به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، محمد جلال مآب در دیدار با آیت‌الله سید محمد سعیدی که پیش از ظهر امروز در سالن محراب حرم مطهر بانوی کرامت انجام شد، اظهار کرد: شهید سلیمانی بر اساس دید وسیع فرهنگی و اجتماعی خود بنای ستاد بازسازی عتبات‌عالیات را گذاشت و یکی از وظایف این ستاد علاوه بر بازسازی عتبات‌عالیات عراق فراهم‌آوری مقدمات و تسهیلات اربعین است.

 وی با بیان اینکه تأکید شهید سلیمانی بر مردمی‌بودن ستاد بازسازی عتبات‌عالیات بود، افزود: معماران و هنرمندان ایرانی سابقه طولانی در احداث بنای اعتاب مقدس داشتند و نمادهای تمدن و فرهنگ ایرانی‌ اسلامی در بنای اعتاب مقدس نشان‌دهنده ابراز عشق متخصصان ایرانی نسبت به قبور ائمه است.

 رئیس ستاد بازسازی عتبات‌عالیات کشور با اشاره به ساختار ستاد بازسازی عتبات‌عالیات، گفت: این ستاد یک سازمان مردم‌ نهاد است که هیئت‌امنای آن ترکیبی از سپاه، بقاع متبرک، ائمه جمعه و بخشی‌هایی از دولت هستند.

 وی با بیان اینکه ستاد بازسازی عتبات‌عالیات ۲۰ سال سابقه فعالیت دارد و حدود ۱۰ سال است که در وزارت کشور ثبت شده است، گفت: این ستاد در ۵ سال اول به کارهای مرمت و بازسازی بناهای فرسوده عتبات‌ عالیات پرداخت و از سال ۸۹ اقدامات توسعه‌ای را آغاز کرده و صحن حضرت زهرا (س) در نجف از برکات این ستاد است که به بهره‌برداری رسیده و پروژه‌های دیگری نیز در شهر نجف مانند مسجد کوفه را اجرا کرده است.

 جلال مآب عنوان کرد: در کربلا نیز دو پروژه شاخص داریم که یکی صحن حضرت زینب (س) است و بالای ۵۰ درصد پیشرفت داشته و اکنون در مرحله نازک‌کاری و تأسیسات است؛ پروژه دیگر نیز تقویت و استحکام بنای گنبد حرم مطهر امام حسین(ع) بود که به‌خوبی انجام شد و اکنون در حال اجرای پروژه برقراری ارتباط میان زیرزمین‌های اصلی حرم مطهر به زیر زمین صحن عقیله بنی‌هاشم هستیم که امیدواریم تا سه سال آینده به بهره‌برداری برسد.

 وی با بیان اینکه کار تقویت گنبد تمام شده و نصب گنبد جدید منوط به کارگاه‌های طلاکاری است، افزود: در کاظمین صحن امام محمدباقر(ع) را شروع کردیم و توسعه سرویس‌ها و سنگ‌کاری بخش‌هایی از صحن‌ها نیز از جمله فعالیت‌های صورت‌گرفته است، طرح توسعه حرم کاظمین توسط دانشگاه شهید بهشتی انجام شده و ۵ استان از جمله استان قم معین اجرای این طرح هستند .

 رئیس ستاد بازسازی عتبات‌عالیات کشور گفت: همچنین در سامرا پروژه‌های پراکنده‌ای را برنامه‌ریزی کردیم و کار اصلی نگرانی راجع به سازه اصلی بنا بود که پس از انفجار، به‌درستی ترمیم نشده بود و وقتی این پروژه به ما سپرده شد، به‌سرعت سازه را ترمیم و تقویت کردیم و در قسمت تزیینات و کاشی‌کاری و طلاکاری گنبد هم کارهای خوبی انجام شده است.

 وی خاطر نشان کرد: یکی دیگر از پروژه‌های آینده ما در کشور عراق ساخت زیارتگاه برای سلمان فارسی به‌عنوان صحابه ایرانی رسول اکرم(ص) است که یک ساختمان یک‌طبقه است و کار سنگینی نیست.