به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا پناهیان شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر که در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، با بیان این که در جریان آموزش و تبیین حقایق دین، باید دقت بیشتری صورت گیرد، اظهار داشت: متأسفانه برداشت عموم مردم از برخی حقایق دینی دقیق نیست.

 وی ولایت را اصل دین و مهم‌ترین حکم الهی توصیف و مسئله اصلی حرف دین را عدم ولایت‌پذیری و اطاعت از هرکسی دانست و اذعان داشت: بزرگ‌ترین مشکل بشریت در طول تاریخ این است که از هرکسی اطاعت می‌کند.

 مهم‌ترین مشکل جامعه اسلامی در گذرگاه‌های مختلف تاریخی

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان این که با مطالعه تاریخ صدر اسلام متوجه می‌شویم که مردم عناد و مخالفتی با تبعیت از شخص پیامبر که جوانی باصفا و امین بود نداشتند، اظهار داشت: حتی مشرکین مکه به حضرت محمد صلی‌الله علیه و آله پیشنهاد کلیدداری خانه کعبه و ریاست قریش را مطرح ساختند، به شرطی که دست از خدای واحد بردارد.

 پناهیان افزود: حتی برخی تصور می‌کند که مشکل تبعیت‌نکردن از ولایت امام علی علیه‌السلام بااین‌همه فضائل است؛ درحالی‌که عموم مردم اجتناب از طاغوت را یا بلد نیستند، یا برایشان ضرورت ندارد و یا بدان همت ندارند و نمی‌خواهند هزینه دهند.

 مهم‌تر از پذیرفتن ولایت اولیاءالله، نپذیرفتن ولایت غیر است

 وی یادآور شد: این که برخی سوءاستفاده‌گر به میدان می‌آیند و با روش‌های تبهکارانه و فریب و نیرنگ و پر از زور و تزویر دیگران را به بندگی خود می‌کشانند و مردم را راحت عبد خود می‌سازند، بزرگ‌ترین مشکل بشریت است که از دم همه را بنده است و نه گفتن به طاغوت و اطاعت‌نکردن برای عموم انسان‌ها برایش سخت است؛ مهم‌تر از پذیرفتن ولایت اولیاءالله، نپذیرفتن ولایت و اطاعت هرکسی توسط عموم مردم است.

 سخنران محفل معارفی حرم مطهر در ادامه ضمن اشاره به فرازهایی از آیات الهی با بیان این که هیچ انسانی که خدا به او حکمت و کتاب داده، حق ندارد به مردم بگوید شما بنده من شوید، اظهار داشت: امام جواد علیه‌السلام در روایتی می‌فرمایند؛ هر كه گوش به گفته سخنگويى دهد، در واقع او را پرستيده است. اگر آن سخنگو از خدا بگويد، خدا را پرستيده و اگر از شيطان بگويد، شيطان را پرستيده است.

 بزرگ‌ترین مصیبت مردم کوفه

 پناهیان در تبیین سنگینی مظلومیت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها با بیان این که مردم مدینه در آسان‌ترین امتحان مردود شدند و از کسی اطاعت کردند که نه زور و زر و نه تزویر خاصی داشت، خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین مصیبت مردم کوفه این که بنده هرکسی شدند که از راه رسید.

 مهم‌ترین موضوع فرهنگ فاطمی

 وی در اشاره به ذکر «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ»؛ نه گفتن را ذکر توحیدی و مرکزی انسان توصیف نمود و ابراز داشت: پذیرش الله موضوعی اثبات شده است و آنچه موضوعیت دارد و اصل به شمار می‌رود؛ «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» یا همان اعتقاد به توحید و نفی پذیرش پروردگار دیگری است. مسلمانی به این نیست که به خدا معتقد باشیم؛ بلکه مسلمانی به ذکر «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» و نفی غیر خداست و این مهم‌ترین موضوع در فرهنگ فاطمی است.

 عبادت خدا وجه مشترک مؤمنین نیست!

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در تبیین آیه ۶۴ سوره آل‌عمران، ذکر «أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلَا نُشْرِكَ بِهِ» را موردتوجه قرارداد و اذعان داشت: وجه مشترک بین مؤمنین عبادت خدا نیست؛ بلکه وجه مشترک نفی عبادت و تبعیت از غیر خداست، تا برایش شریک قائل نباشیم. این که انسان به خدا معتقد باشد، هیچ هنری ندارد؛ نباید همدیگر را به‌عنوان ارباب انتخاب کنیم؛ مشکل بشر این است که راحت زیر بار زور می‌رود.

 مهم‌ترین اصل توحیدی که ایرانیان بدان عمل کردند

 وی به فرازهایی از بیانیه گام دوم انقلاب و منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره نمود و یادآور شد: هر ملتی علیه ظلم قیام نمی‌کند، درحالی‌که ملت ایران با افتخار میدان‌دار این امر مهم است و در این مسیر تداوم وصف‌ناپذیری را از خود نشان داده است. این مهم اصل توحیدی است که ایرانیان بدان جامه عمل پوشاندند.

 پناهیان نخستین و مهم‌ترین مرحله جذب جوانان و نوجوان در پذیرش دین را زیر بار هیچ‌کسی نرفتن توصیف نمود و خاطرنشان کرد: باید توجه داشته باشیم که تبعیت از رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله که تبعیت از خداوند متعال است؛ هیچ باری بر دوش کسی نمی‌گذارد و بار از روی دوش انسان بر می‌دارد.

 سخنران محفل معارفی حرم مطهر با بیان این که انبیا مسیر پیش روی انسان را هموار و زنجیرهای را از پای انسان باز می‌کنند، خاطرنشان کرد: قرآن کریم در آیه ۸۰ سوره آل‌عمران می‌فرماید؛ «وَلَا يَأْمُرَكُمْ أَنْ تَتَّخِذُوا الْمَلَائِكَةَ وَالنَّبِيِّينَ أَرْبَابًا…» این آیه شریفه تأکید دین بر حریت، آزادی و زیر بار حرف زور نرفتن است.

 از مهم‌ترین ویژگی‌های مریدان امام علی علیه‌السلام

 وی افزود: مبتنی بر سیره تربیت دینی باید به بچه‌های خود نه گفتن را یاد دهیم و به او بگوییم که التماس کسی را نکنند؛ چرا که یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های محب و مرید واقعی اهل‌بیت علیهم‌السلام که در سوره مائده بدان اشاره شده، «وَلَا يَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ» است که مؤمن هیچگاه از نکوهش و ملامت احدی باک ندارند.

 پناهیان با تأکید بر این که دین می‌خواهد انسان زیر بار کسی نرود، یادآور شد: نماز و عبادت مرور وحدانیت الهی است تا انسان اراده‌اش را گرفتار و در اسارت جاذبه‌های دنیا نسازد. حضرت موسی با یک فرعون و پیامبر اعظم با فراعنه زیادی روبرو بودند و مردم را از زیر بار طواغیت زمان که همان افراد ذی‌نفوذ اجتماعی هستند، آزاد کردند.

 وی با بیان اینکه اگر حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها جلوی طواغیت زمان نمی‌ایستادند بدون شک در همان زمان محبوبه عالم اسلام می‌شدند و درب‌خانه‌اش را طلا می‌گرفتند، گفت: عمده‌ترین مشکل مردم مدینه این بود که تربیت دینی نیافته بودند تا حرف هرکسی را گوش دهند؛ این مردم مکرر به امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام گفتند اگر تو زودتر آمده بودی با تو بیعت می‌کردیم؛ خاک‌برسر ملتی که هرکسی زودتر آمد با او بیعت می‌کند.

 تأکید دین بر حریت، آزادی و استقلال رأی

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت حریت، آزادی و استقلال رأی را از تأکیدات صریح دین مبین اسلام دانست و تأکید کرد: مسجد و هیئتی که در آن نفی طاغوت نباشد به بیراهه می‌رود؛ عبادتی که در آن نفی طاغوت و اجتناب از طاغوت نباشد، عبادتی بی‌وضو است.

 نخستین گام تجلی ایمان به خدا چیست؟

 پناهیان در بخش پایانی سخنان خود آیةالکرسی را پرتکرارترین آیه در روایات اسلامی دانست و ضمن اشاره به فراز «فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِنْ بِاللَّهِ» کفر به طاغوت را نخستین گام تجلی ایمان به خدا توصیف نمود و اذعان داشت: مشرکین و کفار بااخلاق، عبادت و بت نپرستیدن رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله هیچ مشکلی نداشتند؛ بلکه عداوتشان با پیامبر بر سر این موضوع بود که ایشان به دنبال نفی طاغوت و رب بودن هر آنچه غیر خدایی است، بودند.