به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی در سخنرانی معارفی ظهر اولین روز ماه مبارک رمضان در حرم مطهر بانوی کرامت، ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان، بر اهمیت پاسداشت آداب حضور در میهمانی خدا تصریح و همزمانی بهار قرآن با بهار طبیعت را به فال نیک گرفت و با بیان اینکه دو عنوان رمضان و روزه را باید جدا از هم بررسی نمود، اظهار داشت: لزوماً همه کسانی که ماه رمضان را درک می‌کنند روزه نمی‌گیرند و عذری برای روزه‌داری دارند.

 رفیعی با تأکید بر اینکه درک رمضان و توجه به حرمت و جایگاه آن دربردارنده ثواب است، خاطرنشان کرد: هرکسی می‌خواهد برتری رمضان را نسبت به دیگر ماه‌ها بداند، می‌تواند برتری اهل‌بیت علیهم‌السلام را با دیگر افراد که قابل‌مقایسه نیست، بسنجد.

 وی در ادامه ضمن اشاره به روایاتی دررابطه‌با فضائل ماه مبارک رمضان بر اهمیت حفظ حرمت میهمانی خدا، بیداری سحرگاهان و روزه‌داری تصریح نمود و خاطرنشان کرد: یکی از حرمت‌های این ماه این است که تمام کتاب‌های آسمانی در ماه مبارک رمضان نازل شده است؛ در شب اول رمضان صحف ابراهیم، ششم رمضان تورات بر حضرت موسی (ع) و انجیل در ۱۳ رمضان بر حضرت عیسی(ع) نازل شد و زبور که مجموعه‌ای از وحی الهی به حضرت داوود است، در روز ۱۸ رمضان و قرآن کریم در شب قدر نازل شده است.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان این که رمضان همچون چتری انسان را برای پیمایش مسیر معرفت الله در برمی‌گیرد، اظهار داشت: اول ماه رمضان رحمت، نیمه آن مغفرت و آخرش اجابت دعا و رهایی از جهنم است.

 رفیعی با بیان اینکه در کنار دعا برای سلامت در رمضان، باید نسبت به سالم ماندن رمضان از دست انسان توجه داشته باشیم، خاطرنشان کرد: عدم کنترل زبان، روزه‌خواری و… از جمله مؤلفه‌هایی است که در عین شکستن حرمت رمضان به ماه میهمانی خدا آسیب می‌زند.

 وی بر اهمیت تلاوت قرآن، بیداری سحرگاهان و توجه به ذکر و دعا در این ایام تصریح نمود و با بیان این که در ماه مبارک رمضان، دعا و استغفار ائمه اطهار علیهم‌السلام بسیار کثرت پیدا می‌کرد، خاطرنشان ساخت: امام سجاد علیه‌السلام در دعایی می فرمایند، چقدر سعادتمند شد آن کسی که احترام تو را حفظ کرد و مواظب بود تا در این ماه حرف بد نزند، خیال و گناه بد نکند و حرمت تو را نگهدارد.

 سخنران محفل معارفی حرم مطهر با بیان این که مسلمان واقعی همواره بر حفظ حرمت رمضان اهتمام می‌ورزد، به ذکر توصیه هایی برای کامل بودن روزه داری در بیان روایات اشاره نمود و ابراز داشت: توجه روز افزون به حلال و طیب بودن رزق در روزه داری از مهمترین مولفه های اکمال روزه داری است.

 رفیعی در ادامه بر اهمیت پرداخت خمس و محاسبه سال خمسی در زیست مؤمنانه تصریح نمود و ابراز داشت: اکثر علما و بزرگان سال خمسی خود را ابتدای ماه مبارک رمضان قرار می‌دادند؛ پرداخت خمس نه تنها از مال انسان نمی‌کاهد، بلکه به مال و اموال برکت می دهد.

 وی بر عدم مسافرت غیر ضروری در ماه رمضان تصریح و با بیان این که بر اساس مبانی دینی اگر کسی در ماه رمضان در شهر خود بماند و از مسافرت دوری کند، برایش بهتر خواهد بود، خاطرنشان کرد: مقدم قرار دادن نماز بر افطار از جمله مولفه هایی است که در اکمال روزه و درک بایسته ماه مبارک رمضان بسیار موثر است. اگر عده‌ای بر سر سفره افطار، منتظر باشند، در این صورت افطار مقدم شمرده می‌شود.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت به جایگاه صدقه هنگام افطار اشاره و با بیان این که اهل بیت علیهم السلام به صدقه پیش از افطار توجه وافری داشتند، خاطرنشان کرد: هرکسی افطار و سحر، سوره قدر را قرائت کند، مانند این است که بین افطار و سحر در حال جهاد بوده است.

 وی با بیان این که کسی که امام حسین علیه السلام را در ماه رمضان زیارت کند، اگر از دنیا برود حساب گری نخواهد شد، اظهار داشت: عمره در ماه رمضان ثواب حج با رسول الله صلی الله علیه و آله را دارد و اعتکاف در دهه آخر ماه مبارک رمضان نیز معادل ثواب دو حج و دو عمره ذکر شده است.

 رفیعی در بخش پایانی سخنان خود ضمن اشاره به ثواب قرائت سوره فتح در ماه مبارک رمضان، به بیان روایتی در رابطه با جایگاه رمضان اشاره نمود و اذعان داشت: اگر کسی در ماه مبارک رمضان دین خود را حفظ و با خویشتن‌داری نفسش را مدیریت کند و صله رحم نماید، از همسایه آزاری دوری و مراعات حال مردم را داشته باشد و زبانش را کنترل کند مشمول آمرزش و مغفرت الهی خواهد شد.