به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم، در بیان نکات تفسیری جزء سوم در محفل جزء خوانی حرم مطهر بانوی کرامت، با تأکید بر این که قرآن کتاب زندگی است و ایمان بدون عمل ارزشی ندارد، اظهار داشت: امروز بر آنیم تا به لطف الهی باتوجه‌به آیه شریفه ۲۸۵ سوره مبارکه بقره، درباره یکی از موضوعات مهم پیرامون ایمان صحبت نموده و یکی از ویژگی‌های ایمان را در پرتو این آیه نورانی تبیین نماییم.

 وی در ادامه ضمن ترجمه آیه شریفه ۲۸۵ سوره بقره، به فراز «وَقَالُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا» اشاره نمود و در تبیین داستان دیدار پیرزن نخ‌ریس با پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله ابراز داشت: مؤمن باید در حد خود برای ایمانش برهان و دلیل داشته باشد و ایمان او یک ایمان مقلدانه و ناآگاهانه نباشد.

 حاج ابوالقاسم با بیان این که آیه شریفه ۲۸۵ سوره بقره جزء آیه‌های طرح زندگی با آیه‌هاست، خاطرنشان کرد: واژه سَمِعْنَا در این آیه شریفه یعنی اطاعت از روی آگاهی؛ یعنی فهمیدیم و درک کردیم؛ لذا اطاعت می‌کنیم.

 وی در بخش دیگری از سخنان خود بر اهمیت کشف حقیقت و پرهیز از ایمان مقلدانه و متعصبانه تصریح نمود و ابراز داشت: ایمان متکی به دلیل، همواره فارغ از تعصب و جانب‌داری بدون دلیل و از روی احساس است؛ ایمان اگر آگاهانه نباشد از نظر اسلام ارزش کافی را ندارد.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت به اشکالات ایمان مقلدانه و متعصبانه اشاره نمود و اذعان داشت: ایمان ناآگاهانه انسان را دچار توقف و درجازدن نموده، انسان را از سیر مراتب عالی ایمان بازمی‌دارد؛ امام علی علیه‌السلام می‌فرمایند؛ «المُتَعبِّدِ عَلى غَيرِ فِقهٍ كَحِمارِ الطّاحونَةِ ؛ يَدورُ و لا يَبرَحُ»؛ كسى كه بدون فهم و شناخت عبادت كند، مانند چهارپای آسیابی است كه پيوسته دور آسیاب می چرخد، ولی از جای خود حرکت نمی کند.

 وی با تأکید بر اینکه انسان برای رسیدن به کمال باید با ایمان حرکت کند، اظهار داشت: ایمان مقلدانه و متعصبانه همچون گلوله‌برفی که در چله تابستان به سرعت آب می شود سست، متزلزل و در معرض زوال است؛ کسی که برای به دست آوردن ایمان تلاشی نکرده و ایمان او مقلدانه باشد، با کوچکترین اتفاقی ایمانش را از دست خواهد داد.

 حاج ابوالقاسم با بیان اینکه اگر ایمان آگاهانه باشد، عملکرد غلط افرادی که به ظاهر متدین هستند، ایمان شخص را نابود نمی‌سازد، یادآور شد: اختلاس‌های ریز و درشت در مناصب مختلف، تصمیم گیری‌های غلط و عملکرد ضعیف برخی مسئولان ایمان ضعیف و متعصبانه را متزلزل می سازد؛ چرا که ایمان فارغ از آگاهی و صرفا مقلدانه است.

 سخنران محفل معارفی حرم مطهر ضمن اشاره به این که در عین فریاد بر سر مسئولی که خیانت می کند، نباید اشتباه او ایمان‌مان را تحت تاثیر قرار دهد، خاطرنشان کرد: ایمان که آگاهانه باشد، اگر همه مدعیان ایمان و به انحراف کشیده، در مقابل فرد بایستند، ذره ای از ایمان شخص کاسته نخواهد شد.

 حاج ابوالقاسم با تأکید بر اینکه ایمان ناآگاهانه انسان را گرفتار فساد و گمراهی می سازد، اظهار داشت: کسی که کارهایش از روی علم و آگاهی نباشد، تباهی و خرابکاری او از اصلاحش بیشتر خواهد بود؛ فرقه تبهکاری به نام داعش که ایمانشان بویی از تفکر و معرفت ندارد؛ با ایمان مقلدانه و متعصبانه کارهایی می کنند که فسادش بسیار بیشتر است.

 وی افزود: امروز دشمن از همین مسئله سوء استفاده می کند و با بهره گیری از فضای مجازی ایمان‌های تقلیدی را مورد هدف قرار می‌دهد؛ باید توجه داشته باشیم که با همه مشکلات ریز و درشت کشور، جمهوری اسلامی حرم است، اگر این حرم بماند دیگر حرم‌ها می‌مانند و اگر دشمن این حرم را از بین ببرد، دیگر حرم ابراهیمی و محمدی باقی نخواهد ماند.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر اینکه دفاع از قرارگاه حسین بن علی علیه السلام نیازمند ایمان آگاهانه است، یادآور شد: باید مراقب باشیم ایمان ما نسبت به آرمان‌های ارزشمند نظام اسلامی همچون گلوله برفی در چله تابستان آب نشود.

 حاج ابوالقاسم در پایان سخنان خود جهاد تبیین را اساس تقویت ایمان آگاهانه و قانع‌سازی دل‌ها و ذهن‌ها برای حرکت جسم‌ها به سمت تعالی توصیف نمود و اظهار داشت: ایمان آگاهانه، ایمانی با ثبات، مستقر و ماندنی است و صحنه‌های نادرست و ناراحت کننده، هیچگاه ایمان شخص آگاه را تحت تاثیر قرار نخواهد داد.