به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، آیین رونمایی و اعطای اولین نشان ملی مادری با حضور آیت‌الله سید محمد سعیدی امام‌جمعه قم و به همت بنیاد ۱۵ خرداد پیش از ظهر امروز در سالن محراب حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد.

 آیت‌الله سعیدی با بیان اینکه سقط‌جنین به معنی کشتن یک انسان است و باید مردم از عواقب آن آگاه شوند، گفت: یکی از مصادیق خیر کثیر همین بحث فرزندآوری و جمعیت است که اهمیتش از بسیاری از کارهای خیر دیگر بیشتر است.

 وی افزود: تحقیر و بی‌حرمتی که به‌خاطر اندیشه‌های بسیار سخیف و منطقه نسبت به دختران در عصر جاهلیت می‌شد امروز هم در جاهلیت مدرن نسبت به هم دختران و هم پسران می‌شود و قبل از ولادت آنها را سقط می‌کنند و به قتل می‌رسانند که برای جامعه اسلامی ننگ بزرگی است.

 در ابتدای این مراسم سید مصطفی سید هاشمی معاون ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و رئیس هیئت‌مدیره بنیاد ۱۵ خرداد با بیان اینکه اساسنامه بنیاد ۱۵ خرداد بعد از تغییر مدیریت آن مورد بازبینی قرار گرفت و باتوجه‌به نیازهای روز تغییراتی در آن ایجاد شد گفت: تغییرات در دو محور اساسی سلامت و جمعیت صورت گرفت که هر دو موضوع موردنیاز جامعه و مورد تأکید مقام معظم رهبری است.

 در ادامه حمیدرضا علیان‌زادگان مدیرعامل بنیاد ۱۵ خرداد با بیان اینکه ما در حوزه جمعیت کارویژه‌های مختلفی را تعریف کردیم و نقطه کانونی اجرای فعالیت‌های جمعیتی بنیاد ۱۵ خرداد در شهر مقدس قم است؛ امروز اولین مرکز +۵ را در شهر قم اجرا خواهیم کرد که در آن کالا و خدمات حوزه مادر و کودک با تخفیف ویژه برای خانواده‌های دارای سه فرزند و بیشتر ارائه خواهد شد.

 وی ادامه داد: شبکه فروشگاهی بنیاد ۱۵ خرداد که در گذشته مأموریت تأمین مایحتاج مردم را بر عهده داشت امروزه که وارد بحران جمعیتی می‌شویم مأموریت تأمین کالا و خدمات حوزه مادر و کودک برای خانواده‌های پر جمعیت را عهده‌دار می‌شود.

مدیرعامل بنیاد ۱۵ خرداد گفت: ما در مجموعه بنیاد ۱۵ خرداد و ستاد اجرایی فرمان امام طرح اعطای نشان ملی مادری را نیز تعریف کردیم و امروز اولین نشان ملی مادری به سرکار خانم سیمین روحی که مدیر مجموعه نفس (نجات فرزندان سقط) در استان خراسان رضوی و شهر نیشابور هستند اعطا می‌شود.

 وی افزود: مجموعه نفس در دو ساله اخیر بیش از ۳۵۰ نفر را به‌صورت مستقیم از سقط فرزند خود منصرف کرده و علاوه بر آن آموزش‌های لازم برای جلوگیری از سقط‌جنین را به‌صورت عمومی در سطح کشور انجام می‌دهد.

 علیان‌زادگان با بیان اینکه فضای کار در حوزه جمعیت ناهموار است، گفت: این موضوع و مشکل در سطح جامعه به‌خوبی فهم نشده و به دنبال آن هم توسط مردم و هم مسئولان این مشکل جدی گرفته نشده است و ما امیدواریم بتوانیم گامی در این مسیر برداریم و خدمتی ارائه کنیم.

 در ادامه سیمین روحی مدیر مؤسسه نفس (نجات فرزندان سقط) با اشاره به آمار بالای سقط‌جنین در کشور و فروش قرص‌های سقط در بقالی‌های برخی شهرها گفت: برخی از افراد مذهبی با انگیزه‌های مذهبی اقدام به سقط فرزند خود می‌کنند که نشان‌دهنده عدم آگاهی کافی مردم نسبت به این عمل و عواقب دنیایی و آخرتی آن است.

 وی با بیان اینکه بسیاری از خانواده‌ها وقتی حرام بودم سقط‌جنین را می‌فهمند و از ماهیت این عمل آگاه می‌شوند از این کار پا پس می‌کشند، افزود: فرهنگ‌سازی و آگاهی‌بخشی نسبت به سقط‌جنین در کشور باید به‌صورت جدی دنبال شود و روحانیت کمک زیادی می‌تواند در این زمینه انجام دهد.

 مدیر مؤسسه نفس تأکید کرد: بسیاری از خانواده‌ها اول مسائل اقتصادی را برای سقط مطرح می‌کنند؛ ولی با چند سؤال پی می‌بریم که علت اصلی سقط‌جنین ریشه فرهنگی دارد و از نوع نگاه مردم و بازخورد فرزند زیاد داشتن در جامعه می‌ترسند؛ بنابراین ما با ارائه مشاوره به خانواده‌ها سعی می‌کنیم بهانه سقط را از آنها بگیریم که در بسیاری از موارد مؤثر است.