به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد، شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی(ره)، صلوات بر محمد و آل محمد را جامع‌ترین و کامل‌ترین اذکار دانست و یادآور شد: پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله می‌فرمایند؛ « ما اجْتَمعَ قومٌ في مَجلسٍ لَم يَذْكُروا اللّه َ و لَم يَذْكُرونا إلاّ كانَ ذلكَ المَجلسُ حَسْرةً علَيهِم يَومَ القيامةِ »، در هر اجتماع، مجلس و گردهمایی که ذکر و یاد خدا نباشد و صلوات فرستاده نشود، آن گردهمایی وزر و وبال اهل مجلس خواهد بود.

 فرحزاد در ادامه تشریح موضوع ادب، با بیان این که کل دین ادب و همه انبیای الهی برای تجلی ادب و رعایت آداب مبعوث شده‌اند، اظهار داشت: اندیشه الهی بر رعایت ادب در تمام امورات تصریح نموده است، دین اسلام حتی بر رعایت ادب در مقابل دشمن نیز تأکید دارد.

 وی نماز را تجلی ادب انسان در مقابل عظمت الهی و سجده را بالاترین ادب‌ها در مقابل خالق هستی دانست و با بیان این که شعله‌های فروزان آتش جهنم از آن بی‌ادبان عالم است، خاطرنشان کرد: جنایات جنون‌آمیز رژیم غاصب صهیونیستی در کشتار زنان و کودکان بی‌گناه و حمله به بیمارستان‌ها، مدارس و معابد اوج بی‌ادبی است؛ جنون سردمداران استکبار جهانی، دنیا را به آتش می‌کشد.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در اشاره به روایاتی از مولی‌الموحدین علی علیه‌السلام، عقل را ریشه همه خوبی‌ها دانست و با بیان این که کسی که عقل دارد، همه چیز دارد، یادآور شد: ایمان، عقل و حیا سه گوهر الهی و نتیجه تجلی رعایت ادب است. امام علی علیه‌السلام می‌فرمایند « كُلُّ شَىْ ءٍ يَحتاجُ اِلَى الْعَقْلِ وَالْعَقْلُ يَحْتاجُ اِلَى الاَدَبِ »؛ ادب بستر تجلی عقل آدمی است.

 فرحزاد ضمن تبیین فرازهایی از دعای عالیه المضامین، با اشاره به این که در این دعا در عین درخواست دین، عقل و ایمان کامل از خداوند، از ذات اقدس الهی ادب را استعانت می‌جوییم، تصریح کرد: ادب؛ عقل و ایمان را در مسیر انجام وظایف و رسالتی که خالق هستی بر دوش انسان نهاده، قرار می‌دهد.

 وی در اشاره به موعظه‌های شیطان به انبیای الهی با بیان این که فهمیدن خوبی و بدی یک چیز است و عمل به آن که در گرو تجلی ادب است، چیز دیگری است، اظهار داشت: خلوت با نامحرم، غضب و فرار از قضاوت از جمله نصایح شیطان به حضرت نوح(ع) است؛ شیطان در موعظه‌ای دیگر حرص، حسادت، چشم و هم چشمی و ولع را مایه زمین‌گیری انسان در دنیا و تکیه بر حب علی بن ابی‌طالب علیه‌السلام را مایه نجات آدمی در آخرت ذکر می‌کند. محبت مولی‌الموحدین علی علیه‌السلام بالاترین زاد و توشه آخرت است.

 سخنران محفل معارفی حرم مطهر ضمن تبیین روایت‌های تاریخی دررابطه‌با آثار ادب، با تأکید بر این که گرداب ناامیدی انسان را به ورطه تباهی می‌کشاند، خاطرنشان کرد: ناامیدی از رحمت و مغفرت الهی، سخت‌ترین گناهانی است که انسان را تباه و اعمال آدمی را نابود می‌سازد.

 وی با بیان این که امام علی علیه‌السلام در روایتی می‌فرمایند؛ انسان در رویارویی با بن‌بست‌های زندگی و مواجهه با سخت‌ترین شرایط باید امیدواری بیشتری به خداوند متعال داشته باشد، اظهار داشت: هیچ‌چیزی مانند ادب انسان را به عمق قرب و نزدیکی خدا و چهارده‌معصوم علیهم‌السلام نزدیک و هیچ‌چیزی مانند بی‌ادبی او را از ذات اقدس الهی دور نمی‌سازد.

 فرحزاد در بخش پایانی سخنان خود ضمن تأکید بر اهمیت حضور در مجالس علم و وعظ، با بیان این که همنشینی مؤمن با عالم او را بهشتی می‌سازد، اظهار داشت: امام صادق علیه‌السلام هم‌نشینی‌اش با مؤمن را از یک سال عبادتش بالا می‌داند؛ در روایت نبوی «مَن زارَ أخاهُ المؤمنَ إلى مَنزِلِهِ لا حاجَةً مِنهُ إلَيهِ كُتِبَ مِن زُوّارِ اللّه ِ، و كانَ حَقيقا على اللّه ِ أن يُكرِمَ زائرَهُ» دیدن مؤمن زیارت خدا ذکر شده است.