به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، حسن حسن‌زاده فرمانده سپاه تهران بزرگ در دیدار با آیت‌الله سید محمد سعیدی که ظهر امروز در سالن محراب حرم مطهر بانوی کرامت انجام شد، با اشاره به برگزاری کنگره ۲۴ هزار شهید تهران در بهمن‌ماه ۱۴۰۲، اظهار کرد: کنگره شهدای تهران ویژگی‌های خاصی دارد از جمله اینکه از طیف‌های مختلف از رئیس‌جمهور گرفته تا شهدای دانش‌آموز و در دوره‌های مختلف مبارزات قبل از انقلاب تا شهدای سلامت، امنیت و ترور در تهران شهید وجود دارد.

 وی با بیان اینکه برای کنگره شهدای تهران ۲۸ کمیته تشکیل شده است گفت: ۶۰۳ نقطه در تهران شناسایی شده که محل شهادت شهدای مختلف است و ۱۳۳۳ نفر در خیابان هی تهران به شهادت رسیده‌اند که آخرینشان شهدای فتنه سال ۱۴۰۱ بود.

 فرمانده سپاه تهران بزرگ با بیان اینکه تهران ۵ هزار و ۶۰۰ شهید دانش‌آموز دارد گفت: تهران بیش از ۳۰۰ شهید طلبه و ۵۶۰ شهید بانو دارد و از قشرهای مختلف در این شهر شهید وجود دارند و در مجموع ۲۷ هزار خانواده شهید در تهران سکونت دارند؛ زیرا برخی از خانواده‌های شهدا از استان‌های دیگر نیز به تهران مهاجرت کردند و در پایتخت سکونت دارند.

 وی با اشاره به لزوم جمع‌آوری اسناد مربوط به هر شهید گفت: تا کنون اسناد و تصاویر مربوط به ۱۱ هزار شهید تهران بزرگ جمع‌آوری و تبدیل به آلبوم شده و در اختیار خانواده هر شهید قرار گرفته است و این کار برای بقیه شهدای استان تهران هم در دست انجام است.

 حسن‌زاده با اشاره به برگزاری ۵ هزار یادواره شهید در محلات تهران و برگزاری یادواره‌های منطقه‌ای و قشری در این شهر طی سه سال گذشته، گفت: متأسفانه نسبت به شهدا و سبک زندگی و فرهنگشان کمتر کار شده و ما به دنبال این هستیم که هرچه بیشتر یاد و نام شهدا را در میان مردم زنده کنیم تا فضای شهر تهران فضای شهدایی شود.

 وی افزود: در بخش فعالیت‌های فرهنگی و هنری نیز یک سریال ۳۰ قسمتی با استفاده از خاطرات و زندگی‌نامه شهدای تهران در حال تولید است و علاوه‌برآن ۷ فیلم سینمایی نیز دررابطه‌با شهدا ساخته می‌شود و هم‌زمان فعالیت فرهنگی شهدایی در فضای مجازی را نیز دنبال می‌کنیم.