسازی دشمن اعتماد نکنیم

 امام‌جمعه قم در خطبه دوم با بیان اینکه تقوا در عرصه‌های مختلف زندگی باید جریان داشته باشد و در همه عرصه‌ها خدا را در نظر بگیریم افزود: تقوا در برابر دشمن یعنی به گفته‌ها، رسانه‌ها و خبرسازی‌های دشمن اعتماد نکنیم و کاری نکنیم که دشمن می‌خواهد و دشمنان را شاد می‌کند.

 خدمات نیروی انتظامی دشمنان را بیش‌ازپیش ناامید کرده

 وی با تبریک فرارسیدن هفته نیروی انتظامی این هفته را فرصتی خوب برای بازخوانی عملکرد و تجلیل از حماسه‌سازی‌های بزرگ، امنیت‌ساز و افتخارآفرین این نیرو دانست و ابراز کرد: نیروی انتظامی در کل کشور برای حفظ امنیت مخلصانه و بی توقع تحت فرماندهی فرمانده کل قوا از هیچ تلاشی فروگذار نکرد به‌گونه‌ای که مبارزه قاطع این نیرو با اشرار، هنجارشکنان و قاچاقچیان بخشی از این خدمات است که دشمنان را بیش‌ازپیش ناامید کرده است.

 آیت‌الله سعیدی با بیان اینکه رهبر انقلاب در دیدار دست‌اندرکاران بزرگداشت مرحوم آیت‌الله ناصری به نکات مهمی از خصوصیات ایشان اشاره کردند که درس‌آموز است، افزود: ایشان مرحوم آیت‌الله ناصری را صاحب‌نفس گرم، اخلاص و روح متصل به الطاف الهی دانستند و فرمودند باید زمینه تربیت و رشد افرادی مانند ایشان فراهم شود.

 سنت وقف از برترین آموزه‌های اسلام برای انفاق ماندگار و مفید است

 وی با اشاره به هفته وقف این ایام را فرصت مناسبی برای تبیین و ترویج این عمل ماندگار و سنددار کردن موقوفاتی که سند نداشتند دانست و افزود: مقام معظم رهبری سنت وقف را از برترین آموزه‌های اسلام برای انفاق ماندگار و مفید برشمردند و یکی از احکام وقف این است که اگر کسی نیت واقف را تغییر دهد ولو در امور خیر ضامن است؛ بنابراین هم مردم و هم متولیان اوقاف باید به این امر اهتمام ویژه داشته باشند.

 امام‌جمعه قم با اشاره به ایام میلاد پیامبر (ص) و امام صادق (ع) که با تدبیر و هوشمندی امام خمینی (ره) به هفته وحدت شهرت یافت، خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) از شخصیت‌های بی‌نظیر در عصر ما و بزرگ‌ترین منادی وحدت در این زمان بودند که در اظهارنظرهای خود بارها مسلمین، مسئولین کشورها و جریان‌های سیاسی را به پایبندی به اصل وحدت دعوت کردند.

 رمز مشکلات کشورهای اسلامی اختلاف کلمه و رمز پیروزی آنان وحدت کلمه است

 وی با تأکید بر اینکه امام خمینی (ره) وحدت را رمز پیروزی دانستند، افزود: ایشان به مسلمانان عالم اعلام کردند که رمز تمام گرفتاری‌های کشورهای اسلامی اختلاف کلمه و عدم هماهنگی و رمز پیروزی آنان وحدت کلمه و ایجاد هماهنگی است و ایشان با صراحت حکم شرعی دادند که واجب است بر مسلمین که با هم باشند.

 آیت‌الله سعیدی ابراز کرد: مقام معظم رهبری هم در طول چند دهه اخیر به‌ویژه در فرمایشات اخیرشان در دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی و گردهمایی وحدت اسلامی بر ادامه راه امام تأکید داشتند و از هر فرصتی برای همراهی جهان اسلام بهره بردند.

 وحدت به معنی بی‌توجهی به اختلافات و تأکید بر اشتراکات است

 وی خاطرنشان کرد: وحدت در اصطلاح سیاسی تلاش برای نزدیک‌شدن، حذف فاصله‌ها، هم نظری و هم افقی در فهم شرایط و رسیدن به هدف‌گذاری‌های یکسان مبتنی بر منافع مشترک است و رویکرد وحدت‌گرا رویکردی است که در آن برای رفع اختلافات تلاش می‌شود.

 امام‌جمعه قم ادامه داد: وحدت به آن معنا نیست که همه اختلافات مرتفع شود؛ بلکه به این معنا است که بیش از اینکه بر اختلافات تأکید شود اشتراکات محور همگرایی قرار گیرد و به آن توجه شود؛ بنابراین وحدت تأکید بر مشترکات است و قرار نیست تکثر و تنوع نادیده گرفته شود؛ بلکه قرار است آرمان‌ها و ویژگی‌های مشترک بهتر دیده شود؛ زیرا راه عبور از مشکلات تجمیع توان‌ها و قدرت‌ها در برابر دشمن مشترک است.

 دشمنان مترصد اختلاف‌افکنی بین مسلمین هستند

 وی با بیان اینکه اختلاف‌افکنی همیشه ریشه در درون ندارد؛ بلکه دشمنان و مخالفان یک امت مترصد فرصتی هستند که اختلاف افکنند و سود ببرند، افزود: دشمنان اسلام استکبار، صهیونیست و ارتجاع هستند که از آن به اسلام آمریکایی یاد شده و مهم‌ترین خط عملیاتی خود را ایجاد تفرقه بین مسلمین و دوقطبی کردن جهان اسلام و نابودکردن راهبرد وحدت قرار داده‌اند.

 آیت‌الله سعیدی تأکید کرد: ما با رهبری مقام معظم رهبری و هوشیار مردم با حفظ و تداوم ارتباط با کشورهای منطقه به‌خصوص کشورهای اسلامی دست متجاوزین را قطع و تلاش خواهیم کرد جهان اسلام را برای ظهور امام‌زمان (عج) آماده کنیم.

 وی در پایان با اشاره به اینکه دوشنبه آینده ۱۷ مهرماه، مصادف با ۲۳ ربیع‌الاول سالروز ورود حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها به شهر قم است، گفت: هر سال مردم قم این روز را گرامی داشته و با حرکت نمادین از محل ورود این حضرت تا حرم مطهر از این کاروان نمادین با شادی استقبال به عمل می‌آوردند و شعار محوری امسال برای این ایام «در پناه اخت الرضا اسوه عفاف و جهاد تبیین» تعیین شده است.