به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حسین مؤمنی شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر در شبستان امام خمینی(ره) ضمن تأکید بر اینکه رزق و توفیق همگی در ید قدرت الهی است، تصریح کرد: اینکه اهل‌بیت علیهم‌السلام به مقام قرب الهی رسیده‌اند معلول علتی است و هرکسی هم به درجه و رتبه‌ای رسیده و ذات اقدس الهی به او نگاه و آن را متنعم به نعمتی فرموده به طور یقین معلول علتی است.

 وی اطاعت و بندگی خدا را مهم‌ترین عامل رسیدن اهل‌بیت علیهم‌السلام به مقام قرب الهی و واسطه بین مخلوق و ذات اقدس الهی دانست و اذعان کرد: قرآن کریم در آیه ۳۵ سوره مائده می‌فرماید؛ «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ…» برای تقرب به خدا باید به‌وسیله‌ای متوسل شد که این وسیله همان اهل‌بیت علیهم‌السلام هستند.

 سخنران محفل معارفی حرم مطهر به فرازهایی از دعای توسل و زیارت جامعه کبیره اشاره کرد و با تأکید بر اینکه اهل‌بیت علیهم‌السلام واسطه بین انسان و ذات اقدس الهی در هر دو قوس صعود و نزول هستند، خاطرنشان کرد: رضایت الهی در گرو رضایت ائمه اطهار علیهم‌السلام است.

 وی در تبیین روایتی از امام محمدباقر علیه‌السلام بر اهمیت امتثال امر الهی و اجتناب از نهی الهی تأکید کرد و ابراز داشت: هرکسی می‌خواهد در این دنیا به مقامات الهی دست یابد، معلول آن معرفت نسبت به خداوند متعال است؛ کسی که معرفت به خدا پیدا کند، به طور یقین برابر ذات اقدس الهی تسلیم شده و از او اطاعت و عبادت خواهد کرد.

 مؤمنی افزود: درجه و رتبه معنوی هر انسان نشان از نظر لطف الهی است، خدا به کسی رتبه و مقام نمی‌دهد مگر پس از عبور از یک‌سری آزمون‌ها و امتحاناتی که از رهگذر قبولی در آن آزمون‌ها، خداوند به او رتبه عنایت می‌کند.

 وی ضمن اشاره به اعمال سه روز اعتکاف پیش‌رو، بر اهمیت حضور در اماکن مقدس تصریح کرد و اذعان داشت: حضور در جمع معتکفین انسان را مشمول نظر لطف الهی می‌سازد و او را از آسیب‌ها مصون می‌دارد.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان این که هرکسی به ولایت مولی‌الموحدین علی علیه‌السلام اقرار نکند، ایمانش زیر سؤال خواهد رفت، ولایت را رکن و اصل پذیرش اعمال و عبادات انسان دانست و یادآور شد: کسی که محب علی علیه‌السلام باشد، قلبش نورانی و سینه‌اش سرشار از ثروت خواهد بود.

 وی در ادامه ضمن اشاره به روایتی از پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله دررابطه‌با جایگاه حضرت ابوطالب علیه‌السلام و فاطمه بنت اسد، با بیان این که خدا آتش جهنم را بر حضرت ابوطالب حرام نموده است، خاطرنشان کرد: پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله دررابطه‌با رتبه و مقام حضرت ابوطالب می‌فرمایند؛ ایشان در عصر جاهلیت نسبت به خدا ایمان داشته و نسبت به بت‌ها کافر بوده و آن را کتمان و صبر کردند و خدا به‌خاطر همین صبر به ایشان رتبه و مقام داد.

 مؤمنی در پایان سخنان خود در بیان جایگاه مادر مولی‌الموحدین علی علیه اسلام با بیان این که در کتاب مفاتیح‌الجنان زیارت‌نامه مستقلی برای فاطمه بنت اسد مبتنی بر ۲۰ ویژگی خاص ذکر شده است، اظهار داشت: در این زیارت‌نامه آمده است؛ سلام بر تو ای صدیقه پسندیده، سلام بر تو ای پرهیزگار پاکیزه، سلام بر تو ای بزرگوار خشنود (از عطاهای حق)، سلام بر تو ای کفالت‌کننده محمّد خاتم پیامبران، سلام بر تو ای مادر سرور جانشینان، سلام بر تو ای که غمخواری‌ات بر رسول خدا خاتم پیامبران آشکار شد، سلام بر تو ای که پرورشش برای ولی امین خدا بود، سلام بر تو و بر روح و بدن پاک تو، سلام و رحمت و برکات خدا بر تو و فرزندت.