به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی شب گذشته در سخنرانی محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت، ضمن اشاره به فرازهایی از دعای کمیل با بیان اینکه در آغاز این دعا چند مغفرت از خداوند طلب می‌کنیم، اظهار داشت: این مغفرت‌هایی که از خدا می‌خواهیم ناظر به گناهان و آثار آن است؛ چراکه گناه دو دسته اثر دارد، بعضی از آثار گناه در آخرت نمایان و بعضی دیگر در دنیا ظهور و بروز می‌یابد.

وی با تاکید بر اینکه برخی از گناهان مانع اجابت دعاست و نعمت‌ها را تغییر و نعمتی که باید اثر مفیدی در زندگی داشته باشد را به نغمت تبدیل می‌کند، اظهار داشت: آب نعمتی است که همه‌ دنیا بر سر آن دعوا دارند؛ همین آب وقتی در قوم نوح به سیل تبدیل می‌شود، این قوم را نابود می‌سازد؛ چرا که کاربرد نعمت تغییر می‌کند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در ادامه در پاسخ به این سوال که چه گناهانی موجب حبس دعا و تغییر نعمت‌ها می‌شود؟ یادآور شد: امیرالمومنین علی علیه السلام در دعای کمیل می‌فرمایند؛ خدایا ببخش آن گناهانی را که دعا را حبس می‌کند، آبرو می‌ریزد، امید کم می‌کند و بلا نازل می‌‌سازد.

رفیعی ضمن اشاره به روایتی از امام سجاد علیه السلام با بیان اینکه پنج گناه نعمت‌ها را تغییر می‌دهد و بسیاری از مرگ‌ها نه به صورت عجل مسمی بلکه به صورت عجل معلق اتفاق می‌افتد، اظهار داشت: ظلم به مردم از جمله گناهانی است که نعمت را از انسان سلب می‌سازد؛ بنابراین نه تنها ظلم پایدار نیست، بلکه ظالم نیز پایدار نمی‌ماند.

وی ضمن اشاره به روایتی از پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله با تأکید بر اینکه ظلم، ظلمت می‌آورد و قیامت و دل انسان را تاریک می‌سازد، یاداور شد: بر اساس روایات اسلامی ظلم بر کسی که جز خدا یاوری ندارد، سخت‌ترین عقوبت‌های دنیوی و اخروی را به همراه دارد.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر به اوج ظلم و جور رژیم غاصب صهیونیستی در حق مردم مظلوم و بی دفاع غزه اشاره نمود و با بیان اینکه این ظلم‌ها پایدار نخواهد ماند، تصریح کرد: ظلم، ظلم است و فرقی نمی‌کند ظلم نظامی، اعتقادی، اقتصادی و… باشد.

وی در ادامه تبیین پنج گناه انسان که از انسان سلب نعمت می‌کند، به گستره تاثیر دست از کار خیر کشیدن انسان اشاره نمود و ابراز داشت: نعمت‌هایی به انسان می‌رسد که در قالب آبرو، پول، اعتبار و … نمایان می‌شود، وقتی انسان از نعمت‌ها در راه خدا استفاده نکند، نعمت از او سلب خواهد شد.

رفیعی با بیان اینکه همه‌ کارهایی که به نفع جامعه و به نفع عموم مردم است، کار خیر شمرده می‌شود، یادآور شد: گاهی کار خیر به صورت اجتماعی دنبال می‌شود؛ حضور در انتخابات از مصادیق بارز و مسلم کار خیر و رأی ندادن شر است؛ چراکه دشمن خدا را خوشحال می‌سازد.

وی با بیان اینکه قوه‌ مقننه مهمترین رکن اداره‌ جامعه ‌است و یادآوری نعمت و صیانت از آن مهمترین پایه تداوم نعمت است، اظهار داشت: اینکه برای نخستین بار در تاریخ ایران، به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی مردم این امکان را یافته‌اند که با رأی مسئولان کشور را خودشان انتخاب کنند، نعمت بزرگی است که نباید آن را کفران کرد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت افزود: درست است که ما گلایه داریم، به بعضی از مصوبات برخی از مسئولان و بعضی از عملکردها از جمله گرانی و تورم گلایه داریم؛ اما معنای این گلایه قهر نیست؛ هیچگاه فرزندی که در منزل نسبت به پدر و برادرش نقدی دارد، قهر و خانه را ویران نمی‌سازد.

وی با بیان این که اگر نعمت آزادی و انتخاب قدر دانسته نشود، از انسان سلب خواهد شد؛ ترک معروف و عدم شکرگزاری را از جمله گناهان سلب نعمت توصیف نمود و اظهار داشت: حضور در صحنه‌های انقلاب اسلامی و مشارکت در انتخابات از مهم‌ترین مصادیق شکر نعمتی است که در سایه سار عنایات الهی و خون شهدا به دست ما رسیده است.

رفیعی در پایان سخنان خود با تأکید بر اینکه کفران نعمت پنجمین گناهی است که نعمت را تغییر و از انسان سلب می‌کند، ابراز داشت: ظلم، ترک کار خیر، ترک کار معروف، ترک شکر و کفران نعمت خدا از جمله گناهانی است که درک نعمت را از انسان دور می‌سازد.