به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها| فاطمه قاسمی: در طول تاریخ همواره این نگاه وجود داشته و از سوی صاحبان قدرت و حاکمیت ترویج می‌شده که مردم مجبور به تبعیت و اطاعت از خواست قوه حاکمه هستند و حتی گونه‌ای از اجبار ترویج می‌شده که بشر مجبور است و از خود اختیاری ندارد.

 این در حالی است که مهم‌ترین خواسته ادیان تأکید بر اختیار بشر و انتخاب آگاهانه از روی اختیار است؛ چراکه در صورت اجبار بشر موضوع هدایت و دعوت انبیا بی‌معنا خواهد بود.

 هدایت و دعوت انبیا خود دلیلی بر قدرت اختیار و اراده مردم است؛ زیرا انبیا انسان را دعوت می‌کنند که مابین صراط مستقیم و صراط شیطان و حیات طیبه و سبک زندگی آلوده به گناه یکی را انتخاب کند.

 بنابراین بشر دارای قدرت اختیار است و حتی خداوند در زمینه سعادت و شقاوت که همان انتخاب صراط مستقیم است بشر را مجبور به انجام کاری نکرده است و در آیات قرآن کریم به‌وضوح بیان شده است که (لا اکراه فی الدین) یعنی حتی در انتخاب دین اجبار و اکراهی وجود ندارد.

 *انتخاب و قدرت اختیار مهم‌ترین وجه تمایز بشر از سایر مخلوقات

 خداوند بشر را در انتخاب دین نیز آزاد گذاشته و بشر ما بین انتخاب راه سعادت و شقاوت مختار است؛ بنابراین چگونه ممکن است در انتخاب‌های دیگر خود مجبور باشد و کسی مانع قدرت انتخاب و اختیار او شود. ازاین‌رو بشر حتی در قبول امامت امام معصوم که از جانب خداوند منصوب شده است نیز اختیار دارد و امیرالمؤمنین با وجود ۲۵ سال خانه‌نشینی احدی را مجبور به قبول امامت خود نکردند.

 اگرچه که خداوند مقام امامت را به دلیل حساسیت آن در سرنوشت بشر و به‌خاطر شناخت کاملی که از انسان دارد منصوب می‌کند؛ اما نصب امام به معنای اجبار مردم به پذیرش و مقبولیت مردمی امام نیست؛ چراکه در غدیر پس از معرفی امام مردم با بیعت خود، امامت امیرالمؤمنین (ع) را پذیرفتند؛ اما پس از رحلت رسول خدا چون عده‌ای به دنبال منافع خویش بودند با وجود پیش‌گویی‌های پیامبر (ص)، متأسفانه امت اسلامی را از صراط مستقیم دور کردند درحالی‌که پیامبر خدا در آیات قرآن کریم ویژگی‌های شخص اصلح را برای مردم بازگو کردند.

 *اصلح از جنس مردم

 امام خمینی (ره) بارها در رهنمودهای خود فرموده بودند که مشکل اصلی مردم کاخ‌نشینان و طاغوتیان ثروتمند هستند و این گروه هستند که ازآنجایی‌که از سختی، فقر، رنج و خواسته‌های مردم اطلاعی ندارند جامعه را از راه درست دور می‌کنند.

 آیات قرآن کریم در مورد شاخص‌های پیامبر اسلام می‌فرمایند پیامبری را به‌سوی شما فرستادیم که از جنس خودتان و مردمی است، با سختی‌های مردم آشنا است و رنج‌های یتیمی و سختی‌های دوران کودکی او را با رنج مردم آمیخته کرده است.

 امام خمینی (ره) نیز چون از جنس خود مردم بود و درد و رنج مردم را درک می‌کرد مردم دور ایشان جمع شدند و توانستند انقلاب اسلامی را به پیروزی برسانند و در ادامه به این عظمت در عرصه جهانی رسیده است؛ بنابراین یکی از ملاک‌های اصلح این است که مردمی و از جنس مردم باشد.

 *حسن خلق و دلسوزی برای مردم

 قرآن کریم حسن خلق را از ویژگی عظیم رسول خدا می‌داند که موجب گرایش و جذب قلب‌ها به ایشان شده است؛ بنابراین کسی که می‌خواهد یاور مردم و منتخب مردم باشد باید دارای حسن خلق بوده و دلسوز مردم و نگران آینده آنها باشد.

*هدایت مردم در مسیر حفظ ارزش‌های الهی و ارزش‌مداری

 مطابق دیدگاه قرآن کسی که می‌خواهد منتخب و راهنمای مردم باشد باید مردم را در مسیر ارزش‌های الهی هدایت کرده و از ارزش‌های الهی دور نشود؛ بنابراین منتخبی که در همان ابتدای راه مقلد شرق و غرب و یا مقلد گذشتگان و مطابق آیات قرآن بر اساس سنت غلط ابا و اجداد خود حرکت می‌کند چنین شخصی در همان ابتدای مسیر اهلیت و صلاحیت خود را از دست می‌دهد چرا که منتخب مردم در تمام شرایط مطابق دین عمل می‌کند و حتی اگر جان و مالش در خطر باشد از مسیر حق و درست دور نمی‌شود.

 امام حسین (ع) در روز عاشورا کمی یاران و فراوانی دشمنان ایشان را نترساند، حاضر به سازش و مذاکره با دشمن نشدند، از مسیر حق دور نشدند و جان خود را در راه اعتلای حق و حقیقت فدا کردند؛ این همان روحیه‌ای است که حاج قاسم سلیمانی را به جان فدای مردم تبدیل کرد و این ملاک می‌تواند مهم‌ترین ویژگی برای اصلح بودن یک نماینده نسبت به سایر نمایندگان باشد؛ زیرا نشان می‌دهد که نه‌تنها به دنبال کسب منفعت از پست و مقام خود نیست؛ بلکه حاضر است مهم‌ترین دارایی خود که جانش است را در راه خدمت به مردم فدا کند و چنین افرادی شایسته اعتماد مردم و سپردن امور کشور به دستشان هستند.